نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
2 دانشیار گروه فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
فایرابند در آثار خود، ارجاعاتی به آثار مردمشناسان شهیر داشته است. بررسی این ارجاعات نشان از تاثیر تعیینکننده یافتههای مردمشناختی بر فلسفه فایرابند دارد. این تاثیر به حدی است که فایرابند، روش مردمشناسی را به عنوان روش ایجابی مناسب برای مطالعه علم پیشنهاد میکند. توصیه این روش به معنای پذیرش ضمنی مقومات آن مانند تکثر، نسبیت، تفاوت در ذهنیتها، قیاسناپذیری فرهنگها و سنتها و ...است.
در این مقاله ضمن بررسی ارجاعات فایرابند به مطالعات مردمشناختی، نشان خواهیم داد که فایرابند در چه موضوعاتی متاثر از یافتههای مردمشناسی بوده است و چگونه این یافتهها را در فلسفه علم بازسازی نموده است. تلاش خواهیم کرد تا تاثیر مردمشناسی بر هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسی فایرابند را با تکیه بر مفاهیم واقعیت، ذهنیت، زبان، مشاهده مشارکتی و ...نشان دهیم.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The impact of anthropology on Feyerabend’s ontology, epistemology and methodology
نویسندگان [English]
- Mohsen Donyavi 1
- GholamHossein Moghaddam Heydari 2
1 PhD Student in Philosophy of Science and Technology, Institute for Humanities and Cultural Studies
2 Assiocite professor, Philosophy of Science and Technology, Institute for Humanities and Cultural Studies, gmheidari@gmail.com
چکیده [English]
Since the publication of Scientific Image, van Fraassen has criticized scientific realism and, instead, introduced constructive empiricism as an appropriate alternative. Adhering to the tenet of empiricism that ‘experience is our only source of information about the world’, he considered acquiring any knowledge of the unobservable level of the world as impossible. According to van Fraassen, the realistic belief in the (approximate) truth of scientific theories has no epistemic basis; and, in this case, he only allowed belief in the empirical adequacy of these theories. The present assay explains and examines the key elements of constructive empiricism and contrasts it with scientific realism. We will indicate that van Fraassen’s argumentation in rejecting realism and defending his position is not able to provide the necessary and sufficient justifications for the replacement of scientific realism with constructive empiricism
کلیدواژهها [English]
- reality
- Anthropology
- Pluralism
- Relativism
- Language
- Mentality