نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشجوی کارشناسی ارشد سیاستگذاری علم و فناوری پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

چرا برخی سیاست‌های فناوری موفقیت‌آمیزند و برخی دیگر خیر؟ گرچه این پرسش یکی از پرسش‌های اصلی در سیاست علم، فناوری و نوآوری محسوب می‌شود، می‌توان از منظر فلسفۀ فناوری نیز به آن پاسخ گفت. هدف مقالۀ پیشِ رو بررسی این مسأله و پاسخ به آن با توسل به رابطۀ ارزش و فناوری است که در دهه‌های اخیر به یکی از درون‌مایه‌های اصلی فلسفۀ فناوری تبدیل شده است. امروزه نه تنها ادعای ارزش‌باریِ فناوری چندان چالش‌انگیز جلوه نمی‌کند، که چگونگی جا‌ی‌گیری ارزش‌های اخلاقی در فناوری است که به مسألۀ اصلی بدل گشته است. به‌عنوان نمونه، ‌فان دو پول اخیراً مسألۀ چگونگی جای‌‌گیری ارزش‌ها در سیستم‌های هوش مصنوعی به‌مثابۀ سیستم‌های اجتماعی – فنّی را بررسی و شرحی از آن ارائه کرده است. در این مقاله از این شرح استفاده می‌شود تا پرسشی مرتبط با سیاست فناوری در ایران تبیین شود: چرا سیاست‌های ایجاد و توسعۀ پیام‌رسان‌های بومی و عدم استفاده از پیام‌رسان‌های غیربومی به‌‌منظور تحقق ارزش نظم عمومی موفق نبوده‌اند؟

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Embodiment of Moral Values in Instant Messengers as Sociotechnical Systems and Its Policy Implications

نویسندگان [English]

  • Aboutorab Yaghmaie 1
  • Khashayar Ghadirinezhad 2

1 History and Philosophy of Science and Technology, The Institute for Science and Technology Studies, Shahid Beheshti University

2 Graduate Student, Institute for Science and Technology Studies, Shahid Beheshti University

چکیده [English]

Why are some technology policies successful and some not? Although this question is directly addressed in science, technology and innovation policy, it can be deeply explored in the philosophy of technology as well. The aim of this article is to discuss this question regarding the problem of the value embodiment in technology. Of the relation between value and technology, it is no longer a question of whether technology embodies value or not, but of how it does. van de Poel has recently proposed an account of the embodiment to explain how AI systems as sociotechnical systems can embody moral values. Using his account, we try to answer particularly a question related to the first one but regarding domestic considerations: why are not the policies of developing domestic instant messengers and banning non-domestic ones successful in Iran?

کلیدواژه‌ها [English]

  • dual nature of technical artifacts
  • value
  • sociotechnical system
  • technology policy
  • instant messenger
خبرگزاری انتخاب. (1397، 10 اردیبهشت). وزارت ارتباطات: ۳ پیام‌رسان بومی وام ۵ میلیاردی دریافت کردند، برگرفته از: entekhab.ir/001ham
خبرگزاری انتخاب. (1400، 27 شهریور). عضویت ۸۸ درصد کاربران ایرانی در واتساپ و ۶۸ درصد در اینستاگرام / روزانه ۳ میلیارد بازدید ایرانی‌ها از تلگرام، برگرفته از: entekhab.ir/002g2n
خبرگزاری ایسنا. (1397، 10 اردیبهشت). دستور قضایی مسدودسازی تلگرام صادر شد، برگرفته از https://www.isna.ir/news/97021006264/
خبرگزاری ایسنا. (1397، 21 مهر). دستور قضایی مسدودسازی تلگرام صادر شد، برگرفته از https://www.isna.ir/news/97072111741/
خبرگزاری ایسنا. (1400، 27 آبان). چند میلیون کاربر از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند؟، برگرفته از https://www.isna.ir/news/140008272116/
خبرگزاری ایلنا. (1396، 10 دی). تلگرام فیلتر شده است؟ ، برگرفته از https://www.ilna.news/fa/tiny/news-577062
خبرگزاری ایلنا. (1396، 29 دی). تلگرام فیلتر شده است؟ ، برگرفته از https://www.ilna.news/fa/tiny/news-583878
خبرگزاری عصر ایران. (1398، 06 بهمن). رکورد استفاده از تلگرام در سال ۹۸ شکسته شد، برگرفته ازasriran.com/002yuB
روزنامه ایران. (1396، 13 تیر). انتقال سرور تلگرام  به ایران از شایعه تا واقعیت. صفحه 8
مرکز آمار ایران. (1396). گزارش طرح آمارگیرى از فعالیت‌هاى فرهنگى خانوار. صفحه 35.
مرکز آمار ایران. (1399). گزارش طرح آمارگیرى از فعالیت‌هاى فرهنگى خانوار. صفحه 21.
مرکز بتا. (1401). گزارش شبکه‌های اجتماعی ۱۴۰۰. صفحه 6.