نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه فلسفه علم، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد کالج اسلامی، وابسته به دانشگاه میدلسکس، لندن، انگلستان. استاد وابسته مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران

چکیده

ویتگنشتاین دوم هر نوع شناختی را در قالب بازی‌های زبانی مطرح می‌کند. او در عین حال معتقد است که هیچ بازی زبانی‌ای بدون وجود یقین امکان‌پذیر نیست. یقین امری است بیرون از بازی‌های زبانی، اما قوام هر نوع بازی زبانی متکی بدان است. حتی شک کردن از نظر او در قالب یک بازی زبانی شکل می‌گیرد که آن نیز مستلزم یقین و دارای قواعد خاص خود است. در نظر ویتگنشتاین یقین، و نیز شک مطلق و همچنین شناخت مطلق بی‌معناست. اما شک نسبی، یا به بیان خود او شک معقول، واجد معناست و می‌تواند یک بازی زبانی پدید آورد. این نوع بازی زبانی، همچون بازی‌های زبانی دیگر، مبتنی بر چیزی است که ویتگنشتاین آن را "جهان-تصویر" یا نظام "گزاره‌های لولایی" می‌نامد. "گزاره‌های لولایی" در نظر ویتگنشتاین بر اساس تجربه‌های زیسته آدمیان و توافق جمعی ایشان بر سر آن‌ها به وجود می‌آیند. "لولا"ها به این اعتبار عینی‌اند، ولی هرچند او با عنوان "گزاره" از آن‌ها یاد می‌کند، از جنس گزاره در معنای معمول این اصطلاح نیستند: از آن‌ها در ارائه دلایل و استدلالات استفاده نمی‌شود؛ بلکه در گفتمان‌های راجع به علت‌ها (و معلول‌های‌شان) به کار می‌روند. در این نوشتار اولا به ویژگی‌های شک نسبی و قواعد بازی زبانی شک و نیز به ویژگی‌های یقین و نظام "گزاره‌های لولایی" پرداخته شده است و ثانیا با طرح برخی ناسازگاری‌های درونی در استدلالات ویتگنشتاین و نیز نشان دادن کاستی‌هایی در دیدگاه او از منظر عقلانیت نقاد، رویکرد او مورد نقد قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A critical assessment of "the language game of doubting " and "certainty" in the later Wittgenstein

نویسندگان [English]

  • Abdolhamid Mohammadi 1
  • Ali Paya 2

1 PhD Student, Department of Philosophy of Science, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Professor-The Islamic College,(affiliated with Middlesex University), UK Adjunct Professor, National Research Institute for Science Policy (Iran)

چکیده [English]

The later Wittgenstein presents all types of knowledge claims in the context of language games. He also maintains that no language game is possible without certainty. Certainty lies outside of language games, but the very existence of any kind of language game depends on it. In his view, even "the game of doubting presupposes certainty". According to Wittgenstein, certainty, as well as absolute doubt and absolute knowledge are meaningless. But relative doubt, or as he calls it, "reasonable doubt", is meaningful and can produce its own language game. The language game of doubting, like other language games, is based on what Wittgenstein dubs a set of "world-picture" or a system of "hinge propositions". In Wittgenstein's opinion, ‘hinge propositions’ are based on people’s lived experiences and their collective agreements over them. ‘Hinge propositions,’ in this sense, are objective, and although he refers to them as ‘propositions’, they are not propositions in the usual sense of this term: they do not partake in reasoning and arguments but the discourses of causes (and their effects). In this article, we first discuss the characteristics of relative doubt and the rules of the language game of doubt, as well as the characteristics of certainty and the system of ‘hinge propositions’. We then move on to a critical assessment of Wittgenstein’s views on the above topics by highlighting some internal inconsistencies in his arguments and exposing some shortcomings in his views through the prism of Critical Rationalism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The later Wittgenstein
  • The language game of doubting
  • certainty
  • "hinge propositions"
  • World-Picture
  • Critical Rationalism
‏‫استرول، اورام. (۱۳۸۴). فلسفه تحلیلی در قرن بیستم. (فریدون فاطمی، مترجم). تهران: مرکز.
‏‫پایا، علی. (۱۳۹۵). فلسفه تحلیلی از منظر عقلانیت نقاد-نظریه ها و کاربردها. تهران: طرح نقد.
‏‫پایا، علی. (۱۳۸۲). فلسفه تحلیلی: مسائل و چشم‌اندازها. تهران: طرح نو.
‏‫پایا، علی. (۱۳۹۶). گره گشایی به شیوه فیلسوفان و مهندسان: مجموعه مقالاتی درباره علم و تکنولوژی و سیاست گذاری. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
‏‫کنی، آنتونی. (۱۳۹۲). معماری زبان و ذهن در فلسفه ویتگنشتاین. (محمدرضا اسمخانی، مترجم). تهران: ققنوس.
‏‫کواین، ویلرد ون اورمن. (۱۳۸۲). دو حکم جزمی تجربه‌گرایی. (منوچهر بدیعی، مترجم)، ارغنون، (7/8)، 251-277.
‏‫ویتگنشتاین، لودویگ. (۱۳۹۹). تحقیقات فلسفی. (مالک حسینی، مترجم). تهران: هرمس.
‏‫ویتگنشتاین، لودویگ. (۱۳۸۷). در باب یقین [=دب‌ی]. (مالک حسینی، مترجم) (ویرایش دوم). تهران: هرمس.
Backman, Jussi. (2018). Being Itself and the Being of Beings: Reading Aristotle’s Critique of Parmenides (Physics 1.3) after Metaphysics. Epoché: A Journal for the History of Philosophy, 22(2), 271-291.
BBC History Magazine. (2021). The history of railways in Britain: from the first steam trains to the rail revolution. Retrieved July 06, 2022, from https://www.historyextra.com/period/victorian/where-history-happened-the-birth-of-the-railways
Boswell, James. (1907). The life of Samuel Johnson (Vols. 1–2). London: Dent.
Carnap, Rudolf. (2007). Logical Syntax of Language. (A. Smeaton, tran.). USA: Routledge.
Castaneda, Carlos. (1971). A Separate Reality: Further Conversations with Don Juan. New York: Penguin.
Castaneda, Carlos. (1972). Journey to Ixtlan: The Lessons of Don Juan. New York: Penguin.
Castaneda, Carlos. (1990). The Teachings of  Don Juan: A Yaqui Way of Knowledge. New York: Penguin.
Coliva, Annalisa. (2017). Which Hinge Epistemology? In A. Coliva & D. Moyal-Sharrock (eds.), (A. Coliva & D. Moyal-Sharrock, eds.), Hinge Epistemology. Leiden/Boston: Brill.
Davies, Paul; & Henrik Gregersen, Niels (eds.). (2010). Information and the Nature of Reality. New York: Cambridge University Press.
Descartes, Rene. (1996). Meditations on First Philosophy. (J. Cottingham, ed.). UK: Cambridge University Press.
Felton, James. (2021). People Once Believed That Women’s Uteruses Would Fly Out On Speeding Trains. Retrieved July 06, 2022, from https://www.iflscience.com/people-once-believed-that-womens-uteruses-would-fly-out-on-speeding-trains-61343,
Hamilton, Andy. (2014). Wittgenstein and On Certainty. London And New York: Routledge.
Hayes, Joseph. (2017). The Victorian Belief That a Train Ride Could Cause Instant Insanity. Retrieved July 06, 2022, from https://www.atlasobscura.com/articles/railway-madness-victorian-trains,
Hyman, Gavin. (2020). Hegel, Wittgenstein, and the Question of Agnosticism. In F. Fallon & G. Hyman (eds.), (F. Fallon & G. Hyman, eds.), Agnosticism: Explorations in Philosophy and Religious Thought (pp. 140-162). UK: Oxford University Press.
Malcolm, Norman. (1982). Wittgenstein: The relation of language to instinctive behaviour. Philosophical Investigations, (5), 66-86.
Masterman, Margaret. (1970). The Nature of a Paradigm. In I. Lakatos & A. Musgrave (eds.), (I. Lakatos & A. Musgrave, eds.), Criticism and the Growth of Knowledge (Vol. 4, pp. 59-90). London: Cambridge University Press.
Moyal-Sharrock, Danièle. (2004). Understanding Wittgenstein’s On Certainty. New York: Palgrave Macmillan.
O’ Connor, Peg. (2008). Morality and Our Complicated Form of Life: Feminist Wittgensteinian Metaethics. United States of America: The Pennsylvania State University Press.
Popper, Karl. (1972). Objective Knowledge, An Evolutionary Approach. New York: Oxford University Press.
Popper, Karl. (2007). All Life Is Problem Solving. (P. Camiller, tran.). London And New York: Routledge.
Putnam, Hilary. (1981). Reason, Truth and History. UK: Cambridge University Press.
Rogers, John J.W.; & Tucker, Trileigh. (2008). Earth Science and Human History 101. London: Greenwood Press.
Ryle, Gilbert. (2009). The Concept of Mind. USA: Routledge.
Stroll, Avrum. (1994). Moore and Wittgenstein on Certainty. New York: Oxford University Press, Inc.
Turanli, Aydan. (2003). Nietzsche and the Later Wittgenstein: An Offense to the Quest for Another World. The Journal of Nietzsche Studies, (26), 55-63.
Wittgenstein, Ludwig. (1969). On Certainty. (G. E. M. Anscombe & G. H. von Wright, eds., D. Paul & G. E. M. Anscombe, trans.). Britain: Basil Blackwell.
Wittgenstein, Ludwig. (1986). Philosophical Investigations. (G. E. M. Anscombe, tran.). Great Britain: Basil Blackwell Ltd.
Wittgenstein, Ludwig. (2002). Tractatus Logico-Philosophicus. (D. F. Pears & B. F. McGuinness, trans.). London And New York: Routledge.