نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 استادیار دانشگاه تهران

چکیده

رابطه گرایی در نقطه مقابل جوهرگرایی قرار می گیرد و به جای مطالعه اشیاء منفک از یکدیگر به مطالعه روابط عینیِ متعین کننده آنها مبادرت می ورزد. مکتب ماربورگ یکی از مهمترین تبیین کنندگان این ایده است. تقریر این مکتب از رابطه گرایی برای حل بحران علم در قرن بیستم یعنی ارائه یک پاسخ برای پارادوکس پیشرفت علم در عین وقوع تغییرات انقلابی در آن بدون از دست رفتن عینیت علمی بود. ایده ی ماربورگی ها این بود که اگر این تغییرات را بتوان بر اساس یک قانون یا روش عینی توضیح داد، اعتبار علم نیز حفظ خواهد شد. این روش عینی همان روش استعلایی است که متاثر از منطق استعلایی کانت صورتبندی شده است. در این رویکرد رابطه مفهوم و واقعیت مورد بازبینی قرار می گیرد، واقعیت خصلت تماما مفهومی و در عین حال پویا پیدا می کند و توضیح داده می شود که ابژه نظریات علمی چطور به طور مداوم به عنوان یک مولفه فرهنگی بازتولید می شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Relational Approach to Modern Science in the Marburg School

نویسندگان [English]

  • Elham Rabiee 1
  • mahdi hosseinzadehyazdi 2

1 Tehran University

2 Assistant Professor. Tehran University

چکیده [English]

Relationalism is at the opposite point of substantialism, and instead of studying objects separated from each other, it starts to study the objective relations that determine them. The Marburg school is one of the most important exponents of this idea. The explanation provided by the Marburg school of relationalism was to solve the crisis of science in the 20th century. In other words, this school sought to provide an answer to the paradox of the progress of science at the same time as revolutionary changes occurred in it without losing scientific objectivity. The idea of the Marburg school was that if these changes could be explained based on an objective method or law, the credibility of science would be preserved. This objective method is the transcendental method that was reformulated inspired by Kant's transcendental logic. In this approach, the relationship between concept and reality has been revised, the reality is completely conceptual and at the same time dynamic, and it is explained how the object of scientific theories is continuously reproduced as a cultural component.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Relationalism
  • Substantialism
  • Neo-Kantianism
  • Marburg School
  • Cassirer
  • Infinitesimals
پینکارد، تری (۱۳۹۴)، فلسفه آلمانی: ۱۷۶۰- ۱۸۶۰ میراث ایدئالیسم، ترجمه ندا قطرویی، تهران: ققنوس.
کانت، ایمانوئل (1384) تمهیدات، ترجمه غلامعلی حداد عادل، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
کویره، الکساندر. 1396. گذار از جهان بسته به کیهان بی‌کران، ترجمه‌ی علیرضا شمالی. تهران: نگاه معاصر.
 
Beiser, Frederick C. (2014) the Genesis of Neo-Kantianism, 1796-1880, Oxford University Press.
Bourdieu, Pierre )1998( Practical Reason: On the Theory of Action, Translated by Randall Johnson. 1 edition. Stanford, Calif: Stanford University Press.
‏Cassirer, Ernst )1943( "Newton and Leibniz", The Philosophical Review. Vol. 52, No. 4 (Jul., 1943), pp. 366-391.
Cassirer, Ernst )1953( Substance and Function, United States of America: Dover Pubs.
‏Craig، Edward )1998( Routledge Encyclopedia of Philosophy, (10 Volume Set), Routledge.
‏Friedman, Michael )2005( “Ernst Cassirer and the Philosophy of Science ”, Continental Philosophy of Science, Blackwell Readings in Continental Philosophy. Wiley-Blackwell.
Friedman, Michael )2016( “Ernst Cassirer” in The Stanford Encyclopedia of Philosophy، edited by Edward N. Zalta. Metaphysics Research Lab, Stanford University.
Heis, Jeremy )2018( “Neo-Kantianism” in the “The Stanford Encyclopedia of Philosophy”, Metaphysics Research Lab, Stanford University.
 
Kant, Immanuel) 1998( Critique of Pure Reason, translated by Paul Gayer. Cambridge: Cambridge University Press.
 
Luft, Sebastian (2015) “The philosophy of the Marburg School: from the critique of scientific cognition to the philosophy of culture in “New approaches to Neo-Kantianism”, edited by Nicolas de Warren, Andrea Staiti, Cambridge University Press.
‏Mohr, John W )2010( “Ernst Cassirer: Science, Symbols and Logic” In Sociological  Insights Of Great Thinkers: Sociology Through Literature, Philosophy, And Science. Santa Barbara, Calif: Praeger.
Mormann, Thomas & Katz, Mikhail G (2013) Infinitesimals as an issue in neo-Kantian philosophy of science, The Journal of the International Society for the History of Philosophy of Science, Vol. 3, No. 2.
Moynahan، Gregory )2013( Ernst Cassirer and the Critical Science of Germany، 1899–1919, Anthem Press.
Stang, Nicholas F. )2018(. “Hermann Cohen and Kant’s Concept of Experience”, In Christian Damböck (ed.), Philosophie und Wissenschaft bei Hermann Cohen .Springer International Publishing, AG 2018, pp. 13-40.