نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مطالعات علم، مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران

10.30465/ps.2024.48552.1719

چکیده

یکی از محورهای حملۀ طبیعی‌گرایان به متافیزیک تحلیلی معاصر توسل آن به شهودات فلسفی و متافیزیکی است. از نظر بسیاری از طبیعی‌گرایان، اولاً متافیزیک تحلیلی به شهود در مقام شاهد متوسل می‌شود و ثانیاً دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد چرا شهود نمی‌تواند منبعی اعتمادپذیر برای شناخت باشد. مدافعان متافیزیک تحلیلی تلاش کرده‌اند به انحاء مختلف به این اعتراض طبیعی‌گرایان پاسخ دهند. یکی از این پاسخ‌ها مبتنی بر این راهبرد است که نشان داده شود شهودات، همانطور که در متافیزیک واجد نقشی شاهدی هستند، در علومی که از بیشترین احترام برای طبیعی‌گرایان برخوردارند، یعنی علوم فیزیکی، نیز چنین نقشی دارند. این راهبرد را جاناتان تلنت، پی گرفته است. در این مقاله، ابتدا خطوط کلی حملۀ طبیعی‌گرایان را به متافیزیک، از طریق حمله به شهود، طرح خواهیم کرد. سپس، به برخی پاسخ‌های ارائه شده به این حملات می‌پردازیم و بر پاسخ جاناتان تلنت متمرکز خواهیم شد و نهایتاً به نقد و بررسی پاسخ او می‌پردازیم. استدلال می‌شود که راهبرد تلنت نمی‌تواند پاسخی قاطع به ادعای طبیعی‌گرایان افراطی فراهم آورد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Naturalism and the Question of Intuitions in Metaphysics: A Critical Examination of Tallant’s Approach

نویسنده [English]

  • Hassan Amiriara

Assistant Professor, Department of Science Studies, Hikmat and Philosophy Research Institute of Iran,

چکیده [English]

One aspect of naturalists' critique of contemporary analytic metaphysics is its reliance on philosophical and metaphysical intuitions. Many naturalists argue that, first, analytic metaphysics appeals to intuition as evidence, and second, there are many reasons why intuition cannot be a reliable source of knowledge. Defenders of analytic metaphysics have attempted to address this objection raised by naturalists in some ways. One response is to show that intuitions have a similar evidential role in physical sciences, just as they do in metaphysics. Jonathan Tallant has followed this approach. In this article, we will first outline the naturalist critique of metaphysics through an attack on intuition. Then we will look at some of the related responses to these critiques, with a specific focus on Tallant's approach. Finally, we will offer a critique of his argument. It is contended that Tallant's approach fails to provide a decisive answer to the objections of radical naturalists.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Analytic metaphysics
  • Physical Sciences
  • Naturalism
  • Intuition
Amiriara, H. (2023a). Critical Examination of The Moderate Naturalized Metaphysics. Philosophy of Science, 12(2), 23–46. https://doi.org/10.30465/ps.2023.44105.1650 (In Persian)
Amiriara, H. (2023b). The Possibility of Metaphysics as The Science of The Possible: A defense of metaphysics against radical naturalism. Metaphysics, 15(36), 119–141. https://doi.org/10.22108/mph.2023.136094.1461 (In Persian)
Bealer, G. (1996). On the possibility of philosophical knowledge. Philosophical Perspectives, 10, 1–34.
Cappelen, H. (2012). Philosophy without intuitions. Oxford University Press.
Deutsch, M. E. (2015). The Myth of the Intuitive: Experimental Philosophy and Philosophical Method. The MIT Press.
Dorr, C. (2010). Review of Ladyman and Ross, Every Thing Must Go. Notre Dame Philosophical Reviews. https://ndpr.nd.edu/reviews/every-thing-must-go-metaphysics-naturalized/
George Bealer. (1998). Intuition and the Autonomy of Philosophy. In M. DePaul & W. Ramsey (Eds.), Rethinking Intuition: The Psychology of Intuition and Its Role in Philosophical Inquiry (pp. 201–240). Rowman & Littlefield.
Humphreys, P. (2013). Scientific Ontology and Speculative Ontology. In D. Ross, J. Ladyman, & H. Kincaid (Eds.), Scientific Metaphysics (pp. 51–76). Oxford University Press.
Ladyman, J. (2012). Science, metaphysics and method. Philosophical Studies, 160(1), 31–51.
Ladyman, J. (2017). An apology for naturalized metaphysics. In M. H. Slater & Y. Zanja (Eds.), Metaphysics and the philosophy of science: New essays. Oxford University Press.
Ladyman, J., & Ross, D. (2007). Every Thing Must Go: Metaphysics Naturalized. Oxford University Press.
Lowe, E. J. (2014). Grasp of Essences versus Intuitions: An Unequal Contest. In A. R. Booth & D. P. Rowbottom (Eds.), Intuitions (pp. 256–268). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199609192.003.0014
Maclaurin, J., & Dyke, H. (2012). What is analytic metaphysics for? Australasian Journal of Philosophy, 90(2), 291–306.
Martinson, B. C., Anderson, M. S., & De Vries, R. (2005). Scientists behaving badly. Nature, 435(7043), 737–738.
Marton, F., Fensham, P., & Chaiklin, S. (1994). A Nobel’s eye view of scientific intuition: discussions with the Nobel prize‐winners in physics, chemistry and medicine (1970‐86). International Journal of Science Education, 16(4), 457–473.
Melnyk, A. (2013). Can Metaphysics Be Naturalized? And If So, How? In D. Ross, J. Ladyman, & H. Kincaid (Eds.), Scientific Metaphysics (pp. 79–95). Oxford University Press.
Morganti, M., & Tahko, T. E. (2017). Moderately naturalistic metaphysics. Synthese, 194(7), 2557–2580.
Ney, A. (2012). Neo-positivist metaphysics. Philosophical Studies, 160, 53–78.
Paul, L. A. (2012). Metaphysics as modeling: the handmaiden’s tale. Philosophical Studies, 160(1), 1–29.
Pust, J. (2019). Intuition. In E. N. Zalta (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2019). Metaphysics Research Lab, Stanford University. https://plato.stanford.edu/archives/sum2019/entries/intuition/
Ross, D., Ladyman, J., & Kincaid, H. (2013). Scientific metaphysics. Oxford University Press.
Tallant, J. (2013). Intuitions in physics. Synthese, 190(15), 2959–2980.
Tallant, J. (2015). Metaphysics, Intuitions and Physics. Ratio, 28(3), 286–301. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/rati.12074
Williamson, T. (2007). The philosophy of philosophy. Blackwell.