نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
دانشگاه صنعتی شریف، گروه فلسفه علم
چکیده
در این مقاله ابتدا با بیان مثالهایی از علوم جدید نشان داده شده است که برخی نظریهها متأثر از پیشفرضهای طبیعتگرایی بودهاند و میتوان دادههایی تجربی که این نظریهها در پی تبیین آنها هستند را به نحوی دیگر با رویکرد دینی تبیین کرد. مدافعان علم دینی، با توسل به این مثالها، میخواهند نشان دهند که پیشفرضهای علم، همانگونه که ممکن است از طبیعتگرایی متأثر شود، ممکن است از دین اثر بپذیرد و بنابراین علم دینی ممکن است. در بخش نهایی مقاله تلاش میشود که با پاسخ به برخی پرسشها در خصوص علم دینی گامی در راستای تنقیح بیشتر این بحث برداشته شود: آیا ایدة علم دینی به طور غیر مستقیم، صحه گذاشتن بر نسبیگرایی در علم نیست؟، علم دینی با توسل به تجربه توجیه میشود یا با توسل به دین، یا هر دو؟ در صورتی که توسل به دین در توجیه علم دینی دخیل باشد، آیا رفتار مؤمنانه به فعالیت علمی راه نمییابد؟، آیا امکان علم دینی به معنای نبود مرز مشخص بین علم و دین نیست؟، تطور ویژگی همیشگی نظریههای علمی بوده و علم دینی هم از آن مستثنی نخواهد بود. آیا تطور علم دینی به دین لطمه نمیزند؟، استدلال له امکان علم دینی، آیا علاوه بر امکان منطقی، بر امکان استعدادی علم دینی نیز دلالت میکند؟، مدافعان علم دینی چه چشماندازی را باید برای آرمان خود تعریف کنند؟
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Religious Science: A Reaction to Naturalistic Science
نویسنده [English]
- Mostafa Taqavi
Philosophy of Science Department, Sharif University of Technology
چکیده [English]
In this paper, giving some examples of modern sciences, I will show that some theories have been influenced by naturalistic presuppositions and one can then explain the empirical data these theories seek to explain through a religious approach. Resorting to these examples, the advocates of religious science want to show that just as presuppositions of science may be affected by naturalism so they may be influenced by religion, and therefore religious science is possible. In the final part of this paper, answering following questions regarding religious science, it is attempted to clarify some complexities of the debate: Does the idea of religious science endorse relativism indirectly? Religious science is justified by appealing to experience, or religion, or both? If appealing to religion is involved in the justification of religious science, does religious actions not involve in scientific activity? Does the possibility of religious science mean the lack of a distinctive border between science and religion? Evolution is a characteristic feature of scientific theories, and religious science is not an exception. Does the evolution of religious science not undermine religion? Does the argument for the possibility of religious science imply the possibility of religious science, in addition to the logical possibility of religious science? What perspective the proponents of religious science should define for their ideal?
کلیدواژهها [English]
- Religious Science
- naturalistic science
- relativism in science
- border between science and religion