نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
با توجه به چالشهایی که فراروی علوم انسانی و اجتماعی در ایران، هم چون برچسب ناکارآمدی و نامتناسب بودن مطرح است، تحلیل و شناخت آنها مستلزم مسئله شناسی این علوم است. خوشبختانه بررسیها و پژوهشهای متنوعی درباره عوامل و دلایل وضعیت کنونی علوم اجتماعی در دانشگاهها و مسائل آموزش عالی در ایران انجام شده است. نظر به اهمیت چالش فراروی علوم اجتماعی این مقاله سعی دارد به روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد معرفت شناختی، چارچوبی نظری برای چالش ناکارآمدی علوم اجتماعی در ایران ارائه کند. با بررسی عمدهترین چالشهای این علوم از دیدگاه مردم، دانشگاهیان و مدیران و استخراج مضمونهای اصلی، سه فرضیه به عنوان دلایل این چالشها بررسی و تحلیل میشود. فرضیه نخست بر کاربست نادرست نظریههای و آموزههای علوم انسانی و اجتماعی از سوی نخبگان دلالت دارد. فرضیه دوم از انتخاب و اقتباس نامتناسب مکاتب علمی از جهان غرب حکایت می کند. و فرضیه سوم بر تفاوت اساسی متافیزیک و پیشفرضهای علوم جدید -که خاستگاه آن تمدن غربی است- با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی تأکید دارد. این فرضیهها تحلیلی معرفت شناختی برای چالش ناکارآمدی علوم اجتماعی در ایران فراهم میآورد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Epistemological Analysis of the Challenge of Social Sciences' Deficiency in Iran
نویسنده [English]
- Seyed Mohammad Reza Amiri Tehrani
Assistant Professor, Institute for Humanities and Cultural Studies
چکیده [English]
With regards to the inefficiencies and uncompromising situations within the humanities and social sciences field in Iran, the challenge of problematizing these sciences is inevitable. So far, numerous research analyzing humanities and social sciences’ problems in the Iranian academic system have been published. Considering the important role of humanities and social sciences in the modern Iranian society, we attempt to suggest a theoretical framework for the problematization of humanities and social sciences in Iran. The exploration of the main challenges facing humanities and social sciences in Iran from the community, academy and administration point of view, sparks three hypotheses. First, humanities and social sciences’ theories and teachings are not applied accurately. Second, the humanities and social sciences’ schools of thought are not chosen properly according to Iranian circumstances. And third, there are metaphysical differences between axioms and presupposition of humanities and social sciences having western origins and those with Islamic-Iranian culture.
کلیدواژهها [English]
- Humanities
- Social Sciences
- Problematization
- Social relevance
- Application of science
- Adaptation of science