نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشگاه صنعتی شریف، گروه فلسفه علم

چکیده

در این مقاله ابتدا با بیان مثال­هایی از علوم جدید نشان داده شده است که برخی نظریه­ها متأثر از پیش­فرض­های طبیعت­گرایی بوده­اند و می­توان داده­هایی تجربی که این نظریه­ها در پی تبیین آنها هستند را به نحوی دیگر با رویکرد دینی تبیین کرد. مدافعان علم دینی، با توسل به این مثال­ها، می­خواهند نشان دهند که پیش­فرض­های علم، همان­گونه که ممکن است از طبیعت­گرایی متأثر شود، ممکن است از دین اثر بپذیرد و بنابراین علم دینی ممکن است. در بخش نهایی مقاله تلاش می­شود که با پاسخ به برخی پرسش­ها در خصوص علم دینی گامی در راستای تنقیح بیشتر این بحث برداشته شود: آیا ایدة علم دینی به طور غیر مستقیم، صحه گذاشتن بر نسبی­گرایی در علم نیست؟، علم دینی با توسل به تجربه توجیه می­شود یا با توسل به دین، یا هر دو؟ در صورتی که توسل به دین در توجیه علم دینی دخیل باشد، آیا رفتار مؤمنانه به فعالیت علمی راه نمی­یابد؟، آیا امکان­ علم دینی به معنای نبود مرز مشخص بین علم و دین نیست؟، تطور ویژگی همیشگی نظریه­های علمی بوده و علم دینی هم از آن مستثنی نخواهد بود. آیا تطور علم دینی به دین لطمه نمی­زند؟، استدلال له امکان­ علم دینی، آیا علاوه بر امکان­ منطقی، بر امکان استعدادی علم دینی نیز دلالت می­کند؟، مدافعان علم دینی چه چشم­اندازی را باید برای آرمان خود تعریف کنند؟

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Religious Science: A Reaction to Naturalistic Science

نویسنده [English]

  • Mostafa Taqavi

Philosophy of Science Department, Sharif University of Technology

چکیده [English]

In this paper, giving some examples of modern sciences, I will show that some theories have been influenced by naturalistic presuppositions and one can then explain the empirical data these theories seek to explain through a religious approach. Resorting to these examples, the advocates of religious science want to show that just as presuppositions of science may be affected by naturalism so they may be influenced by religion, and therefore religious science is possible. In the final part of this paper, answering following questions regarding religious science, it is attempted to clarify some complexities of the debate: Does the idea of religious science endorse relativism indirectly? Religious science is justified by appealing to experience, or religion, or both? If appealing to religion is involved in the justification of religious science, does religious actions not involve in scientific activity? Does the possibility of religious science mean the lack of a distinctive border between science and religion? Evolution is a characteristic feature of scientific theories, and religious science is not an exception. Does the evolution of religious science not undermine religion? Does the argument for the possibility of religious science imply the possibility of religious science, in addition to the logical possibility of religious science? What perspective the proponents of religious science should define for their ideal?

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religious Science
  • naturalistic science
  • relativism in science
  • border between science and religion
پایا، ع. (1386). ملاحظاتی نقادانه دربارة دو مفهوم علم دینی و علم بومی. حکمت و فلسفه. سال سوم، شماره­های دوم و سوم، صص 76-39.
حسنی، س.، علی­پور، م. و موحدابطحی، س. (1390). علم دینی (دیدگاه­ها و ملاحظات). قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
خسروپناه، ع. و پناهی­آزاد، ح. (1388). نظام معرفت­شناسی صدرائی. تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و  اندیشه اسلامی.
عبودیت، ع. (1386). درآمدی بر نظام حکمت صدرائی (جلد دوم). تهران: سمت و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
گلشنی، م. (1385). از علم سکولار تا علم دینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ملکیان، م. (1390). راهی به رهایی (جستارهایی در عقلانیت و معنویت). تهران: نگاه معاصر.
 
Bhaskar, R. (2008). A Realist Theory of Science. London and New York: Routledge.
Craig, W. L. & Moreland, J. P. (Edts.). (2000). Naturalism: A Critical Analysis. London and New Yourk: Routledge.
Gorden, B. L. & Dembski, W. A. (Edts.). (2011). The Nature of Nature (Examining the Role of Naturalism in Science). Wilmington: ISI Books.
MacIntyre, A. C. (1988). Whose Justice? Which Ratinality?Notre Dame: University of Notre Dame Press.
Nasr, S. H. (In Conversation with Muzaffar Iqbal) (2008). Islam, Science, Muslims, and Technology. Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies.
Plantinga, A. (1996). Science: Augustinian or Duhemian? Faith and Philosophy. Vol. 13, No.3, Pages 368-394.
Stenmark, M. (2004). How to Relate Science and Religion (A Multidimensional Model). Grand Rapids: Eerdmans.