نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

2 دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز

چکیده

به نظر می‌رسد در علم دکارتی که با شالوده‌ای عقلی و وجودی در پی تصرف و تسخیر عالم است مجالی برای فرضیه نباشد زیرا آن‌چه در پیشگاه عقل پدیدار می‌شود کاملا روشن است و جایی برای فرض باقی نمی‌گذارد. این از جهتی درست است و از جهتی نادرست؛ توضیح اینکه درخت دانش دکارتی سه بخش دارد: ریشه یعنی مابعدالطبیعه، تنه یعنی طبیعیات و سرشاخه‌ها شامل طب و مکانیک و اخلاق است، که در دو بخش نخست، جایی برای فرضیه نیست و تنها با عقل سروکار داریم. نقش اصلی فرضیه در فراهم‌کردن امکان باروری و میوه‌دهی درخت دانش در سرشاخه‌های سه‌گانه است. علم دکارتی در مقام تجربه که مقام به‌بارنشستن و میوه‌دادن است نیاز مبرمی به فرضیه دارد و در همین جاست که به گفتة دکارت «ما را مالک و ارباب طبیعت می‌کند». فرضیه در مقام حلقه‌ی اتصال میان تجربه و عقل، نقشی چنان بدیع دارد که علم دکارتی بی آن، از مرتبة عقل به مرتبة حس و خیال و تجربه نمی‌رسد و گذار از «فلسفه‌ی نظری» مدرسیان به «فلسفه‌ی عملی» مدنظر دکارت فراهم نمی‌آید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

the role of hypothesis in Cartesian science

نویسندگان [English]

  • seyedmostafa shahraeini 1
  • mojtaba jalili 2

1 Associate Professor of Philosophy at the Institute of Humanities and Cultural Studies

2 PhD student of philosophy, Tabriz University

چکیده [English]

At first, it seems that in Cartesian science which seeks to master the world based on its rationalistic and ontological foundations, there is no room for hypothesis of any kind; because whatever appears before the modern reason, is so clear that needs not to any assumption. This view is both correct and incorrect. The Cartesian tree of knowledge has three parts within first two parts of which, i. e. metaphysics as its root and physics as its trunk, only reason is absolute sovereign, while its third part, i. e. the triad branches including medicine, mechanics, and morals cannot be established without hypotheses. The main role of hypothesis is making this tree to be fruitful in its three branches. Experience as the phase of fruit-gathering from this tree is impossible without hypothesis, and this is the very turning-point of which Descartes speaks as his practical philosophy which “makes us the lords and masters of the world”. Hypothesis, as the linkage between reason and experience, is of so irreplaceable role without which Cartesian scientist cannot be successful in bridging the gap between reason, from one hand, and sensation and imagination, from the other.

کلیدواژه‌ها [English]

  • hypothesis
  • experience
  • composite subject
  • certainty
  • truth
دکارت، رنه (1344)، گفتار در روش به کار بردن عقل، ترجمه‌ی محمدعلی فروغی،  تهران، انتشارات زوّار
کاتینگم، جان (1400)،  دکارت، ترجمة سیدمصطفی شهرآیینی، نشر نی، چاپ چهارم
Carriero, John (2009), Between Two Worlds, Princeton and Oxford: Princeton University Press
Cottingham, John (1993), A Descartes Dictionary, Massachusetts: Blackwell
Descartes, Rene (1984), Philosophical writings, 2 vols. trans. by John Cottingham & Robert Stoothoff & Dugald Murdoch (CSM I & II), Cambridge University Press
Descartes, Rene (1991), Philosophical writings, trans. by John Cottingham & Robert Stoothoff & Dugald Murdoch & Anthony  Kenny (CSM III), Cambridge University Press
Frankfurt, Harry G. (2008), Demons, Dreamers, Madmen, New Jersey, Princeton University Press
Garber, Daniel (1992), Descartes Metaphysical Physics, The University Of Chicago Press, Chicago and London
Heidegger, Martin (1973), The end of philosophy, translated by John Stambaugh, New York, London, Harper & Row Publisher
Heidegger, Martin (1977),"The word of Nietzsche "God is Dead" " in The Question Concerning Technology and Other Essays, translated by W. Lovitt, New York, Garland
Heidegger. Martin (1991), Nietzsche, volume IV Nihilism, edited by David Farrell Krell, translated by Joan Stambaugh & David Farrell Krell & Frank A. Capuzzy, Harper Collins, San Francisco
Skirry, Justin (2005), Descartes and the Metaphysics of Human Nature, London & New York, Continuum