نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی

2 گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

چکیده

«علوم‌انسانی پزشکی» در وهلۀ اول عبارتی نامأنوس به نظر می‌رسد. اینکه چگونه دو حوزۀ مجزا و متمایزِ معرفتی، همنشین شده‌اند، به وضعیت پروبلماتیک پزشکی اشاره دارد. در بخش ابتدایی مقاله به تحلیل علوم‌انسانی پزشکی بر اساس روش مطالعات مناقشه‌های این حوزه خواهیم پرداخت و در بخش دوم،  حوزۀ انتقادی مطالعات فراپزشکی را به عنوان بدیل علوم انسانی پزشکی پیشنهاد خواهیم داد.  
جریان معاصر علوم انسانی پزشکی با نقد پزشکی مدرن از اواخر دهۀ شصت و اوایل دهۀ هفتاد میلادی آغاز شد که دغدغه اش، گسترش روزافزون علوم زیست‌پزشکی و انسان‌زدایی پزشکی بود. پیشگامان این حوزه ، راه‌حل را در این یافتند که پیوند علوم انسانی با حوزۀ پزشکی می‌تواند گره‌گشا باشد. علوم‌انسـانی پزشکی، با بازنگری در برنامه‌های آموزشی بسیاری از دانشکده‌های پزشـکی آمریکای شمالی و اروپا پا گرفت و به‌تدریج به پژوهش‌های بالینی و طبابت نیز تسری یافت.
با مرور و تحلیل دقیق پژوهش‌ها و ادبیات علوم‌انسانی پزشکی پنج مناقشه‌ اصلی شناسایی شدند: تعابیر و تعاریف گسترده و مختلف، رشته – حوزه، چندرشتگی - میان‌رشتگی، علوم انسانی پزشکی - علوم انسانی سلامت، علوم انسانی کلاسیک - علوم انسانی انتقادی و علوم انسانی پزشکی - فلسفه پزشکی. 
در تحلیل نهایی در لایه زیربنا دو عنصر را می‌توان از هم بازشناخت: یکی دوگانه‌ها و دیگری رانه‌ها یا فرآیندها. دوگانه‌ها را می‌توان ذیل چند گروه کلی‌تر دسته‌بندی کرد: روش‌شناختی، علم‌شناختی، هستی‌شناختی و پراکسیولوژیک. در مورد رانه‌ها یا فرآیندها می‌توان به طبی‌سازی، بوروکراتیزاسیون، تکنیکی‌سازی، اخلاقی‌سازی، علمی‌سازی تخصصی‌سازی و نیز فردی‌سازی اشاره کرد. اما همان طور که در تحلیل نهایی اشاره کرده‌ایم،  رویکرد انتقادی توفیق چندانی نیافته است.
در بخش دوم مقاله به دو پرسش پرداخته ایم. پرسش نخست آنکه  رویکرد انتقادی قابل دفاع در علوم‌انسانی پزشکی/سلامت چه مقوماتی دارد و پرسش دیگر اینکه مطالعات فراپزشکی که به عنوان بدیلی برای علوم‌انسانی پزشکی/سلامت پیشنهاد شده است، چه معنا و مقوماتی دارد.
پزشکی و علوم انسانی (علوم اجتماعی مدرن) از یک سنخ هستند و به همین دلیل جامعه‌شناسی، روانشناسی و انسان‌شناسی نمی‌توانند هدف علوم انسانی پزشکی یعنی انسانی کردن پزشکی را برآورده کنند. از این رو نظریۀ انتقادی‌ای‌ باید مورد توجه قرار بگیرد که همزمان علوم‌اجتماعی و پزشکی را نقد کند؛  همچون فوکو، گادامر و هابرماس . 
«مطالعات انتقادی فراپزشکی» همچون چتری فرارشته‌ای، باید متکفل توجه به پرسش‌های بنیادین پزشکی شود ، جریانی انتقادی میان رشته‌های علوم انسانی سلامت برقرار  و هم چنین مواجهه انتقادی به غایت و هدف  طبابت و پزشکی را تقویت کند

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Medical/Health Humanities: Critical analysis of theoretical and practical foundations of medicine

نویسندگان [English]

  • Alireza Monajemi 1
  • Hamidreza Namazi 2

1 Philosophy of science & Technology Department IHCS

2 Medical Ethics dep TUMS

چکیده [English]

"Medical humanities" seems to be a paradoxical phrase primarily. How these two distinct and separate fileds of knowledge have been linked is due to the problematic state of medicine. In the first part of the article, we will analyze medical humanities based on the controversies in this field, and in the second part, the critical meta-medical studies will be proposed as an alternative to medical humanities.
To answer the first question, we have used the controversies studies.
The contemporary trend of medical humanities began with the critique of modern medicine in the late sixties and early seventies, which was concerned with the growing development of biomedical sciences and dehumanization of medicine. The pioneers in this field found a solution that could be linking the humanities to the field of medicine. The medical humanities has established by reforming the curricula of many medical schools , and gradually expanded to clinical research and clinical practice.
A careful review and analysis of medical humanities literature identified five main issues in surface layer: broad and different conceptions and definitions, discipline vs. field, multidisciplinary vs. interdisciplinary, medical humanities vs. health humanities, classical humanities vs. critical humanities and medical humanities vs. medical philosophy.
In the final analysis in the deep layer, two elements can be distinguished: one is dichotomies and the other is drives or processes. Dichotomies can be classified into several general groups: methodological (instrumental-critical and concrete-integrated), epustemological (natural sciences-humanities, specialist-commoners), ontological (human-human sciences, art-science) and praxiological (health vs. clinical, care vs. cure). In the case of drives or processes, we can mention medicaliztion, bureaucratization, technicalization, ethicization, scientificization, specialization, individualization. But as we mentioned in the final analysis, both approaches has suffered from serious limitations.
In the second part of the article, two questions will be addressed: What is the defensible critical approach in medical / health sciences and what are the proposed critical meta-medical studies as an alternative to medical / health sciences? Modern medicine and humanities and social sciences have the same origins, and therefore sociology, psychology, etc., as medical humanities, cannot humanize medicine. Hence, a critical theory should be considered that critiques both social sciences and medicine at the same time; Like Foucault, Gadamer and Habermas.
Critical meta-medical studies, such as the cross-disciplinary umbrella, pay attention to the fundamental questions of medicine and, of course, inforce the discipline to a critical appraoch, both among themselves and towards the goal of medicine.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Medical humanities
  • Controversies studies
  • medical philosophy
  • the theory of disciplines integration
  • Interdisciplinarity
اسکمبلر، گراهام (1396)، هابرماس، نظریۀ انتقادی، و سلامت، ترجمۀ حسین‌علی نوذری، تهران: علمی و ‌فرهنگی.
فوکو، میشل (1390)، تولد پزشکی بالینی،ترجمۀ فاطمه ولیانی، تهران: ماهی.
گادامر، هانس گئورگ (1394)، رازوارگی سلامت: هنر شفابخشی در عصر علم، ترجمۀ نرگس تاجیک، تهران: پگاه روزگار نو.
منجمی، علی‌رضا (1398)، «ابتنای علوم انسانی بر پزشکی بالینی: خوانشی نو از تولد کلینیک»، فلسفۀ علم، س 9، ش 1.
 
Adachi, T. (2015), “Medical Humanities”, in: Encyclopedia of Global Bioethics, Ten Have H. (ed.), Switzerland: Springer.
Ahlzén, R. (2007), “Medical Humanities- Arts and Humanistic Science”, Medicine, Health Care, and Philosophy, vol. 10, no.4.
Atkinson, S. et al. (2015), “The ‘Medical’ and ‘Health’ in a Critical Medical Humanities”, The Journal of Medical Humanities, vol. 36, no.1.
Baumann, A. O. et al. (1998), “Who Cares? Who Cures? the Ongoing Debate in The Provision of Health Care”, Journal of Advanced Nursing, vol. 28, no.5.
Bleakley, A. (2015), Medical Humanities and Medical Education: How the Medical Humanities Can Shape Better Doctors, New York: Routledge.
Boniolo, G. and P. P. Di Fiore (2010), “Deliberative Ethics in a Biomedical Institution: an Example of Integration between Science and Ethics”, Journal of Medical Ethics, vol. 36, no. 7.
Brody, H. (1985), “Philosophy of Medicine and other Humanities: Toward a holistic View”, Theoretical Medicine, vol. 6, no. 3.
Brody, H. (2011), “Defining the Medical Humanities: Three Conceptions and Three Narratives”, The Journal of Medical Humanities, vol. 32, no. 1.
Cassell, E. J. (1991), “Recognizing Suffering”, Hastings Cent Rep, vol. 21, no. 3.
Chiapperino, L. and, G. Boniolo (2014), “Rethinking Medical Humanities”, The Journal of Medical Humanities, vol. 35, no. 4.
Cole, T. R., N. S. Carlin, and R. A. Carson (2015), Medical Humanities: An Introduction, Cambridge: Cambridge University Press
Colls, R. and B. Evans (2008), “Embodying Responsibility: Children’s Health and Supermarket Interventions”, Environment and Planning, vol. 40, no. 3.
Crawford, P. et al. (2015), Health Humanities, New York: Palgrave Macmillan.
Evans, H. M. (2007), “Medical Humanities: Stranger at the Gate, or Long-Lost Friend?”, Medicine, Health Care, and Philosophy, vol. 10, no. 4.
Evans, M. H. and J. Macnaughton (2004), “Should Medical Humanities Be a Multidisciplinary or an Interdisciplinary Study?”, Medical Humanities, vol. 30.
Hess, D. (1997), Science Studies: An Advanced Introduction, New York: New York University Press.
Jones T, D. Wear, and L. D. Friedman (2014), “Introduction”, Health Humanities Reader, London: Rutgers University Press.
Monajemi, A. and H. Namazi (2020), “Health Lag: Medical Pphilosophy Reflects on COVID-19 Pandemi”, Journal of Medical Ethics and History of Medicine, vol. 13, Retrieved from <https://jmehm.tums.ac.ir/index.php/jmehm/article/view/918>.
Puustinen, R., M. Leiman, and A. M. Viljanen (2003), “Medicine and the Humanities: Theoretical and Methodological Issues”, Medical Humanities, vol. 29.
Sadegh-Zadeh, K. (1980), “Toward Metamedicine”, Metamedicine, vol. 1.
Stempsey, W. E. (2007), “Medical Humanities and Philosophy: Is the Universe Expanding or Contracting?”, Medicine, Health Care, and Philosophy, vol. 10, no. 4.
Ten Have, H. (1997), “From Synthesis and System to Morals and Procedure: The Development of Philosophy of Medicine”, in: R. A. Carson and C. R. Burns (eds.), Philosophy of Medicine and Bioethics, Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
Van Leeuwen, E. and G. K. Kimsma (1997), “Philosophy of Medical Practice: A Discursive Approach”, Theoretical Medicine, vol. 18, Issue 1-2.