اخلاق فناوری و یادگیری سیاستی در توسعه فناوری اصلاح ژنتیکی در ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 استادیار فلسفه علم و فناوری، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی

10.30465/ps.2025.52815.1797
چکیده
در تولید و توسعه فناوری‌های مخاطره‌آمیز، همچون فناوری اصلاح ژنتیکی، مسئله این است که از نظر اخلاقی نمی‌توان از ارزش ایمنی چشمپوشی کرد و کاربران/مصرف‌کنندگان مصنوعات فناورانه مخاطره‌آمیز را در معرض ریسک بیشتر از یک حد مجاز قرار داد. اما از سوی دیگر، سیاست‌گذاران فناوری عموماً ملاحظات اخلاقی را ادعاهایی انتزاعی و همچنین به‌مثابه مانعی در مقابل رشد اقتصادی و فناورانه تلقی می‌کنند. توجه همزمان به ملاحظات اخلاقی و نیز دیدگاه‌های تمام ذینفعان در سیاست‌گذاری فناوری‌های مخاطره‌آمیز، بدون اینکه منجر به توقف این پروژه‌ها شود، مستلزم رویکردی متوازن، چندجانبه و چندلایه است. بدین منظور در مقاله حاضر، یک رویکرد سیاستی متناظر با نظریه فلسفی جان رالز مطرح می‌شود و در نهایت نیز در همین چارچوب، روند توسعه فناوری اصلاح ژنتیکی در ایران و چالش‌های آن مورد بررسی واقع می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله English

Technology Ethics and Policy Learning in the Development of GMOs in Iran

نویسندگان English

Narges Ghadamgahi 1
Mahmoud Mokhtari 2
1 Master in Science and Technology Policy-Making, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor in Philosophy of Science and Technology, Institute for Science and Technology Studies, Shahid Beheshti University
چکیده English

In the development of risky technologies, such as genetic modification organisms, the issue is that the value of safety cannot be ethically ignored and the users/consumers of risky technological artifacts should not be exposed to a risk beyond a certain threshold. On the other hand, technology policymakers generally view ethical considerations as abstract claims and as obstacles to economic and technological growth. All together considering ethical considerations and the perspectives of all stakeholders in policymaking on risky technologies, without leading to the halt of these projects, requires a multilateral, multi-layered and well-ballanced approach. To this end, this article proposes a policy approach corresponding to John Rawls' philosophical theory, and finally, within this framework, the process of developing genetic modification organisms in Iran and its challenges are examined.

کلیدواژه‌ها English

Technology Ethics
Reflective Equilibrium
Advocacy Coalition Framework
Policy Learning
GMOs