Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor of Political Science Department, Azad University, Science and Research Unit, Tehran,

2 Ph.D Student in American Studies, Tehran University, World Studies Faculty

Abstract

The notion of pluralism has developed and expanded through the paradigmatic evolution of modern knowledge; Paradigm’s elements changing have caused paradigm shifts and through these shifts, from the objectivist paradigms to relativist paradigm, and critical and combined approaches, the notion of pluralism has developed and formulated and interpreted differently in each of these different approaches.
During the course of positivism, pluralism growth conditions have been provided negatively. pluralism`s seed placed in the context of modernism in post positivism period, and developed in critical rationalism course and finally became a robust seedlings in dominance of relativism period.
Through the study of knowledge paradigmatic evolution in the West civilization, we can conclude that as the tendency to realistic ontology, absolutist epistemology and quantitative methodology become more we encounter concepts like ‘Centralism’, ‘Holism’, ‘Fundamentalism’, ‘Principalism’, ‘Absolutism’ and ‘Epistemic Dogmatism’ more. So the intensity of commitment to the concept of modern pluralism reduced. On the other hand, as tendency to Idealist ontology, subjective or relativistic epistemology and qualitative methodologies intensifies, some concepts such as ‘Decentralism’, ‘Partial vision’, ‘Destructurim’, ‘Plurality believe’, ‘Relativism’ and ‘Epistemological Skepticism’ are appeared more. So the same result is the case; the commitment to the concept of modern pluralism lessened.

Keywords

ادیب‌سلطانی، میرشمس‌الدین (1359). رسالة وین، تهران: مرکز ایرانی مطالعة فرهنگ‌ها.
پوپر، کارل (1362). حدس‌ها و ابطال‌ها، ترجمة احمد آرام، تهران: شرکت سهامی انتشار.
پوپر، کارل (1364). جامعة باز و دشمنان آن، ترجمة عزت‌اللّه فولادوند، تهران: خوارزمی.
پوپر، کارل (1370). منطق اکتشاف علمی، ترجمة سید حسین کمالی، تهران: علمی فرهنگی.
چالمرز، آلن. اف. (1378). چیستی علم، درآمدی بر چیستی مکاتب علم‌شناسی فلسفی، ترجمة سعید زیباکلام، تهران: سمت.
رهبری، مهدی (1385). هرمنوتیک و سیاست، مروری بر نتایج سیاسی هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر، تهران: کویر.
سروش، عبدالکریم (1386). علم چیست و فلسفه چیست؟، تهران: مؤسسة فرهنگی صراط.
صدرالدین شیرازی (1410 ق). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الاربعة، ج 5، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
عارفی، عباس (1382). «رئالیسم و گونه‌های آن»، مجلة ذهن، ش 14.
عارفی، عباس (1388). مطابقت صور ذهنی با خارج، پژوهشی دربارة رئالیسم معرفت‌شناختی و ارزش شناخت، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
فولکیه، پل (1366). فلسفة عمومی یا مابعدالطبیعه، ترجمة یحیی مهدوی، تهران: دانشگاه تهران.
کوزنزهوی، دیوید (1371). حلقة انتقادی، ترجمة مراد فرهادپور، تهران: گیل.
محمدپور، احمد (1389). روش در روش، دربارة ساخت معرفت در علوم انسانی، تهران: جامعه‌شناسان.
مطهری، مرتضی (1377)، شرح منظومه، مجموعه آثار، تهران: صدرا.
 
Baghramian, Maria and Ingram, Attracta (2000). Pluralism, The Philosophy and Politics of Diversity, London: Routledge.
Baghramian, Maria (2005). Relativism, London: Routledge.
Barbour, Ian (1974). Myths, Models, and Paradigms, London: London Publishing.
Blaiki, Norman (1993). Approaches to Spcial Inquiry, London: Polity Press.
Bleicher, Josef (1980). Contemporary Hermeneutict, London: Routledge and Kegen Paul.
Connolly, William E. (2005). Pluralism, Duke University Press.
Corbetta, Piergiorgio (2003). Social Research, Theory, Methods, and Techniques, London: Sage Publications.
Denzin, N. K. and Lincoln, Y. S. (2005). The Sage Handbook of Qualitative Research, London: Sage Publications.
Gadamer, Hans Georg (1988). Truth and Method, G. Barden, J. Cumming, London: Sheed & Ward
Gage, N. L. (1989). The Paradigm Wars and Their Aftermath, A Historical Sketch of Research on Teaching Since 1989, Educational Researcher.
Gordin, Jean (1995). Sources of Hermeneutics, New York: State Univrsity of New York Press.