طرح‌وارۀ نیوتنی در برابر طرح‌وارۀ لاگرانژی: بررسی انتقادات اسمولین و وارتون بر طرح‌وارۀ نیوتنی

محمد ابراهیم مقصودی؛ سید علی طاهری خرم آبادی

دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 265-292

https://doi.org/10.30465/ps.2024.48562.1726

چکیده
  اسمولین کیهان‌شناسی جدید را دچار بحرانی در تبیین پدیده‌ها می‌داند که معلول به‌کارگیری روش‌شناسی خاصی است که او آن را «طرح‌وارۀ نیوتنی» می‌نامد. بر مبنای این طرح‌واره جهان همچون رایانه‌ای است که ورودی‌هایی را دریافت می‌کند و قوانین حاکم بر آن خروجی‌هایی را تولید می‌کنند. او کنارگذاشتن این طرح‌واره را برای عبور از بحران‌های ...  بیشتر

«چندجهانی»، علمی یا فلسفی؟

علیرضا سبحانی؛ مهدی گلشنی

دوره 5، شماره 9 ، فروردین 1394، ، صفحه 1-28

چکیده
    ثابت‌های بنیادی در مدل‌های استاندارد فیزیک ذرات و کیهان‌شناسی حیات در جهان ما را توضیح می‌دهند. هر گونه تغییری در این ثابت‌ها حیات را غیرممکن می‌‌کند. یکی از راه‌‌های توجیه این شرایط ایدة جهان‌های متعددی است که قوانین فیزیکی در هر یک از آن‌ها مستقلاً ساختاربندی شده است و ما در یکی از آن‌ها، که با پیچیدگی سازگار است، قرار ...  بیشتر

تک‌جهانی یا چندجهانی از نظر برخی اندیشمندان مسلمان متقدم

علیرضا سبحانی؛ مهدی گلشنی

دوره 4، شماره 7 ، فروردین 1393، ، صفحه 109-137

چکیده
  کیهان‌شناسی در آغاز کار خود پایة مشترک فلسفه، دین، و علم بوده است. در فرهنگ اسلامی، کیهان‌شناسی یا بر محوریت خلق از عدم (دیدگاه متکلمین) استوار شده بوده، یا مبتنی بر جهانی قدیم بوده است (دیدگاه فلاسفه)، و از مسئلة چندجهانی غالباً ذکری به میان نیامده است. در اوایل دهة 1970، پس از ارائة آن‌چه «اصل انسان‌محوری» نامیده می‌شود، ایدة ...  بیشتر