نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه اسلامی، علوم تحقیقات اصفهان
2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان
3 استاد گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان
چکیده
از نظرملاصدرا، مسئلة مطابقت و عدم مطابقت، در علم حصولی مطرح است؛ زیرا علم حصولی صورتی از شیء در ذهن است، و صورت ذهنی باید با واقع مطابقت داشته باشد.وی بر این باور است کهماهیت واسطة بین عین و ذهن است که در هر دو مرتبة وجودی عیناً تکرار شده است. البته اشکالاتی بر نظریة ماهوی ملاصدرا وارد آمده که در نهایت حاکی از آن است که این نظریه نتوانسته به نحو متقن مطابقت ذهن و عین را اثبات کند. از طرف دیگر با توجه به اصالت وجود و تشکیک وجود میتوان نظریة اینهمانی وجود عینی را مطرح کرد که بر اساس آن، علم وجود برتر ماهیت معلوم است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Subject and Object Correspondence in Mullasdra’s View
نویسندگان [English]
- Soghra Babapour 1
- Jafar Shanazari 2
- Mehdi Dehbashi 3
1 Ph.D Student in Philosophy and Wisdom, Azad University, Science and Research Unit, Esfahan
2 Associate Professor of Philosophy Department, Esfahan University
3
چکیده [English]
should be corresponded to the reality, in Mullasadra’s view the correspondence and non-correspondence is an acquired knowledge. He believes that essence is the intermediary between subject and object, which has the same existence in the both sides. The drawbacks of the theory indicate that he could not demonstrate the correspondence between subject and object. Besides, according to the priority of existence and the gradation of existence, one can propose the sameness of objective existence theory, according to which knowledge is the higher existence of known essence.
کلیدواژهها [English]
- subject
- object
- Knowledge
- acquired knowledge
- correspondence