نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چکیده

ارتباط میان قوانین طبیعت و ویژگی‏های انواع طبیعی، مساله‏ای مهم و البته اختلاف‏برانگیزاست. طرفداران وجود این ارتباط به دودسته تقسیم می‏شوند، آنهایی کهاین ارتباط را ارتباطی ضعیف دانسته و قوانین طبیعت را قوانینی امکانی می‏دانند و کسانی کهباور دارند قوانین، برآمده از ویژگی‏های انواع طبیعی‏اند. ذاتی‏گرایان از دسته دوم‏اند که براساس ادعای‏شان، قوانین طبیعت را، قوانینی ضروری می‏دانند. ارجاع به تاریخ علم، برای یافتن این نسبت میان قوانین و انواع طبیعی از روش‏های رایج ذاتی‏گرایان است که در این نوشتار نیز با تبیین قانون میزان که در میان کیمیاگران اسلامی از جمله جابربن حیان، از قوانین اصلی حاکم بر فرآیندهای کیمیایی و تبدل اجسام و اجساد به هم است، نسبت آن را با قوانین ذاتی‏گرا بررسی می‏کنیم.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Is Jaberian Mizan low Essentialist?

نویسنده [English]

  • Amin Motevallian

Ph.D. in History of Humanities and Cultural Studies Institut

چکیده [English]

The connection between low of nature and natural things is an important problem in metaphysics of science. There are two groups that defense this connection. The first who believe that low are contingent, suppose this connection is week. The last think law is grand in properties of natural kind. Essentialist as an example of last group, in any view, claim that natural laws, metaphysically, are necessity. Backing to history of science as a usual method, essentialist find out the relation between kinds and law. In this Issue, by explaining the alchemical Mizan law, we study the relation between essentialism and mizan.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Essentialism
  • law of Nature
  • Mizan Law
  • Transmutation
  • Alchemy
  • Metal(Ajsaad)
بوهم، دیوید(1381ش).درباره خلاقیت، به ترجمه محمدعلی حسین‏نژاد، تهران.
جوهرچی، محمد(1394ش).علم میزان به روایت جابر‏بن‏حیان، قم.
دمیرداس، احمد سعید(1360ق). «حول کتاب السبعـۃ الموازینـیـۃ»، رسالـۃ العلم.
حسینی، سیداحمد؛ سعیدی‏مهر، محمد(1389). «ذات‏گرایی ارسطویی-سینوی و ذات‏گرایی معاصر»، دوفصلنامه حکمت سینوی، شماره 43.
عسود، بسام ابراهیم(1422ق، «مفهوم الامتزاج و أثره فی التراث الکیمیائی الإسلامی»، افاق الثقافـۃ و التراث، عدد 36، بغداد.
کراوس،پل(1354ق). کتاب الاخراج من القوه الی الفعل، از مجموعه مختارالرسائل جابر، قاهره: مکتبه الخانجی.
معیرزاده، مریم(1390)، «ذاتی‏گرایی ارسطویی و ذاتی‏گرایی علمی برایان الیس»، جستارهای فلسفی، شماره بیستم.
همو(1393). «ذاتی‏گرایی علمی از کریپکی تا الیس»، پژوهش‏های فلسفی، شماره 15، دانشگاه تبریز.
پی‏پل، چارلز، به ترجمه محمدرضا مداح حسینی(1388ش). مبانی نانوتکنولوژی، تهران: کاوش.
نجیب محمود، زکی(2001م). جابرین‏حیان، قاهره: مکتبـۃ مصر.
 
Al Khalidi, Muhammad (2009). “How Scientific Is Scientific Essentialism?”, Journal for General Philosophy of Science, Vol. 40.
Anderson, Erik (2005). “How general is Generalized Scientific Essentialism”, Synthese, Vol. 144. 
Armstrong, D. M. (1978), A Theory of Universals. Cambridge: Cambridge University Press.
Bird, Alexander (2007), Nature’s Metaphysics. Oxford: Oxford University Press.
Drewery, Alice (2005). “Essentialism and The Necessity of the Law of Nature”, Synthese, Vol. 144.
Ellis, Brian (2002). The Philosophy of Nature: A Guide to the New Essentialism. Montreal: McGill- Queen’s University Press.
Ellis, Brian; Lierse, Caroline (1994). “Dispositional Essentialism”, Australian Journal of Philosophy, Vol. 72:1.
Haq, Syed Nomanul (1994), Names, Natures and Things. Boston: Kluwer Academic Publisher.
Kripke, Saul (1980),Naming and Necessity, Oxford: Blackwell.
Mumford, Stephen (1995). “Ellis and Lierse on Dispositional Essentialism”, Australian Journal of Philosophy, Vol. 73:4.
Stapleton, H.E. (1953). “The Antiquity of Alchemy”, Ambix, vol5, no1-2.
VandeWall, Holly (2006). “Why Water Is Not H2O, and Other Critiques of Essentialist Ontology from the Philosophy of Chemistry”, Philosophy of Science, Vol. 74, No. 5.