نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چکیده

در روی‏کردهای فلسفی به تاریخ‏نگاری که با پرسش از ماهیت «تجربه» در علوم سده‏های میانه مواجه می‏شوند، ارجاع به چارچوب‏های نظری و تجارب علمی دوره اسلامی، جایگاهی مهم دارد. بعضی از مورخان علم ریشه و اصل نظریات و روش‏های وابسته به آن در علوم سده‏های میانه و حتی دوره انقلاب علمی را برآمده ازاین چارچوب ها دانسته و بعضی دیگر، بخشی از استنادات تجربی دانشمندان این دوره را بازگویی و روایتی مجدد از تجارب ذکرشده در دیگر متون از جمله متون علمی دوره اسلامی تشخیص می‏دهند. کیمیا و صورت‏های تغییرشکل‏یافته آن در سده‏های میانه و پس از آن در دوره انقلاب علمی، رشته‏ای است که به جد، به محلی برای ظهور چالش میان روی‏کردهای تاریخ‏نگارانه به مفاهیم قوام‏دهندة تجربه‏گرایی علمی تبدیل شده است. در این میان ایده ادوارد گِرنت(Edward Grant)، مورخ علم معاصر، درباره نسبت این مفاهیم با علوم سده‏های میانه یکی از ایده‏های مهم به‏شمار می‏آید. دراین مقاله ضمن بررسی ایده گرنت در بستر تاریخ‏نگاری معاصر کیمیا، نسبت آن در برابر آنچه «تدابیر کیمیایی شامل تجربه‏های طلسماتی» در کیمیای دوره اسلامی نام گرفته، تحلیل شده است. این بررسی و تحلیل نشان می‏دهد که مواجهه اینگونه تجارب با ایده گرنت، مواجه‏ای متفاوت و چالش‏برانگیز برای آن است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Grants Idea of empiricism without Observation and the case of Alchemical treatment including talismatic experience

نویسنده [English]

  • Amin Motevallian

IHCS

چکیده [English]

Theoretical frameworks in Islamic era have an important role in Middle Ages historiographical approaches toward analytical notions such as ‘experience’, ‘Observation’ and ‘theory’. Some historiographers believe that scientific theory in Middle Ages root in Aristotle philosophy of nature or Islamic texts. Other ones say the most of experiments mentioned in Middle Age’s science are the copy that narrated from Aristotle or Muslims that didn’t observed by writer directly. Grants Idea of Empiricism without Observation is an important and influential one that claims observation we confronted in middle ages texts means nothing than Scientific imagination. He generalized the idea to all discipline of knowledge arise in middle age and presented some cases in confirming his presentism claim. Among this, the alchemy is a notable field that challenges these approaches. In this letter, showed that a controversial case has multiple natures in Islamic alchemy names talismatic experimentalism, face differently with grants idea and challenge it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Talismat
  • empiricism
  • historiography of science
  • observation
  • alchemy
  • Edward Grant
جابربن‏حیان. (1354 ه ق).  کتابُ التَصریف، از مجموعه مُختارالرسائل به تصحیح پُل کراوس، قاهره، مکتبه الخانجی،
جابر‏بن‏حیان. کتابُ‏الاَجساد السَبعه، نسخه خطی شماره 20544 کتابخانه حُججی، اصفهان.
همو. (1928م). کتاب المُلک، به تصحیح هولمیارد، بمبئی.
جَلدکی، ایدَمُر. بدرالمُنیر فی معرفه اَسرار الاِکسیر، نسخه خطی شماره 11400 کتابخانه مجلس شورای اسلامی، تهران.
طُغرایی، مُویدالدین. (1982م). حقایق‏الاستشهاد، به تصحیح رزوق فرج رزوق، دارالرشید للنشر، بغداد. 
طُغرایی، مُویدالدین. مُجربات، نسخه خطی 16/223 کتابخانه مجلس شورای اسلامی، تهران.
طغرایی، موید‏الدین. مفاتیح الرحمه و اسرار الحکمه، نسخه خطی شماره 10706 آستان قدس رضوی، مشهد.
قُمی (قَمری)، ابوالعباس. حلُ‏الطلسم فی کَشف السِر المُبهم، نسخه خطی 60/730 کتابخانه مجلس شورای اسلامی، تهران.
متولیان، امین. (1395). «شرحی بر دو مفهوم «حل و عقد» در رسالۀ مفاتیحُ ‏الرحمة و میزان ‏الحِکمة مؤیدالدین طغرایی»،  تاریخ علم، 14(2)، 199-175.

Al-hasan, A.Y.  (2009).  Studies in al-Kimya, Georg Olms Verlag.

Atwood, M.A. (1918).  A suggestive inquiry into the Hermetic mystery, William Tait.

Calian. G.f. (2010).  “Alkimia Operativa and Alkimia Speculativa some Modern Controversies on the Historiography of Alchemy”, in annual of medieval studies, Vol.16, pp. 166-190.

Cunningham, A. (2000). “The Identity of Natural Philosophy”, Early Science and Medicine, vol.5, no. 3, pp. 259-278.

Crombie, A. C.  (1959).  Medieval and Early Modern Science. Vol. 2, Garden City, NY: Doubleday.

Grant, E. (1993).  Physical Science in the Middle Ages, Cambridge University Press.

Grant, E. (2007).  A History of Natural Philosophy, Cambridge University Press.

Grant, E. (2010).  The Nature of Natural Philosophy in the Late Middle Ages, Catholic University of America Press.
 
Haq, Syed Nomanul (1994).  Names, Natures and Things, Boston: Kluwer Academic Publisher.
 
Hjalmar F. Principe, L.M. & Sibum, H.O.  (2016). “From the Library to the Laboratory and Back Again: Experiment as a Tool for Historians of Science”, Ambix, 63:2, pp. 85-97

Jung, C.G. (1944). Psychology and Alchemy, London: Routledge.

Kukkonen, T. (2014) “Ibn Sina and Early History of Thought Experiment”, Journal of the History of Philosophy, Volume 52, Number 3, pp. 433-459.
 
Magnus, A. (1967) Book of Minerals, Translated by Dorothy Wyckoff. London: Oxford University Press: Clarendon Press.
 
Murdoch, J.E. (1982). “The Analytic Character of Late Medieval Learning: Natural Philosophy
Without Nature,” in Lawrence D. Roberts, ed., Approaches to Nature in the Middle Ages, pp.174-177.
 
McEvoy, J.G. (2010).  The Historiography of the Chemical Revolution: Patterns of Interpretation in the History of Science, Pickering & Chatto.
 
Newman,W.R. (2006).  Atoms and Alchemy: Chymistry and the Experimental Origins of the Scientific Revolution, University of Chicago Press.
 
Newman,W.R. (2019).  Newton the Alchemist, Princeton University Press.

Principe, L.C. and Newman,W.R. (2001).  Some Problems with the Historiography of Alchemy, in Secrets of Nature, The MIT Press.

Rescher, N. Thought Experimentation in Philosophy, Taylor & Francis.

Tobin, E. (2016). Theory Choice in the History of Chemical Practices, Springer.