نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه فلسفه هنر، دانشکده حقوق الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه فلسفه، دانشکده الهیات ، حقوق وعلوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)

چکیده

جان دیویی در کتاب هنر به‌منزله‌ی تجربه نظریه‌ای بدیع درباره‌ی زیبایی و هنر ارائه می‌دهد که ریشه‌های آن را می‌توان در نگاه تکاملی و هگلی وی جست. کتاب ضمن معرفی نگاهی نو به هنر، به نحوی حاشیه‌ای به مقایسه‌ی علم و هنر می‌پردازد تا خواننده را در رسیدن به آراء نویسنده در فلسفه‌ی هنر راهنمایی کند. مقاله‌ی حاضر به بازنویسی دیدگاهدیویی درباره‌ی واقع‌گرایی علمیمی­پردازد.در این بازنویسی دعوی بر آن است که می‌توان با مقایسه‌هایی که دیویی میان هنر و علم در هنگام نگارش کتابهنر به‌منزله‌ی تجربه انجام داده است، به درک بهتری از دعوای کنونی فلسفه علم میان واقع‌گرایان علمی و ساخت‌گرایان اجتماعی رسیددرواقعدیویی تصویری از اندرکنش مداوم انسان و جهان پیرامون ارائه می‌دهد که نه با خوانش‌های متعارف واقع‌گرایی در فلسفه‌ی علم سازگار است و نه با برداشت‌های رایج ساخت‌گرایی اجتماعی می‌خواند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Rewriting Dewey's Account on Scientific Realism (Based on parts of the book of art as experience)

نویسندگان [English]

  • Mariam Shafiee 1
  • Hadi Samadi 2

1 Science and Research Branch of Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Department of philosophy, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

John Dewey in the art as experience presents an exquisite theory of aesthetic and art, which its roots can be found in his evolutionary and Hegelian views. The book introduces a new look to art, besides, marginally, compares science and art to guide the reader in reaching the author's views in the philosophy of art. The present paper seeks to rewrite Dewey's view of scientific realism. In this rewriting, the claim is that by making comparisons between art and science as Dewey did during the writing of the book of art as experience, we can reach to a better understanding of the current debate between scientific realists and social constructivists in the philosophy of science. In fact, Dewey illustrates the continuous interaction of human and the environment, which is neither consistent with the usual readings of realism in the philosophy of science nor with the general interpretation of social constructivism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rewriting Dewey's Account on Scientific Realism (Based on parts of the book of art as experience)
گادفری ـ اسمیت، پیتر،(1392). درآمدی بر فلسفه علم.مترجم نواب  مغربی،پژوهشگاه علوم انسانی، تهران
دیویی، جان، (1391). هنر به‌منزله تجربه.ترجمه مسعود علیا، ققنوس، تهران.
 
Baldwin, J. M. (1896). A new factor in evolution. The American Naturalist, 30(354), 441–451.
Bateson, G. (1972). Steps to an ecology of mind: Collected essays in anthropology,. Chicago: University of Chicago Press.
Devitt, M. (2013). The Routledge Companion to Philosophy of Science (second ed.). (S. Psillos, & M. Curd, Eds.) Routledge.
Dewey, J. (1884). The new psychology. Andover Review, 2, 278-289.
Dewey, J. (1896). The Reflex Arc Concept in Psychology. Psychological Review, 3, 357-370.
Dewey, J. (1910/1997). How we think. New York: Dover.
Dewey, J. (1911 /2008). “The Problem of Truth”, Old Penn, Weekly Review of the University of Pennsylvania, 9: 522–528, 556–563, 620–625; reprinted in John Dewey: The Middle Works(Volume 6), J. Boydston, (ed.), Carbondale, IL: Southern Illinois University Press, 2008, pp. 12–68.
Dewey, J. (1925/1958). Experience and Nature. New York: Dover.
Ghiselin, M. T. (1973, March 9). Darwin and evolutionary psychology. Science, 179(4077), 964-968.
Godfrey‐Smith, P. (2002). Dewey on Naturalism, Realism and Science. Philosophy of Science, 69(S3), S25-S35.
Godfrey‐Smith, P. (2016). Dewey and the Question of Realism. Noûs, 50(1), 73-89.
Hacking, I. (1983). Representing and Intervening: Introductory Topics in the Philosophy of Science. Cambridge : Cambridge University Press.
Kitcher, P. (2012). Preludes to Pragmatism. Toward a Reconstruction of Philosophy. Oxford: Oxford University Press.
Leddy, T. (2016). Dewey's Aesthetics. Retrieved 2019, from The Stanford Encyclopedia of Philosophy: https://plato.stanford.edu/archives/win2016/entries/dewey-aesthetics/
M. Heras-Escribano. (2019). The Philosophy of Affordances. Palgrave Macmillan. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-319-98830-6
Odling-Smee, F., Laland, K., & Feldman, M. (2003). Niche Construction: The Neglected Process in Evolution. Princeton University Press.
Popp, J. A. (2007). Evolution's First Philosopher: John Dewey and the Continuity of Nature. New York: State University of New York Press.
Popper, K. R. (1979). Objective Knowledge: An Evolutionary Approach (Revised edition ed.). Oxford University Press.
Popper, S. K. (1966). The Open Society and Its Enemies: The Spell of Plato (55 ed.). United Kingdom: Routledge.
Putnam, R. a. (2010). The cambridge companion to Dewey. (M. Cochran, Ed.) Cambridge: Cambridge University Press.
Sarkar, S., & Pfeifer, J. (2006). The Philosophy of Science: An Encyclopedia. Routledge.