نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه فلسفه علم دانشگاه شریف

چکیده

این مقاله از سه بخش تشکیل شده است. در بخش نخست، نظریه آنارشیستی فایرابند درباره معرفت به اجمال معرفی می­شود. در این بخش توضیح داده می­شود که چرا او مخالف پوزیتیویزم منطقی و فلسفة علمِ پوپر، لاکاتوش و حتی کوهن است و معتقد است که علم از سایر سنت­های شناختی برتر نیست. فایرابند تأکید می­کند تنها اصل ابدی که می­توانیم از فعالیت واقعی علم استخراج کنیم این است: "هر چیزی امکان­پذیر است". در بخش نخست، تمهیداتی فراهم می­شود تا معنای این جمله کلیدی در بخش سوم مقاله روشن شود. بخش نخست مقاله را باید نُمایی از اندیشه آنارشیستی فایرابند بدانیم. در بخش دوم که ایده اصلی مقاله در آن طرح شده است، توضیح داده می­شود که نظریه آنارشیستی فایرابند از نوع نگاه او به «هستی»، «انسان» و «نظریه» برمی­خیزد. سه مقوله­ای که ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند: انسان نظریه را می­سازد تا به واسطه آن هستی را بفهمد. قسمت دوم مقاله که پس پردة نظریة آنارشیستی فایرابند را شرح می­دهد، نشانگر این است که سرچشمه­های فلسفه او چندان هم آنارشیستی نیست. در قسمت پایانی مقاله، به برخی از مهم­ترین پیامدهای اندیشه فایرابند می­پردازیم: از جمله «اصل کثرت و پایداری»، «جامعه آزاد» و «تفاوت متفکر احترام­برانگیز و دون».

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Origins of Feyerabend’s Anarchistic Epistemology

نویسنده [English]

  • mostafa taghavi

Mostafa Taghavi, Associate Professor of Philosophy of Science department, Sharif University,

چکیده [English]

In the first of this three-part article, Feyerabend’s anarchistic theory of knowledge is briefly introduced. Here I explain why he is opposed to logical positivism, Popper’s philosophy of science, Lakatos and even Kuhn, and why he believes that science is not superior to other cognitive traditions.  Feyerabend emphasizes that ‘Anything goes’ is the only undying principle that can be derived from real science. The first part of the article paves the way for the clarification of the meaning of this key sentence in the third section. In fact, the first part should be considered as a representation of Feyerabend’s anarchistic thoughts. The second part, which presents the main idea of the article, explains that Feyerabend's anarchistic theory has its roots in his view on ‘being’, ‘man’ and ‘theory’.
These three categories are closely interrelated: Man develops theories through which understands being. The second part, which describes the background of Feyerabend's anarchist theory, also indicates that the origins of his philosophy are not so much anarchistic. In the final part, some of the most important corollaries of Feyerabend’s thoughts such as ‘proliferation and tenacity’, ‘free society’ and ‘the difference between the respectable thinkers and inferior ones’ will be addressed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Feyerabend’s Anarchistic Epistemology
  • human being
  • the principal of proliferation and tenacity
  • free society
Feyerabend, P. 1975. Against Method: Outline of an Anarchistic Theory of Knowledge. London: New Left Books.
 
Feyerabend, P. 1978. Science in a Free Society. London: New Left Books.
 
Feyerabend, P. 1981a. Problems of Empiricism (Philosophical Papers vol. 2). Cambridge: Cambridge University Press.
 
Feyerabend, P. 1981b. Realism, Rationalism & Scientific Method (Philosophical Papers vol. 1). Cambridge: Cambridge University Press.
 
Feyerabend, P. 1987. Farewell to Reason. London: Verso.
 
Feyerabend, P. 1995. Killing Time: The Autobiography of Paul Feyerabend. Chicago: The University of Chicago Press.
 
Feyerabend, P. 1999a. Conquest of Abundance: A Tale of Abstraction Versus the Richness of Being. Chicago: University of Chicago Press.
 
Feyerabend, P. 1999b. Knowledg, Science and Relativism (Philosophical Papers vol. 3). Cambridge: Cambridge University Press.
 
Newton-Smith, W. H. 1981. The Rationality of Science. London: Routledge.
 
Psimopoulos, M. and Theocharis, T. 1987. Where Science Has Gone Wrong. Nature, 15 October