نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران
2 استادیار پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران،
3 دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه تهران
چکیده
کِندی نخستین محصول مهمّ دوران گذار از کلام به فلسفه بود که با اتّکا به آثار مکتب ارسطویی تلاش کرد جهانشناسی قابل دفاعی در برابر اندیشههای وارداتی به عالَم اسلام عرضه کند. او فلسفهی اولی را اشرف علوم بهشمار میآورد و علوم مبتنی بر برهان را مفید یقین میدانست.کِندیبا بهرهگیری از مفهوم «ابداع» در تبیین آغاز آفرینش، به نظریّهی خلق از عدم، تناهی حرکت، متناهی بودن زمان و مکان و در نتیجه، حدوث عالَم و ماسوی الله اعتقاد داشت. به باور وی، دو نوع حرکت انتقالی وجود داشت: دَوَرانی و مستقیم؛ او حرکت افلاک را از نوع اوّل و حرکت عناصر اربعه را از نوع دوّم میدانست. نظریّهی عناصر چهارگانه در منظومهی فکری کِندی، بهویژه در میان علوم طبیعی، از جایگاه خاصی برخوردار بود.این نظریّه نهتنها در علوم طبیعیاز محوریّت خاصّی برخوردار بود، بلکه کِندی حتّی سعی کرد آن را به علوم تعلیمی هم تسرّی دهد و میان این عناصر و موسیقی هم ارتباط برقرار کند. او همین محوریّت عناصر و ویژگیهای آنها را در نورشناسی هم حفظ کرد و وجود عنصر غیرشفّاف و کدر خاک را موجب وجود رنگهای مختلف در عالَم طبیعت دانست. او تمایل عناصر از خاک و آب گرفته تا جرم اقصی را به کره (کاملترین شکل) میدانست و جهان را کرویشکل تصوّر میکرد که کرهی زمین در وسط آن جای داشت، فلک ثوابت در این کیهانشناسی آخرین افلاک بود و ورای آن هیچ چیز وجود نداشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Abu-Yusouf Ya‘qub ibn Isḥaq al-Kindī’s cosmology
نویسندگان [English]
- rasol jafarian 1
- eiraj nikseresht 2
- abdollah farrahi 3
1 Faculty Member of History Department, University of Tehran
2 Faculty Member of Institute of History of Science, University of Tehran
3 Ph.D. student in Islamic History, University of Tehran
چکیده [English]
Al-Kindī was the first major product of the transition from theology to philosophy, relying on the works of the Aristotelian school, attempted to provide a defensible worldview against the imported ideas to Islam. He considered the first philosophy as most prominent science and he believed that proof-based sciences provide certainty. Using the concept of ‘invention’ in explaining the beginning of creation, he believed in the theory creation from nothingness, the finiteness of time and place, and, consequently, the contingency of the universe and of what is beyond God. He believed that there were two types of transitional movements: circular and straight; he saw the movement of spheres of the first type and the movement of the four elements of the second type. The theory of four elements in the al-Kindi’s intellectual system, especially in the natural sciences, was of particular importance. This theory was not only of a special focus in the natural sciences, but al-Kindi even tried to extend it to didactic knowledge and to make a relationship between the elements and music. He maintained the centrality of the elements and their characteristics in optics, and considered the existence of non-transparent element of soil as the cause of the different colors in the natural world. He believed that there is a tendency in the elements, from soil to water, of being spherical (the most complete form), and he considered the universe spherical in the middle of which earth is placed, the sphere of constants was the last one and there was nothing beyond it.
کلیدواژهها [English]
- Abu yusouf Ya'qub ibn Ishaq al-Kindi
- Worldview
- movement
- Nature
- Four Elements
- الآلوسی، حسام محییالدین؛ فلسفة الکندی: آراء القدامی و المحدثین فیه؛ بیروت: دار الطلیعة للطباعة و النشر، الطبعةالاولی، أیلول (سبتمبر) 1985م.
- آیتو، جان؛ فرهنگ ریشهشناسی انگلیسی؛ ترجمهی حمید کاشانیان، تهران: فرهنگ نشر نو- معین، چاپ اوّل، 1386ش.
- ابنرشد، ابوالولید محمّد بن أحمد (د.595ق.)؛تلخیص کتاب النفس و أربع رسائل: 1- رسالة الإتصال لإبنصایغ، 2- کتابالنفس لإسحق بن حنین، 3- رسالة الإتصال لإبنرشد، 4- رسالة العقل لیعقوب الکندی؛ التحقیق: أحمد فؤاد الأهوانی، القاهرة: مکتبة النهضة المصریة، الطبعةالأولی، 1950م. [متا، سلسلة الفلسفة الإسلامیة (المجلد59)، 1420ق./1999م.]
- ابنصاعد الأندلسی، قاضی ابوالقاسم صاعد بن احمد (م.462ق.)؛ طبقات الأمم؛ نشره الأب لویس شیخو الیسوعی، بیروت: المطبعة الکاثولیکیة للأباء الیسوعیین، 1912م.، سلسلة الفلسفة الإسلامیة (1)،متا، 1419ق./1999م..
- ابنالقفطی، جمالالدین ابوالحسن علی بن یوسف (م.646ق.)؛ تأریخ الحکماء و هو مختصر الزوزنی من کتاب إخبارالعلماء بأخبار الحکماء؛ نشر یولیوس لِبَرت، لایبتسک 1903، سلسلة الفلسفة الإسلامیة (2)،متا، 1419ق./1999م.
- ابنالندیم؛ الفهرست؛ نشره جوستاف فلوجل (1،2)، لایبتسک 1871و1872م.، تاریخ العلوم وتصنیفها فی العالم الإسلامی (1،2،3)، متا، 1426ق./2005م.
- اسماعیل، فاطمة اسماعیل محمد؛ منهج البحث عند الکندی؛ فیرجینیا: المعهد العالمی للفکر الإسلامی، الطبعةالأولی، 1418ق./1998م.
- اکرمی، موسی (1332ش.-)؛ از دم صبح ازل تا آخر شام ابد (تبیین کیهانشناختی آغاز و انجام جهان)؛ تهران: بنیاد دانشنامهی بزرگ فارسی، چاپ نخست، 1377ش.
- بدوی، عبدالرحمن؛ موسوعة الفلسفة؛ بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات و النشر، الطبعة الأولی، الجزء الثانی، 1984م.
- بروکلمان، کارل ؛ تاریخ الأدب العربی؛ الإشراف علی الترجمة من الألمانیة إلی العربیة: الأستاذ الدکتور محمود فهمی حجازی، القاهرة: الهیئة المصریة العامة للکتاب، تسعة أقسام (14 أجزاء) 1993-1995م.
- البکری، ابوعبید عبدالله بن عبدالعزیز (د.487ق.)؛ المسالک و الممالک؛ جزءان، المقدّمة و التحقیق: آدریان وان لیوون و أندرو فری، [بیجا]: دارالغرب الإسلامی، 1992م.
- البیهقی، امام ظهیرالدین ابوالحسن علی بن ابوالقاسم زید (م.565ق.)؛تتمة صوان الحکمة؛ لاهور 1351، نصوص و دراسات، متا،تاریخ العلوم وتصنیفها فی العالم الإسلامی (8)، 1426ق./2005م.
- پینس، س.؛ «اصالت علم اسلامی در چه بود؟»؛ ترجمهی بهناز هاشمیپور، معارف، دورهی چهاردهم، شمارهی1، فروردین-تیر1376ش.
- توکّلی، غلامحسین، «کرایگ و برهان کیهانشناختی کلام (دلیل حدوث)»، الهیّات تطبیقی (علمی-پژوهشی)، سال دوّم، شمارهی پنجم، بهار و تابستان 1390ش. [صص73-92]
- حسینی شاهرودی، دکتر سیّد مرتضی، «برهان جهانشناختی کلامی در مغربزمین»، مطالعات اسلامی: فلسفه و کلام، سال چهل و دوّم، شمارهی پیاپی 2/85، پاییز و زمستان 1389ش. [صص55-90]
- حقی الإزمیری، اسماعیل (م.1946م.)؛ فیلسوف العرب: یعقوب بن اسحاق الکندی؛ نقله من اللغة الترکیة: عباس العزاوی، بغداد: مطبعة اسعد، 1382ق./1963م.
- دایرةالمعارف تشیّع، زیرنظر احمد صدر حاج سیّدجوادی، کامران فانی و بهاءالدین خرّمشاهی، تهران: نشر شهید سعید محبی، چاپ اوّل، 1375ش. به بعد.
- زارع، روزبه و سیّد حسن حسینی، «آغازمندی طبیعت در آرای کرِیگ همراه با طرح و بررسی یک استدلال پیشینی و یک تأیید تجربی»، دوفصلنامهی علمی-پژوهشی فلسفهی علم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال نخست، شمارهی دوّم، پاییز و زمستان 1390ش. [صص97-116]
- سارتُن، جورج؛ مقدّمه بر تاریخ علم؛ 3 مجلّد+یک جلد نمایه، مترجم: غلامحسین صدری افشار، چاپ نخست: 1353ش.، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوّم، پاییز1383ش.
- شهرزوری، شمسالدّین محمّد بن محمود (د.687ق.)؛ نزهة الأرواح و روضة الأفراح (تاریخ الحکماء)؛ مترجم: مقصودعلی تبریزی (د.1011ق.)، با دیباچهای دربارهی تاریخنگاری فلسفه، به کوشش محمّدتقی دانشپژوه و محمّدسرور مولائی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ نخست، 1365ش.
- طرابیشی، جورج؛ معجم الفلاسفة (الفلاسفة، المناطقة، المتکلّمون، اللاهوتیون، المتصوّفون)؛ بیروت: دارالطّلیعة للطّباعة و النشر، الطبعة الثانیة (منقّحة و مزیدة)، کانون الأوّل (دیسمبر) 1997م.
- طرابیشی، جورج؛ نقد نقد العقل العربی: نظریة العقل؛ بیروت: دارالساقی، الطبعةالأولی، 1996م.
- عبدالرازقپاشا، مصطفی؛ فیلسوف العرب و المعلّم الثانی؛ القاهرة: دار إحیاء الکتب العربیة، 1364ق./1945م.
- غراب، أنس؛ «مؤلّفات الکندی الموسیقیّة و معطیات أوّلیّة حول علاقتها بالمصادر الإغریقیة»، ندوة الکندی و مدرسته، أعمال مهداة إلی الأستاذ محمّد المصباحی، المغرب/وجدة: کلّیّة الآداب و العلوم الإنسانیّة، 23 أکتوبر 2013م.
- فاضلی، علیرضا، رضا اکبریان و مریم یزدانی، «بررسی مبانی برهان جهانشناختی ویلیام کرِیگ»، مجلّهی علمی-پژوهشی فلسفهی دین، دورهی نهم، شمارهی دوّم، پاییز و زمستان 1391ش. [صص29-52]
- قسطا بن لوقا الیونانی؛ کتاب فی علل ما یعرض فی المرایا من اختلاف المناظر، الّفه للناصر لدین الله أبیأحمد الموفق بالله؛ فی: Œ-Kindī, vol.I.
- کریچلو، کیت، «نقش و جهانشناسی»، مترجم (از انگلیسی به فارسی): مهرداد قیّومی بیدهندی، جام نو و مِی کهن: مقالاتی از اصحاب حکمت جاویدان، به کوشش: مصطفی دهقان، تهران: مؤسّسهی تحقیقات و توسعهی علوم انسانی، چاپ نخست، 1384ش. [صص369-400]
- کرِیگ، ویلیام لِین، «آغاز عالَم از منظر نجوم و فلسفه»، مترجم: نجمه حاجی مومجی، نامهی علم و دین، شمارههای 45و46، پاییز و زمستان 1388ش. [صص124-149]
- کرِیگ، ویلیام لِین، «جهان و خالق آن»، مترجم: بتول نجفی، نامهی علم و دین، س2، شمارهی نخست، بهار و تابستان 1377ش. [صص45-72]
- الکندی، ابویوسف یعقوب بن إسحاق؛ رسائل الکندی الفلسفیة؛ حققها و اخرجها مع مقدمة لکل منها و تصدیر واف عن الکندی و فلسفته: محمد عبدالهادی ابوریدة، القاهرة: دارالفکر العربی، الجزء الأول 1369ق./1950م.، الجزء الثانی 1372ق./1953م.، [نیز نک. متا، المجلد4، سلسلة الفلسفة الإسلامیة (4)، 1419/1999م.].
- الکندی، ابویوسف یعقوب بن إسحاق، «الحیلة لدفع الأحزان»، فی مقالة «رسالة یعقوب بن اسحاق الکندی فی الحیلة لدفع الأحزان» لهلموت رِتر و رِخارد والتسَر بالإیطالیة، رُم 1938، متا، سلسلة الطب الإسلامی، المجلد33، 1417/1996م.
- الکندی، ابویوسف یعقوب بن إسحاق؛ [فقرة فی أعظام الأشکال الغائصة فی الماء]؛ فی: Œ-Kindī, vol.I.
- الکندی، ابویوسف یعقوب بن إسحاق؛ کتاب أبییوسف یعقوب بن إسحاق الکندی إلی بعض إخوانه فی تقویم الخطأ و المشکلات التی لأوقلیدس فی کتابه الموسوم بالمناظر؛ فی: Œ-Kindī, vol.I.
- الکندی، ابویوسف یعقوب بن إسحاق؛ کتاب یعقوب بن إسحاق الکندی فی الشعاعات [الشمسیّة]؛ فی: Œ-Kindī, vol.I.
- کیاشمشکی، ابوالفضل؛ جهانشناسی در قرآن؛ تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی، چاپ نخست، 1387ش.
- لیندبرگ، دیوید سی.؛ سرآغازهای علم در غرب: سنّتهای علمی اروپایی در بافت فلسفی، دینی و تأسیساتی آن (600 قبل از میلاد تا 1450 میلادی)؛ مترجم: فریدون بدرهای، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اوّل، 1377ش.
- نلّینو، کرلو؛ علمالفلک: تاریخه عند العرب فی القرون الوسطی؛ ملخّص المحاضرات التی ألقاها بالجامعة المصریّة حضرة الفاضل السنیور کرلو نلّینو، روما: 1911م.
- یعقوب الثالث، اغناطیوس؛ الکندی و السریانیة؛ البحث الذی القاه فی الإحتفالات الألفیة لبغداد و الکندی فی السادس من شهر کانون الأول 1962، نشرة 1963م.
- Adamson, Peter; Great Medieval Thinkers: Al-Kindi; Oxford: Oxford University Press, 2007.
- Craig, William Lane; The cosmological argument from Plato to Leibniz; Library of philosophy and religion,General Editor: John Hick and H. G. Wood, First edition: 1980,Great Britain: Macmillan press, reprinted 1986.
- Craig, William Lane;TheKalām Cosmological Argument; previously published by Macmillan press, 1979, Eugene, Oregon: Wipf and Stock Publishers, 2000.
- Deming, David; Science and technology in world history; volume 2: Early Christianity, the Rise of Islam and the Middle Ages; Jefferson, North Carolina, and London: McFarland & Company, Inc., Publishers, 2010.
- Gierer, Alfred; Eriugena, al-Kindi, Nikolaus von Kues - Protagonisten einer wissenschaftsfreundlichen Wende im philosophischen und theologischen Denken; Acta historica Leopoldina: Nr. 29, with summarizing English version, Leipzig: Deutsche Akademie der Naturforscher Leopoldina, Halle (Saale), 1999.
- Iqbal, Muzaffar; the Making of Islamic Science; First Published 2007, Kuala Lumpur: IBT (Islamic Book Trust), 2009.
- Kant, Immanuel; Kritik der reinen Vernunft; Zweite hin und wieder verbesserte Auflage, Riga: Johann Friedrich Hartknoch, 1781 & 1787, wieder Gedruckt: Philosophische Bibliothek, Bd. 37a, Hamburg: Felix Meiner, 1956.
- Lindberg, David C.; Theories of Vision from al-Kindi to Kepler; Chicago: the university of Chicago press,
- Routledge Encyclopedia of philosophy; 10 vols., General Editor: Edward Craig, London & New York: Routledge, 1998.
- Sezgin, Fuat; Wissenschaft und Technik im Islam; Band I (Einführung in die Geschichte der Arabisch-Islamishen Wissenschaften), Band II (1. Astronomie), Band III (2. Geographie; 3. Nautik; 4. Uhren; 5. Geometrie; 6. Optik), Band IV (7. Medizin; 8. Chemie; 9. Mineralien), Band V (10. Phisik und Technik; 11. Architektur; 12. Kriegstechnik; 13. Antike Objekte), IGAIW, 2003.