نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو/دانشگاه تربیت مدرس

2 استاد کالج اسلامی، وابسته به دانشگاه میدلسکس، لندن، انگلستان استاد وابسته مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران(نویسنده مسئول)

3 گروه فلسفه و منطق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

چکیده
در مقالۀ حاضر با اتخاذ سنت کالونیسم و معرفت‌شناسی اصلاح‌شده، ادعای مانعیت گناهان انسانی از فعلیت صحیح عقل و عاملیت فیض الهی در تقویت قوای شناختی را بررسی می‌کنیم. شاید پیش از این و ذیل بحثِ نقش‌ عوامل غیرمعرفتی در شکل‌گیری معرفت، به تأثیر شناختی گناه نیز پرداخته شده باشد. اما اختصاص این موضوع به رشد معرفت علمی، تا آنجا که مورد اطلاع است، تازگی دارد. این بررسی در بستر پروژۀ استفان مورونی، دین‌پژوه معاصر آمریکایی، پیش خواهد رفت. او می‌کوشد با مرور نقادانۀ آراء متألهان برجستۀ مسیحی، مدلی را برای این تأثیر ترسیم کند. در نهایت نشان خواهیم داد که از منظر عقلانیت نقاد، محصول مورونی با کوشش او برای تبیین اثر گناه بر علوم طبیعی همخوانی ندارد. زیرا آنچه به عنوان معرفت علمی مسیحی معرفی کرده غالباً از جنس آگاهی فناورانه است نه علم، و این عالِم است که تحت‌تأثیر گناه قرار می‌گیرد نه مدعای علمی او.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of sin on scientific knowledge : a case study of Stephen Moroney’s approach from a Critical Rationalist point of view

نویسندگان [English]

  • Homa Yazdani 1
  • Ali Paya 2
  • Lotfollah Nabavi 3

1 phd student/Tarbiat Modares University

2 Department of Philosophy, The Islamic College (affiliated with Middlesex University), London, UK National Research Institute for Science Policy, Tehran, Iran

3 Department of Philosophy and Logic, Faculty of humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

چکیده [English]

In this study, we shall assess the claim concerning the negative effect of sin and positive effect of grace on proper function of reason and cognitive faculties through the lens of the Calvinist tradition and the Reformed Epistemology. Although the noetic effect of sin has already been discussed probably by tracing the role of the non-epistemic factors in acquiring knowledge in general, approaching the issue by focusing on ‘scientific knowledge’ is novel and, to the best of my knowledge, has not been attempted before. This study will be developed by means of an evaluation of Stephen Moroney’s project. Through a critical survey of the views of a number of prominent Christian theologian, he tries to develop a model for the cognitive influence of sin. In our review of his work from the canons of Critical Rationalism, we shall try to show that Moroney's conclusions are inconsistent with his explanation of the effect of sin on the natural sciences. Our main arguments are as follows: what Moroney describes as scientific knowledge from a Christian point of view is more a technological awareness rather than scientific knowledge proper. Furthermore, it is the scientist who is affected by sin and not his scientific claim.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Faith
  • Sin
  • Grace
  • Reason
  • Noetic effect
  • Scientific knowledge
پایا، علی (1399)، علم دینی، علم بومی، و علم اسلامی: محال‌اندیشی یا دوراندیشی: مجموعه‌مقالاتی دربارۀ پروژه‌های ایدئولوژیک تولید علم، به‌هم‌راه دو نقد دربارۀ دیدگاه دو صاحب‌نظر ایرانی دربارۀ علم، تهران: دانش.
سوزنچی، حسین (1389)، معنا، امکان، و راه‌کارهای تحقق علم دینی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
منصوری، علی‌رضا و علی پایا (1398)، «رابطۀ فلسفی علوم انسانی و تکنولوژی»، فصل‌نامۀ روش‌شناسی علوم انسانی، س ۲۵، ش ۹۹.
 
Hoitenga, Dewey J. (2003), “The Noetic Effects of Sin: A Review Article”, Calvin Theological, vol. 38.
Miller, David (2006), Out of Error, Ashgate: Surrey.
Moroney, Stephen K. (2000), The Noetic Effects of Sins: An Historical and Contemporary Explanation of How Sin Affects Our Thinking, Lanham, MD.: Lexington Books.
Paya, Ali (2019) “A Critical Rationalist Approach To Religion”, in: Islam, Modernity, and a New Millennium: Themes from a Critical Rationalist Reading of Islam, London and New York: Routledge, (This paper had been published as: Paya, Ali (2017), “A Popperian (Critical Rationalist) Approach to Religion”, in: Karl Popper and the Problem of Change,  Halil Rahman Acar (ed.), Ankara: Research Institute for Philosophical Foundations of Disciplines. 
Paya, Ali (2011). “The Misguided Conception of Objectivity in Humanities and Social Sciences”, in: The Crisis of the Human Sciences False Objectivity and the Decline of Creativity, Thorsten Botz-Bornstein (ed.), Kuwait: Gulf University for Science and Technology Publications.
Popper, Karl (1959), The Logic of Scientific Discovery, London: Routledge.
Popper, Karl (1963), Conjectures and Refutations, London: Routledge.
Popper, Karl (1979), Objective Knowledge: An Evolutionary Approach, New York: Oxford University Press.
Wainwright, William J. (1995), Reason and the Heart: A Prolegomenon to a Critique of Passional Reason, New York and London: Cornell University Press.
Westphal, Merold (1990), “Taking St. Paul seriously: Sin as an epistemological category”, in:  Christian philosophy, Thomas Flint (ed.), Indiana: University of Notre Dame Press