ادیبسلطانی، میرشمسالدین (1359). رسالة وین، تهران: مرکز ایرانی مطالعة فرهنگها.
پوپر، کارل (1362). حدسها و ابطالها، ترجمة احمد آرام، تهران: شرکت سهامی انتشار.
پوپر، کارل (1364). جامعة باز و دشمنان آن، ترجمة عزتاللّه فولادوند، تهران: خوارزمی.
پوپر، کارل (1370). منطق اکتشاف علمی، ترجمة سید حسین کمالی، تهران: علمی فرهنگی.
چالمرز، آلن. اف. (1378). چیستی علم، درآمدی بر چیستی مکاتب علمشناسی فلسفی، ترجمة سعید زیباکلام، تهران: سمت.
رهبری، مهدی (1385). هرمنوتیک و سیاست، مروری بر نتایج سیاسی هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر، تهران: کویر.
سروش، عبدالکریم (1386). علم چیست و فلسفه چیست؟، تهران: مؤسسة فرهنگی صراط.
صدرالدین شیرازی (1410 ق). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الاربعة، ج 5، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
عارفی، عباس (1382). «رئالیسم و گونههای آن»، مجلة ذهن، ش 14.
عارفی، عباس (1388). مطابقت صور ذهنی با خارج، پژوهشی دربارة رئالیسم معرفتشناختی و ارزش شناخت، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
فولکیه، پل (1366). فلسفة عمومی یا مابعدالطبیعه، ترجمة یحیی مهدوی، تهران: دانشگاه تهران.
کوزنزهوی، دیوید (1371). حلقة انتقادی، ترجمة مراد فرهادپور، تهران: گیل.
محمدپور، احمد (1389). روش در روش، دربارة ساخت معرفت در علوم انسانی، تهران: جامعهشناسان.
مطهری، مرتضی (1377)، شرح منظومه، مجموعه آثار، تهران: صدرا.
Baghramian, Maria and Ingram, Attracta (2000). Pluralism, The Philosophy and Politics of Diversity, London: Routledge.
Baghramian, Maria (2005). Relativism, London: Routledge.
Barbour, Ian (1974). Myths, Models, and Paradigms, London: London Publishing.
Blaiki, Norman (1993). Approaches to Spcial Inquiry, London: Polity Press.
Bleicher, Josef (1980). Contemporary Hermeneutict, London: Routledge and Kegen Paul.
Connolly, William E. (2005). Pluralism, Duke University Press.
Corbetta, Piergiorgio (2003). Social Research, Theory, Methods, and Techniques, London: Sage Publications.
Denzin, N. K. and Lincoln, Y. S. (2005). The Sage Handbook of Qualitative Research, London: Sage Publications.
Gadamer, Hans Georg (1988). Truth and Method, G. Barden, J. Cumming, London: Sheed & Ward
Gage, N. L. (1989). The Paradigm Wars and Their Aftermath, A Historical Sketch of Research on Teaching Since 1989, Educational Researcher.
Gordin, Jean (1995). Sources of Hermeneutics, New York: State Univrsity of New York Press.