نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموختة فلسفة علم، دانشگاه صنعتی شریف
2 استادیار دانشگاه شهید بهشتی تهران
چکیده
هیدگر پساز جنگ جهانی اول متوجه بحرانی در علم شد که آن را ناشی از غلبة رویکرد نظری برخاسته از علوم تجربی و تسرییافتن این رویکرد به سایر بخشهای علوم میدانست. چیستی این بحران و راه چیرگی بر آن پرسشی است که بهزعم این نوشته، یکی از دغدغههای اصلی هیدگر، پیش از تألیف هستی و زمان بوده است. پرسش اصلی ما در این مقاله شناسایی رویکرد هیدگر به این بحران در دورهای است که کمتر مورد توجه قرار میگیرد،یعنی هیدگر جوان پیش از تألیف کتاب هستیوزمان. در همین راستا بیان میشود که چگونه یک نظریه از طریق زندگیزدایی و صوریسازیِ موقعیتهای زنده حاصل میشود. این موضوع با تمرکز عمده بر درسگفتارهای سال 1919 فرایبورگ تحقیق شده است. در نگاه هیدگر جوان علم، کنشی زنده،و مواجههای اگزیستانسیال با جهان است. مادرآغازههای پژوهشهای علمیمان پدیدهها را در زیستـ بافتِ روزمره مان معنادارمیکنیم؛اما به تدریج با محوِ این موقعیتهای تاریخی و زیستی پدیدهها را به شکلی منتزع از بافتِ معنا بخششان درمیآوریم و آنها را به مثابة چیزهایی نظری درنظرمیگیریم. به نظر هیدگر رویکرد نظری،که غالبترین رویکرد در علم جدید است، از مواجههای پیشاـ نظری و اصیل نشئت گرفته است. در پایان با ارائة تفسیری شماتیک نشان میدهیم مراحل تبدیلشدن امر موقعیتمند به ابژة نظری چه مراحلی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Young Heidegger and the Crisis of Theoretical Sciences
نویسندگان [English]
- Ata Heshmati 1
- Meysam Sefidkhosh 2
1 master of Philosophy of Science, Sharif University
2 Assistant Professor of Shahid Beheshti University
چکیده [English]
In this essay, at first, we will discuss Heidegger's notions on the main crisis of Western academy raised after the First World War. Heidegger thinks that this crisis is the effect of "theoretical approach" dominated by natural sciences which transmitted to other disciplines. Secondly, the Heidegger's analysis on the basis of the theoretical approach is examined and we argue how a theory is primarily derived from 'live situations' in the way of de-vivification and formalization processes. These subjects can be studied by emphasis on the Freiburg 1919 lecture-courses. Young Heidegger believes that science is a life practice that based on an existential encounter with the world. In this context, every scientific practice must be viewed and interpreted in its life-context. The theoretical encounter originated in a pre-theoretical encounter. Drawing on a schematic figure, it will be examined clearer, by which to a certain degree we can show the process of construction of the theoretical something from a situational something.
کلیدواژهها [English]
- Martin Heidegger
- Phenomenology of Scientific Practice
- the Crisis of Theoretical Sciences
- Science as a Practice
- Theory