نقش حساسیت اخلاقی در تحلیل رابطه میان نظریه اجتماعی و عمل در نگاه آدورنو: نقد بازسازی فرینهگن از آدورنو

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

پژوهشکده فلسفه و تاریخ علم ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

10.30465/ps.2025.51740.1782
چکیده
این مقاله به تبیین نقش مفهوم حساسیت اخلاقی (Moral Sensibility) در رابطه میان ذهن و واقعیت در چارچوب ایده رهایی (Liberation) که توسط تئودور آدورنو (Theodor W. Adorno) بیان شده است، می‌پردازد. این تبیین در پیوند با این پرسش قرار می‌گیرد که چگونه می‌توان نظریه‌ای فلسفی در باب اخلاق داشت که بتواند خود را بدل به نیروی مادی در جامعه کند، بدین معنا که این نیرو صرفا هدایت‌کننده کنش عامل‌ها در سطح معرفتی نباشد و بلکه به لحاظ مادی نیز محرک آن‌ها در سطح اراده باشد؟ این مقاله امر مطلق (Categorical Imperative) کانت را که بر جهان‌شمولی و غیرمشروط بودن تعهدات اخلاقی تأکید می‌کند، با دیدگاه‌های فلسفی جایگزینی که مدعی ماهیت مشروط اخلاق هستند و بر ریشه داشتن اخلاق در خواسته‌ها و احساسات انسانی تأکید دارند، مقایسه می‌کند. از طریق این مقایسه، بر اهمیت صورت‌بندی پرسش از لوازم اخلاقی از جمله حساسیت اخلاقی در قالب «مساله هنجارمندی» (Problem of Normativity) تاکید می‌کند و رهایی را به عنوان یک عنصر اساسی زندگی اخلاقی در جامعه مدرن قرار می‌دهد. این مقاله، با استفاده از تز «ارسطویی‌گرایی منفی» (Negative Aristotelianism) فابیان فرینهیگن (Fabian Freyenhagen)، بر ضرورت تشخیص «بد» به عنوان نقطه شروع نقد اخلاقی تأکید کرده و در عین حال کوشش می‌گردد با نقد خوانش فرینهگن از آدورنو محدودیت‌های چارچوب‌های بیش از حد ساده‌ای را که صرفاً بر نیازهای اساسی انسانی متمرکز هستند، به چالش کشیده شود. با دخیل کردن برخی بصیرت‌ها در مورد ناخودآگاه و زمینه اجتماعی-تاریخی، نشان داده می‌شود که چگونه حساسیت اخلاقی نه تنها توسط تأمل عقلانی، بلکه توسط نیروهای عمیق‌تر روانی و اجتماعی شکل می‌گیرد. در نهایت، این استدلال از فهمی از عاملیت اخلاقی که ظرایف بیشتری دارد، حمایت می‌کند که بر ارتباط متقابل بین تجربیات فردی و ساختارهای اجتماعی تأکید می‌کند در نتیجه توصیفی از حساسیت اخلاقی ارائه می‌شود که نه تنها شرایط امکان سوبژکتیو اخلاق را به رسمیت می‌شناسد، بلکه شرایط امکان واقعی اخلاق را نیز در نظر می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

The Role of Moral Sensibility in Analyzing the Relationship Between Social Theory and Practice in Adorno’s Perspective: A Critique of Freyenhagen’s Reconstruction of Adorno

نویسنده English

behrad moosavi ramezan zadeh
department of philosophy and history of science, Institute for Humanities and Cultural Studies,, Tehran, Iran
چکیده English

This article explores the role of the concept of "moral sensibility" in the relationship between mind and reality within the framework of the idea of liberation as articulated by Theodor Adorno. This exploration is situated in relation to the question of how a philosophical theory of ethics can become a material force in society, meaning a force that not only guides agents' actions at the epistemic level but also motivates them materially at the level of will. The article compares Kant’s concept of Categorical Imperative, which emphasizes the universality and unconditionality of moral obligations, with alternative philosophical perspectives that assert the conditioned nature of ethics and emphasize its rootedness in human desires and emotions. Through this comparison, it underscores the importance of formulating the question of moral requirements, including moral sensibility, in terms of the "problem of normativity" and positions liberation as a fundamental element of ethical life in modern society. Utilizing Fabian Freyenhagen’s thesis of "negative Aristotelianism," the article emphasizes the necessity of recognizing the "bad" as the starting point for ethical critique while simultaneously challenging the limitations of overly simplistic frameworks that focus solely on basic human needs through a critique of Freyenhagen’s reading of Adorno. By incorporating insights regarding the unconscious and the socio-historical context, it demonstrates how moral sensibility is shaped not only by rational reflection but also by deeper psychological and social forces. Ultimately, the argument advocates for a more nuanced understanding of moral agency that emphasizes the interplay between individual experiences and social structures, thereby offering an account of moral sensibility that acknowledges both the subjective conditions of possibility for ethics and the real conditions of possibility for ethics.

کلیدواژه‌ها English

Theodor Adorno
Moral Sensibility
Normativity
Critical Theory
Liberation