نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

پژوهشگر در پروژه فاسیف وابسته به دانشسرای عالی و مرکز تحقیقات علمی فرانسه

چکیده

تاریخچه اتم‌گرایی، به یونان باستان می‌گردد. اتم‌گرایی یونان، نظریه ماتریالیستی (مادی‌گرا)، علی و مکانیکی بود. اتم‌گرایی، چه اتم‌گرایی یونان و چه اتم‌گرایی جدید (بعد از قرن هفدهم) از جهاتی یک نظریه مادی‌گرا به شمار می‌رود. در قرون وسطی در جهان اسلام نیز نوعی نظریه اتم‌گرایی برای تبیین طبیعت توسط متکلمین معتزلی و اشعری ارائه شد. بر خلاف اتم‌گرایان یونان، متکلمان مسلمان، متأله بودند و نام متکلم را از جهت پایبندی‌شان به تعالیم اسلام و قرآن یدک می‌کشند. با این وجود نظریه‌‌ای که در جهان طبیعت ارائه دادند که از جهاتی با سایر نظریات اتم‌گرایانه مشابهت دارد. این نکته جالب توجه است که اتمگرایی کلام توسط نظریه پردازانی ارائه شده‌اند که در بحث قدرت مطلقه خداوند، به شدت رادیکال هستند. در این جستار، اینجانب قصد دارم که پس از معرفی نظریه اتم‌گرایی کلام، به ساختار متافیزیکی اتم‌گرایی کلام بپردازم؛ اینکه چه اصول اعتقادی مبنای نظری متافیزیک کلام است. در ادامه، تحلیل خواهم نمود که چگونه نظریه پردازان متأله برای حفظ اصول متافیزیکی خود، نظریه ای را در فیزیک ارائه داده‌اند که به مادی‌گرایی و طرد متافیزیک در فیزیک می انجامد، ولیکن یک نظریه‌ الحادی نیست.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Kalām Atomism in relation to Materialism and Atheism in an Analytical Approach

نویسنده [English]

  • Banafsheh Eftekhari

Member of PhASIF project depended on ecole normale superior & Center National de la Recherche Scientifique(ENS-CNRS)، France

چکیده [English]

The history of atomism has begun from Ancient Greek. Greek atomism was materialist, causal, and Mechanical. Atomism whether the ancient atomism or modern version (after the seventeenth century), is regarded as a materialist theory. In medieval time, in the Islamic world, an atomistic theory was offered to explain nature by mūtikallimūn, (Muʿtazila and Ašʿarī). Opposite of Greek atomists, Muslim atomists were theists and they were called mūtikallimūn for begin devoted to Islam and Quran. Nonetheless, they have developed a theory that is similar in some aspects to the other atomistic theories; however, they were radical about God’s omnipotence. In this paper, I investigate the metaphysical structure of Kalām atomism in the respect that they are based on which belief, after a brief introduction. And then I analyze that those theist theorists developed a scientific account in physics, which protected their religious beliefs. I examine how the theory results in materialism and the exclusion of metaphysics, but not entailing atheism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Atomism
  • Kalām atomism
  • Materialism
  • Metaphysics
  • Physics of Kalām
  • Atheism
ابن‌رشد، محمد بن احمد (1993)، تهافت التهافت، تصحیح عریبی و محمد یاسین، بیروت: دار الفکر اللبنانی.
الاشعری، ابوالحسن (1980)، مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، تصحیح ریتر هلموت، بیروت: دار النشر فرانتز شتاینر.
افتخاری، بنفشه (1397)، «ناسازگاری پیوسته‌گرایی هندسی و اتم‌گرایی کلام در آرای فخر رازی»، دوفصل‌نامۀ فلسفۀ علم، س ۸، ش ۱۵، بهار و تابستان .
افتخاری، بنفشه (1398)، «نظریۀ اتم‌گرایانۀ حرکت فخر رازی در تراکنش با نظریۀ حرکت ارسطویی؛ رویکردی تحلیلی»، دوفصل‌نامۀ فلسفۀ علم، س ۹، ش ۱۷، بهار و تابستان
افتخاری، بنفشه (1386)، نظریۀ جزء لا یتجزی در طبیعیات فخر رازی، رسالۀ کارشناسی ارشد، تهران: پژوهشکدۀ تاریخ علم.
براتی، مرتضی (1386)، «بررسی تقریر اشاعره از نظریۀ خلق از عدم»، پژوهشهای فلسفی، دورۀ ۴، ش 11.
پورمحمدی، نعیمه، سیدصدرالدین طاهری (۱۳۹۲)، «مقارنه‌گرایی (اکازیونالیزم) در مکتب دکارتی و اشعری»، پژوهش‌های ادیانی، د ۱، ش ۱،
الجوینی، امام‌الحرمین، عبدالملک‌بن عبدالله (1995)، الارشاد الی قواطع الادله فی اصول الاعتقاد، به‌تحقیق زکریا عمیرات، بیروت: دار الکتب العلمیه.
حسینی شاهرودی، سیدمرتضی، تکتم مشهدی (1391)، «سنخیت از دیدگاه غزالی و ابن سینا»، مطالعات اسلامی: فلسفه و کلام، س 44، ش 89، پاییز و زمستان.
الرازی، فخرالدین (1990)، المباحث المشرقیة فی العلم اللهیات و الطبیعیات، تصحیح محمد معتصم باللّه البغدادی، بیروت: دار الکتاب العربی.
الرازی، فخرالدین (1987)، المطالب العالیة من العلم ا‌‌‌‌لالهی، تصحیح أحمد حجازی السّقا، بیروت: دار الکتاب العربی.
الرازی، فخرالدین (2001)، التفسیر الکبیر، بیروت: دار احیا التراث العربی.
فارابی، محمد بن محمد (1996)، احصاءالعلوم، شرح علی بوملحم، بیروت: دار و مکتبة الهلال.
الغزالی، محمد بن محمد (1382)، تهافت الفلاسفة، به‌تحقیق سلیمان دنیا، تهران: شمس تبریزی.
معصومی‌همدانی، حسین (۱۳۶۵)، «میان فلسفه و کلام: بحثی در آراء طبیعی فخر رازی»، معارف، دورۀ ۱، ش 7.
نیک‌سرشت، ایرج (1385)، «ضرورت فرض خلأ نزد اتمیان یونان باستان»، نامه علم و دین، ش 29-32
 
Aristotle (2008), Physics, trans. Waterfield Robin (English), New York: Oxford University Press.
Aristotle (2018), Metaphysics, trans. W. D. Ross, Digireads.com, Online version.
Dhanani, Alnoor (1994), “The Physical Theory of Kalam, Atoms, Space and Void”, in: Basrian u’tazialah Cosmology, EJ. Brill Leiden (ed.), New York: Koln.
Eftekhari, Banafsheh (2017), An Introduction to the Book “Proving Atomism”, Phd Thesis Lyon: University of Lyon III .
El-Bizri, Nader (2001), “Avicenna and Essentialism”, The Review of Metaphysics, vol. 54, no. 4.
Guyer, Paul (2015), “Idealism”, Stanford Encyclopedia of Philosophy,
<https://plato.stanford.edu/entries/idealism/>.
Griffel, Frank (2018), “Kalām”, Encyclopedia of Medieval Philosophy, Springer
Ibrahim, Bilal (2020), “Beyond Atoms and Accidents, Fakhr al-Dīn al-Rāzī and the New Ontology of Postclassical Kalām”, Oriens, vol. 48.
Lee, Sukjae (2019), “Occasionalism”, Stanford Encyclopedia of Philosophy,
<https://plato.stanford.edu/entries/Occasionalism/>.
McGinnis, Jon (2013), “Arabic and Islamic Natural Philosophy and Natural Science”, Stanford Encyclopedia of Philosophy, <https://plato.stanford.edu/entries/arabic-islamic-natural/>.
Pines, Sholomo (1997), Studies in Islamic Atomism, trans. Schwarz Michael, Jerusalem: The Magness Press.
Rashed, Marwan (2005), “Natural Philosophy”, The Cambridge Companion To Arabic Philosophy, Peter Adamson, Richard C Taylor (eds.), Cambridge: Cambridge University Press.
Richardson, Kara (2015), “Causation in Arabic and Islamic Thought”, Stanford Encyclopedia of Philosophy, <https://plato.stanford.edu/entries/arabic-islamic-causation>.
Sabra, A. I. (2009), “The Simple Ontology of Kalam Atomism: An Outline”, Early Science and Medicine, vol. 4.
Setia, Adi (2004), “Fakhr al-Din al-Razi on Physics and the Nature of the Physical World: a Preliminary Survey”, Islam & Science, vol. 2, no. 2.
Shomar, Tawfiq (2011), “Causation and Order in Islamic Kalam”, Conference: Order: God’s, Man’s and Nature’s (ISSN 2045-5577), CPNSS, LSE, UK.
Wolfson, Harry Austrian (1976), The philosophy of the Kalam, Cambridge: Harvard University Press.