پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیفلسفه علم2383-0722112120210522Inference of the best explanation (I.B.E) in Descartes' Axiomatic method and its epistemological consequencesاستنتاج بهترین تبیین در روش اصلموضوعی دکارت و پیامدهای معرفتشناختی آن128639510.30465/ps.2021.35347.1505FAمهدی بهنیافرعضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20210308The main background of this research is the study of Descartes' method in our knowledge to the sensible world and its relation to the ideal theme of axiomatic knowledge. I do not accept the objection that Descartes deviated from the axiomatic method in the knowledge of the material world, and therefore I have argued that he continued to axiomatic method by developing the rules of inference and breaking the monopoly of syllogism in his Tree of knowledge. One of the most important rules of non-deductive inference developed in his work is the method of inference to the best explanation (I.B.E).<br />Through documentary analysis, I have shown that in addition to the basic formulation of the inference to best explanation (I.B.E), its extensive formulation can be clearly traced both in Preliminary design such as Discourse on Method and in the empirical sections of the principles of philosophy. Studying this development of inferential rules in Descartes's work not only illuminates some aspects of his important and deep idea of replacing the method with logic, but also provides a model for combining empirical knowledge with the axiomatic method. This model inspires knowledge and rational encounter with creative and constantly changing experimental and human events, and based on it, a window can be opened to get out of epistemic anarchy and even value anarchy in such areas.زمینۀ اصلی این پژوهش بررسی روش دکارت در معرفت به عالم محسوس و نسبت آن با آرمان اصلموضوعی معرفت است. با فاصلهگرفتن از این ایراد که دکارت در شناخت عالم مادی از روش اصلموضوعی عدول کرده، استدلال کردهام که وی، از جمله در این عرصه، با توسعۀ قواعد تبدیل و استنتاجی دستگاه معرفت و شکستن انحصار قیاس، همچنان به روش اصلموضوعی در تأسیس درخت معرفت پایبند مانده است. یکی از مهمترین قواعد استنتاج غیرقیاسی توسعهیافته در کار او روشی است که امروزه با عنوان استنتاج بهترین تبیین شناخته میشود. <br />با تحلیل اسنادی نشان دادهام که افزون بر صورتبندی پایۀ استنتاج بهترین تبیین، صورتبندی گستردۀ آن هم در طرح اولیهای مانند گفتار در روش و هم در بخشهای تجربی اصول فلسفه به وضوح قابل رهگیری است. مطالعۀ این توسعۀ قواعد استنتاجی در کار دکارت، نه تنها برخی ابعاد ایدۀ مهم و دورانساز او مبنی بر جایگزینی روش بهجای منطق را روشن میسازد بلکه الگویی برای جمع میان معرفت تجربی با روش اصلموضوعی بهدست میدهد که بهویژه الهام بخش شناخت و مواجهۀ عقلانی با رخدادهای خلّاق و نوشوندۀ تجربی و انسانی است و بر پایۀ آن میتوان روزنهای بهسوی خروج از آنارشی معرفتی و حتی آنارشی ارزشی در این قبیل عرصهها گشود.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیفلسفه علم2383-0722112120210522Reproduction Patterns of Artistic Signs and Symbols (Signs Systems) from a Systemic Perspectiveالگوهای تکثیر نمادها و نشانههای هنری (سیستمهای نشانهای) با رویکردی سیستمی2946595510.30465/ps.2021.33990.1480FAکامران پاک نژاد راسخیدانشگاه هنر تهرانایرج داداشیاستادیار دانشکده علوم نظری دانشگاه هنرمرتضی بابک معیندانشیار دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه آزاد تهران مرکزامیر مازیاراستادیار دانشکده علوم نظری دانشگاه هنرJournal Article20201221The systemic perspective does not only apply to living organisms, but also a wide range of cultural systems such as language and social behavior in human communities. A vast volume of interdisciplinary researches was carried out in the field of social sciences and cultural studies with the purpose of using the behavioral patterns of the living systems in order to study the development patterns of the cultural elements. These studies indicated that the complex systems share similar patterns and behaviors at the macro-level. With regard to these researches, the present qualitative study with systemic perspective, analyzes the similarities and differences between the reproduction patterns at a biological level and the reproduction and publication of meaning/information elements at the cultural level. Afterward, the results were generalized to the sign system - concentrating the artistic signs and symbols- in both semantic and morphological dimensions. The present study revealed that the properties of two reproduction strategies in nature, i.e. r-selection and k-selection, could be generalized, at the macro-level, to the reproduction of artistic signs and symbols at a cultural level, despite the obvious differences in the details. Taking into account these similarities in reproduction patterns, with an interdisciplinary perspective and different from other popular analyses, could lead to a different understanding of the reasons for some developments in the amount of reproduction and development of sign systems in various communities.رویکرد سیستمی فقط شامل ارگانیسمهای زنده نبوده و طیف وسیعی از سیستمهای فرهنگی مانند زبان و همچنین رفتارهای اجتماعی در جوامع انسانی را نیز شامل میشود، پژوهشهای بینارشتهای گستردهای در حوزه علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی با هدف استفاده از الگوهای رفتاری سیستمهای زنده، برای مطالعه الگوی تحولات در سطح عناصر فرهنگی انجام شده است، که نشان میدهد سیستمهای پیچیده در ابعادی کلان دارای الگوها و رفتارهای مشابهی هستند. پیرو چنین پژوهشهایی، در این مقاله نیز با رویکردی سیستمی به روش پژوهشهای کیفی، ابتدا به تحلیل مشابهتها و تفاوتهای الگوهای تکثیر در سطح زیستی با چگونگی تکثیر و نشر عناصر اطلاعاتی/ معنایی در سطح فرهنگی پرداخته، سپس به تعمیم نتایج آن در سطح سیستمهای نشانهای – با تاکید بر نمادها و نشانههای هنری - در دو بُعد معنایی و ریختی میپردازیم. در این پژوهش مشاهده میشود که ویژگیهای دو راهبرد تکثیر در طبیعت به نام r-selection و k-selection در بُعدی کلان در چگونگی تکثیر نمادها و نشانههای هنری در سطح فرهنگی نیز قابل تعمیم است، گرچه در جزییات تفاوتهای آشکاری نیز وجود دارد. در نظر گرفتن چنین شباهتهایی در چگونگی الگوهای تکثیر میتواند با زاویه دیدی بینارشتهای و متفاوت از تحلیلهای رایج، منجر به درکی متفاوت از چرایی برخی تحولات در میزان تکثیر و توسعه سیستمهای نشانهای در سطح جوامع مختلف شود.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیفلسفه علم2383-0722112120210522Paul Togard's theory of the tree of conceptual change applied to autism spectrum disordersتبیین افزایش شیوع اختلالات طیف اُتیسم بر مبنای نظریه تغییر مفهومی تاگارد47625600FAآزاده دوست الهیدانشجوی دکتری گروه فلسفه علم، دانشکده حقوق، الهیات و علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.مصطفی تقویاستادیار،دانشکده فلسفهی علم،دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران(نویسنده مسئول)سیدعلی صمدیاستادیار انستیتوی تحقیقات سلامت وپرستاری، دانشگاه الستر.Journal Article20200120Abstract<br />In this article, we use Thagard's conceptual tree theory to explain the increase in the number of people with "Autism Spectrum Disorders." At first glance, the explanation for the increase in the number of cases of this disorder may be due to the actual increase in the number of people, for reasons that have not yet been identified. Or that medical professionals have developed more accurate tools for identification and screening. But this initial explanation for the increase in the number of people can also have complementary explanations, such as medicalization and conceptual change. In this article, we explain the conceptual change; In such a way that the increase in the number of cases is due to changes in the concept of this disorder, which results in the inclusion of new people who were not previously included in this spectrum. It is also cited as an alternative explanation for Paul Thagard's theory of the tree of conceptual change, in which he researched the conceptual hierarchical change of tuberculosis And by applying his theory, we show that the increase in the number of cases of autism spectrum disorders can be due to a change in the concept of autism, in addition to the possibility of an increase in the number of people and more accurate medical devices..چکیده<br />در این مقاله با استفاده از نظریهی درخت تغییر مفهومی تاگارد در پیِ تبیین افزایش تعداد افرادِ دارای «اختلالات طیف اُتیسم» هستیم. در نگاه اول تبیین افزایش تعداد موردهای این اختلال میتواند ناشی از زیاد شدن واقعی تعداد افراد، بنا به دلایلی که هنوز مشحص نشدهاند، باشد،ِ یا اینکه متخصصان علوم پزشکی به ابزارهای دقیقتری برای شناسایی و غربالگری دست پیدا کردهاند. اما این تبیین اولیهی افزایشِ تعدادِ افراد میتواند تبیینهای مکمل هم داشته باشد مانند طبیسازی و تغییر مفهومی. در این مقاله به تبیین تغییر مفهومی میپردازیم؛ به این صورت که افزایش تعداد موارد در اثر تغییرات در مفهوم این اختلال باشد که نتیجه آن شمول افراد جدیدی است که سابقاً در این طیف قرار نمیگرفتند. همچنین به نظریهی درخت تغییر مفهومی پاول تاگارد که وی در آن بر روی تغییر مفهومیِ سلسلهمراتبیِ بیماری سل تحقیق کرده است به عنوان تبیین جایگزین ارجاع داده شده است و با کاربست نظریهی او نشان میدهیم که افزایش تعدادِ مواردِ اختلالات طیف اُتیسم میتواند علاوه بر محتمل بودن افزایش تعداد افراد و دقیقتر شدن ابزارهای پزشکی، ناشی از تغییر مفهومی اُتیسم باشد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیفلسفه علم2383-0722112120210522Qushji's Cosmology, Saving the Phenomena instead of Making Theory about the Motion of Celestial Bodiesکیهانشناسی قوشچی؛ نجات پدیدارها بهجای نظریهپردازی در مورد حرکات اجرام آسمانی6393639210.30465/ps.2021.33783.1476FAصادق شهریارکارشناس ارشد ومحقق تاریخ علم دوره اسلامی - دانشگاه تهرانایرج نیک سرشتدانشیار پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهرانJournal Article20201209. Astronomers in later periods of Islamic astronomy were more influenced by Avicenna’s natural philosophy, So they used the basics of natural philosophy in astronomical theories. This prompted them to try to replace the Equant model proposed by Ptolemy with new models. Muslim astronomers and philosophers were interested in considering the spheres as material bodies and sought the cause of phenomena in philosophical discussions. But Ptolemy used his models only in explaining the universe in his book, Almagest. And his aim was not to find the cause of the motion of the planets and spheres. Astronomers' philosophical beliefs about the motion of the spheres can be seen in other topics, such as the material of the spheres, their simplicity, and the type of motion they all have. These views are due to their interest in finding the cause of the planets' motion. Ali Qushji lived in the last years of the astronomical period in Islamic civilization. He wanted to save the phenomena instead of finding the reasons for what happened. Because he was distrustful of astronomical theories.ستارهشناسان در دورههای متأخر نجوم اسلامی بیشتر تحت تأثیر فلسفه طبیعی ابنسینا قرار داشند. بنابراین بر روی استفاده از مبانی فلسفه طبیعی در تئوریهای نجومی متمرکز شدند و همین موضوع باعث نقد به مسأله معدلالمسیر بطلمیوس و ابداع مدلهای جایگزین شد. ریشه ابداع این مدلها را باید در علاقه مسلمانان به قائلشدن طبیعت مادی برای افلاک و در نتیجه جستوجوی علل پدیدهها در مبانی فلسفی دید. این درحالی است که بطلمیوس از مدلهای خود تنها برای تبیین جهان بهره میبرد و ظاهراَ حداقل در مجسطی بهدنبال یافتن علل حرکات نبود. اعتقادات فلسفی ستارهشناسان درخصوص حرکت افلاک را در مباحث دیگری چون جنس افلاک، بساطت آنها و نوع حرکات آنها میتوان ملاحظه کرد که همگی ریشه درتلاش برای یافتن علل حرکات سیارات و افلاک دارد. علاءالدین علی قوشچی دانشمندی است که در انتهای دوره درخشش نجوم اسلامی سعی در نوعی بازگشت به تبیین پدیدارها بهجای جستوجو در علل مبتنی بر فلسفه طبیعی دارد. دلیل این موضوع را باید در بیاعتمادی به مبانی فلسفی دانست که خود ریشه در تجربیات و نگرشهای خاص قوشچی دارد که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیفلسفه علم2383-0722112120210522The role of microbiome in humans’ physical and mental health, and their social relations and the effects of the Covid-19 pandemic on itنقش میکروبیوم در سلامت جسمی، ذهنی، و روابط اجتماعی انسان و اثرات همهگیری کووید19بر آن95118639810.30465/ps.2021.35898.1514FAهادی صمدیگروه فلسفه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000000268985606Journal Article20210417By adding detailed scientific data together, more general images can be drawn. These more general images are themselves fallible models that can, of course, better represent a picture of the future than blind conjectures. In the present article, a series of empirical findings are put together to defend the claim that "the Covid-19 pandemic, by speed up the changes that are taking place in the human microbiome (= the collection of all microbes that take part in symbiosis with human), has intense effects on human physical and mental health, emotions and cognition, and social relationships." This is the main argument of the article in defending this claim. The composition of the microbiome affects physical and mental health, emotions and cognition, and human social relationships, and therefore a change in the microbiome leads to a change in these aspects. The microbiome has changed over the course of human evolution, and this trend has accelerated in the last two centuries. The Covid-19 pandemic could bring about more changes in the human microbiome. In support of the premise, some have been selected and presented from the mass of data.از افزودن دادههای علمی جزئینگر در کنار هم میتوان تصاویری عامتر ترسیم کرد. این تصاویر عامتر خود مدلهایی خطاپذیرند که البته میتوانند بهتر از حدسهای تصادفی تصویری از آینده را بنمایانند. در مقالهی حاضر دستهای از یافتههای تجربی در کنار یکدیگر در دفاع از این دعوی قرار گرفتهاند که «همهگیری کووید19 با تسریع تغییراتی که در میکروبیوم انسان در حال رخ دادن است تأثیرات شگرفی بر سلامت جسمی و روانی، هیجانات و شناخت، و روابط اجتماعی انسانها دارد». استدلال اصلی مقاله در دفاع از این دعوی چنین است. ترکیب میکروبیوم بر سلامت جسمی و روانی، هیجانات و شناخت، و روابط اجتماعی انسان تأثیر دارد و بنابراین تغییر در میکروبیوم به تغییر در این جنبهها میانجامد. طی تاریخ تکاملی انسان میکروبیوم تغییر کرده است. در دو سدهی گذشته این روند تغییرات شتاب گرفته است و همهگیری کووید19 میتواند تغییرات بیشتری در میکروبیوم انسانها ایجاد کند. در حمایت از مقدمات استدلال، از میان انبوه دادهها برخی گزینش و عرضه شدهاند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیفلسفه علم2383-0722112120210522Philosopher’s Challenge in Understanding the Language of Science: The case of Homology Conceptچالش فلاسفه علم در شناخت زبانِ علم: موردکاوی مفهوم «هم ساخت»119138639410.30465/ps.2021.35265.1504FAمحمد مهدی صدرفراتیپژوهشگر پسادکتری، دانشگاه تهران0000-0003-4145-4554Journal Article20210303About fifty years ago Ernst Mayr, a German biologist, and philosopher of science reminded other philosophers of science of the significance of biology in philosophical studies. By the second half of the nineteenth century, the orthodox philosophy of science was still largely leaned toward physics among other empirical branches of science. It took some decades for philosophers of science to gradually change their focus to biology, but the course of action still needs development. This paper highlights some critical problems that biological case studies may pose against philosophers’ understanding of the language of science. It will be seen that at least for some biological case studies, scientific theory alone cannot determine meaning and reference. Contrary to the orthodox philosophy of science, causal and descriptive components are also insufficient to do the task. This paper reveals some reasons behind these biological complications but ultimately claims that above everything this complication stems from the historicity of the reference of biological concepts.حدود پنجاه سال پیش ارنست مایر (Ernst Mayr) زیست شناس و فیلسوف علم آلمانی در حالی اهمیت زیست شناسی را به فلاسفه علم گوشزد کرد که فلسفه علم به شدت تحت تاثیر فیزیک بود. فیلسوفان علم اندک اندک و با چند دهه تاخیر متوجه این غفلت شدند، اما هنوز اقدامی جدی و همه جانبه برای تجدید نظر در مبانی خود انجام نداده اند. تمرکز این مقاله بر روی مشکلاتی است که مثال های علوم زیستی برای درک رایج فیلسوفان علم از زبان دانشمندان ایجاد می کند. تغییرات مفهومِ «هم ساخت» به عنوان یک موردکاوی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نشان داده خواهد شد که حداقل در مورد این مفهوم باور رایج مبنی بر وابستگی مفاهیم علمی به نظریات و یا امکان تعیین مرجع یک مفهوم با مولفه های توصیفی و علّی به شدت مورد تردید است. این مشکلات میطلبد که فلاسفه علم درباره آنچه تاکنون بدان توجه نکرده اند، یا به صورت موضعی سعی در حل و فصل آن کرده اند، تجدید نظر کلی کنند. در این مقاله نشان خواهیم داد که ریشه تمایز زیستشناسی از دیگر علوم، تاریخمندی موضوع مورد مطالعه آن است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیفلسفه علم2383-0722112120210522Epidemics of Plague in the Eastern Mediterranean and its reflection in Muslim historiography and thought in the early Islamic periodهمه گیریهای طاعون در مدیترانه شرقی و بازتاب آن در تاریخنگاری و مباحث فکری مسلمانان در اوایل دوره اسلامی139167639310.30465/ps.2021.34134.1487FAاحمد فضلی نژادبخش تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیرازJournal Article20201230The prevalence of epidemics and how to deal with them is very important in understanding the changes of social history. Islamic societies in the Eastern Mediterranean have a lot in common features geographically, historically and culturally. One of the difficulties of Islamic societies in the Eastern Mediterranean since the beginning of the rise of Islam and during the Muslim conquests and then throughout the Umayyad period was the unexpected outbreak of the plagues and the heavy casualties and the consequences that resulted from them. The results of this study show that the outbreak of the plague known as the Justinian plague in the late antiquity in the two empires of Rome and Iran and its transfer to the Islamic period, faced new problems for Muslims in the conquered lands and had far-reaching consequences for the developments of the first centuries of Islam. In this study by descriptive-analytical method the continuous prevalence of plague in a part of the history and geography of the Islamic world and its reflection in the historiography and intellectual and political issues of Muslims has been investigated.شیوع بیماریهای همه گیر و چگونگی رویارویی و شیوه مقابله با این بیماریها در شناخت روند تحولات تاریخ اجتماعی<br />دارای اهمیت بسیاری است. جوامع اسلامی در سرزمینهای مدیترانه شرقی دارای اشتراکات زیادی از نظر جغرافیایی،<br />تاریخی و فرهنگی بوده اند. از همان آغاز ظهور اسلام و طی فتوحات مسلمانان و سپس در سراسر دوران حکومت امویان<br />همواره یکی از دشواریهای جوامع اسلامی در مدیترانه شرقی شیوع نابهنگام طاعون و تلفات سنگین و پیامدهای گسترده<br />ناشی از آن بود. یافته های پژوهش نشان میدهد که شیوع بیماری طاعون معروف به طاعون ژوستینین در اواخر دوره<br />باستان در دو امپراتوری روم و ایران و انتقال آن به دوره اسلامی، مسلمانان را در سرزمینهای فتح شده با مسائل تازه ای<br />مواجه ساخت و پیامدهای گسترده ای بر تحولات سده های نخستین اسلامی داشت. در پژوهش حاضر به روش توصیفی-<br />تحلیلی چگونگی شیوع ادامه دار بیماری طاعون در بخشی از تاریخ و جغرافیای جهان اسلام و بازتاب آن در تاریخنگاری<br />و مباحث فکری و سیاسی مسلمانان مورد بررسی قرار گرفته است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیفلسفه علم2383-0722112120210522Grants Idea of empiricism without Observation and the case of Alchemical treatment including talismatic experienceایدة «تجربهگرایی مستقل از مشاهده» گرنت در مواجهه با تدابیر کیمیایی شامل تجربههای طلسماتی169191639710.30465/ps.2021.35663.1510FAامین متولیانپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20210404Theoretical frameworks in Islamic era have an important role in Middle Ages historiographical approaches toward analytical notions such as ‘experience’, ‘Observation’ and ‘theory’. Some historiographers believe that scientific theory in Middle Ages root in Aristotle philosophy of nature or Islamic texts. Other ones say the most of experiments mentioned in Middle Age’s science are the copy that narrated from Aristotle or Muslims that didn’t observed by writer directly. Grants Idea of Empiricism without Observation is an important and influential one that claims observation we confronted in middle ages texts means nothing than Scientific imagination. He generalized the idea to all discipline of knowledge arise in middle age and presented some cases in confirming his presentism claim. Among this, the alchemy is a notable field that challenges these approaches. In this letter, showed that a controversial case has multiple natures in Islamic alchemy names talismatic experimentalism, face differently with grants idea and challenge it.در رویکردهای فلسفی به تاریخنگاری که با پرسش از ماهیت «تجربه» در علوم سدههای میانه مواجه میشوند، ارجاع به چارچوبهای نظری و تجارب علمی دوره اسلامی، جایگاهی مهم دارد. بعضی از مورخان علم ریشه و اصل نظریات و روشهای وابسته به آن در علوم سدههای میانه و حتی دوره انقلاب علمی را برآمده ازاین چارچوب ها دانسته و بعضی دیگر، بخشی از استنادات تجربی دانشمندان این دوره را بازگویی و روایتی مجدد از تجارب ذکرشده در دیگر متون از جمله متون علمی دوره اسلامی تشخیص میدهند. کیمیا و صورتهای تغییرشکلیافته آن در سدههای میانه و پس از آن در دوره انقلاب علمی، رشتهای است که به جد، به محلی برای ظهور چالش میان رویکردهای تاریخنگارانه به مفاهیم قوامدهندة تجربهگرایی علمی تبدیل شده است. در این میان ایده ادوارد گِرنت(Edward Grant)، مورخ علم معاصر، درباره نسبت این مفاهیم با علوم سدههای میانه یکی از ایدههای مهم بهشمار میآید. دراین مقاله ضمن بررسی ایده گرنت در بستر تاریخنگاری معاصر کیمیا، نسبت آن در برابر آنچه «تدابیر کیمیایی شامل تجربههای طلسماتی» در کیمیای دوره اسلامی نام گرفته، تحلیل شده است. این بررسی و تحلیل نشان میدهد که مواجهه اینگونه تجارب با ایده گرنت، مواجهای متفاوت و چالشبرانگیز برای آن است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیفلسفه علم2383-0722112120210522Epidemics, quarantine and the political power of medicineهمه گیری، قرنطینه و قدرت سیاسی پزشکی193209639610.30465/ps.2021.35469.1506FAغلامحسین مقدم حیدریعضو هیات علمی گروه فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20210317The spread of Covid 19 disease in early 2020, which quickly became a global epidemic, drastically changed human relationships. The use of quarantine technique to prevent the spread of the disease has sparked much controversy in the areas of public health and social control. It is necessary to be aware of these widespread changes and the resulting conflicts, to know the history of the epidemic and its effects in the field of public health and its consequences in changing the political pattern and social control. In this article, we first try to briefly describe the evolution of the concept of pandemics from Greece to the Middle Ages, and show that the dominant method of controlling pandemics was segregation. Then we show how in the fourteenth century the quarantine technique was invented to control epidemics. The invention of this technique was the beginning of the emergence of new knowledge such as statistics and social control. Finally, in the eighteenth and nineteenth centuries, public health became a new object. In fact, urban medicine in the eighteenth century was the continuation and development of the medical-political institution of quarantine in the late Middle Ages, which included the study of places that spread the phenomena of epidemics. In other words, the public health program was introduced as a health regime for the population that required authoritarian medical interventions and controls. .شیوع بیماری کووید 19 در اوایل سال 2020 که بسرعت به همه گیری جهانی تبدیل شد مناسبات گوناگون بشری را بشدت تغییر داد. بکارگیری تکنیک قرنطینه برای جلوگیری از شیوع این بیماری، مناقشات فراوانی را در حوزه های بهداشت عمومی و کنترل اجتماعی مطرح کرد. لازمه وقوف بر این تغییرات گسترده و مناقشات حاصل از آن، شناخت تاریخ همه گیری و تاثیرات آن در حوزه سلامت و بهداشت عمومی و تبعات آن در تغییر الگوی سیاسی و کنترل اجتماعی است. در این مقاله می کوشیم ابتدا بطور اجمال تاریخی از تطور مفهوم همه گیری از یونان تا قرون وسطی را بیان کنیم و نشان می دهیم که شیوه غالب برای کنترل همه گیری ها تکنیک جداسازی بود. سپس نشان می دهیم که چگونه در قرن چهاردهم با گسترش همه گیری طاعون و تاثیر آن بر کاهش جمعیت و به خطر افتادن بقای حکومت های اروپایی؛ تکنیک قرنطینه برای مهار و کنترل همه گیری ها ابداع شد. نهایتا در قرن هیجدهم و نوزدهم سلامت ، بهداشت عمومی، جمعیت و کنترل آن خود ابژه جدیدی برای پیدایش دانش های جدیدی همچون آمار و کنترل اجتماعی شدند. در واقع پزشکی شهری در قرن هیجدهم ادامه و توسعه نهاد پزشکی-سیاسی قرنطینه در اواخر قرون وسطی بود که متضمن مطالعه مکان هایی بود که پدیده های همه گیری را تکثیر می کردند وگسترش می دادند. به عبارت دیگر برنامه بهداشت عمومی به عنوان رژیمی از سلامت برای جمعیت مطرح شد که مستلزم دخالت ها و کنترل های پزشکی اقتدارگرا شد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیفلسفه علم2383-0722112120210522Knowledge and Institutions in the Structure of the Epidemic: a Biopolitical analytics of the Corona pandemicدانش ها و نهادها در ساختار همه گیری: تحلیل زیست سیاسی پاندمی کرونا211232679310.30465/ps.2021.37322.1539FAعلیرضا منجمیاستادیار گروه فلسفه وعلم وفناوری، پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیJournal Article20210720The unpreparedness to deal with the Corona pandemic and the inadequacy of interventions<br />and measures to control that world has created a critical situation. In this article based on<br />biopolitical analytics, I want to show why we stand at this point and that unpreparedness<br />and inadequacy have rooted in the structure of the epidemic (objects, sciences, and<br />institutions). In this analysis, I will focus on the objects, sciences and institutions related to<br />the structure of the epidemic and scrutinize how the structure of the epidemic has caused<br />invisibility of objects such as the city, citizenship and society, which has led to the<br />hiddenness of the related sciences and institutions. Medicalization of the health and the<br />priority of epidemiology have been the result of this historical process. It seems that the<br />revival of urban medicine and serious attention to health humanities as a potential link<br />between biomedical sciences, politics and society can open up new horizons.ناآمادگی در مواجهه با همه گیری کرونا و نابسندگی مداخله ها و اقدامات در مهار آن، جهان را با شرایطی<br />بحرانی مواجه کرده است. در این مقاله برآنم تا بر مبنای تحلیل و نقد زیست سیاسی نشان دهم که چرا در<br />این نقطه ایستاده ایم و اینکه این ناآمادگی و نابسندگی ریشه در ساختار همه گیری (ابژه ها، دانش ها و نهادها)<br />دارد. در این تحلیل به ابژه ها، دانش ها و نهادهای مربتط با ساختار همه گیری خواهم پرداخت و نشان خواهم<br />داد ساختار همه گیری سبب رویت ناپذیری ابژه هایی همچون شهر، شهروندی و جامعه و به محاق رفتن<br />دانش ها و نهادهای مرتبط با آن شده است. طبی سازی امور بهداشتی و مرجعیت دانش اپیدمیولوژی حاصل<br />چنین فرآیند تاریخی ای است. به نظر می رسد احیای پزشکی شهری و توجه جدی به علوم انسانی سلامت به<br />عنوان پیوند دهندة علوم زیست پزشکی، سیاست و جامعه می تواند افق های نوی بگشاید.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیفلسفه علم2383-0722112120210522Hermeneutical Nature of medicine and its implications: A case study of clinical empathyسرشت هرمنوتیکی پزشکی و استلزامات آن: مطالعهی موردی همدلی بالینی233250679510.30465/ps.2021.31056.1436FAصبا میری کرمانشاهیکرمانشاه چهار راه ارشاد کوی صائب تبریزی پلاک ۲۸نگین نورائیدانشجوی دکتری حرفه ای پزشکی/ دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهمهدی آزادی بدربانیدانشجوی دکتری حرفه ای داروسازی/ دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهJournal Article20200629In modern medicine, paraclinical findings carry out a major role in the process of diagnosis and treatment and physician decisions are largely made with the help of these findings.<br />The expansion of these technologies has diminished the role of physician-patient dialogue, which is necessary for clinical practice. However, medicine is fundamentally a hermeneutical process that requires a common understanding between the physician and patient, which takes place in the context of clinical encounter, and therefore para-clinical findings will in no way replace the conversation with the patient; therefore, the importance of paying attention to hermeneutics in medicine is understandable.<br />This article, as well as presenting an explanation of Gadamer's hermeneutics, analyses the process of understanding from Gadamer's point of view and argues that the hermeneutical reading of medicine, as Gadamer intends, requires attention to the Aristotelian concept of phronesis.<br />Since empathy is necessary to achieve a common understanding, or, in Gadamer's words, a “fusion of horizons of understanding”, this article goes on to discuss empathy and introduce some of common definitions of empathy in medicine.<br />Finally, by criticizing the common approaches to empathy, presents a phenomenological understanding of empathy by employing Lou Agosta's interpretations, and considers empathy not only as a tool to increase patient satisfaction with the physician, but also by emphasizing on conceptual fusion of hermeneutics and empathy, considers empathy as a critical and basic condition for achieving common understanding in the clinical dialogue process.در پزشکی مدرن، یافتههای پاراکلینیک سهم عمدهای از فرآیند تشخیص و درمان را به خود اختصاص دادهاند و تصمیمگیری پزشک تا حد بسیاری با کمک این یافتهها صورت میگیرد. گسترش این تکنولوژیها نقش گفتگوی پزشک و بیمار که لازمهی طبابت بالینی است را کمرنگتر کرده است. این در حالی است که طبابت اساساً فرآیندی هرمنوتیکی بوده که نیازمند حصول فهم مشترکی بین پزشک و بیمار است که این فهم در بستر مواجههی بالینی روی میدهد و بنابراین یافتههای پاراکلینیک به هیچ وجه جایگزین گفتگو با بیمار نخواهند بود؛ لذا اهمیت توجه به هرمنوتیک در پزشکی از این روی قابل درک است. مقالهی حاضر ضمن ارائهی توضیحی از هرمنوتیک گادامر، فرآیند حصول فهم را از منظر گادامر واکاوی کرده و کاربرد آن را در پزشکی طرح و مستدل میکند که خوانش هرمنوتیکی از طبابت، چنانکه مورد نظر گادامر است، توجه به مفهوم ارسطویی فرونسیس را طلب میکند. از آنجا که همدلی لازمهی حصول فهم مشترک یا به تعبیر گادامر «امتزاج افقهای فهم» است در ادامه بحث، به همدلی نظر کرده و در این راستا شماری از تعاریف متداول همدلی در پزشکی را بیان میکند. در نهایت با نقد رویکردهای رایج همدلی، فهم پدیدارشناسانهای از همدلی با کمک تفاسیر لو آگوستا ارائه داده و همدلی را صرفاً ابزاری برای افزایش رضایت بیمار از پزشک نمیداند بلکه با تاکید بر امتزاج مفهومی هرمنوتیک و همدلی، آن را شرط مهم و اساسی جهت حصول فهم مشترک در فرآیند گفتگو بالینی میپندارد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیفلسفه علم2383-0722112120210522Methodological Naturalism in Scienceطبیعت گرایی روش شناختی در علم251278679410.30465/ps.2021.22717.1323FAنیما نریمانیفلسفه دین، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20181227Methodological Naturalism is one of the basic assumptions of Natural Sciences. many believe that this assumption has no logical relation with ontological naturalism that denies the existence of any supernatural entity-including God. in this paper, first, the relation between methodological naturalism and ontological naturalism has been elucidated and for that, the role that methodological naturalism plays with Ockham's Razor for supporting ontological naturalism has been explained. then, after analyzing methodological naturalism, would be clear that not only this assumption has anti-theological direction, but, in respect of scientific and philosophical scrutiny, it is under question, too, and should not accept a priori. this presumption would imply the impossibility of arguing for Divine action and in the next step can raising the atheism. thus, because of science pursues the truth, it must not foreclose the possibility of assessing the other theories about the world that are not only using materialistic conceptions of the world.طبیعت گرایی روششناختی یکی از پیشفرضهای محوری کنونی علوم تجربی است. نه تنها طبیعتباوران که بسیاری از خداباوران علمگرا نیز حامی طبیعتگرایی روششناختی در علم و در رابطه با جهان طبیعی هستند. اما اگرچه در بدو امر دفاع از طبیعتگرایی روششناختی در علم متین و موجه به نظر میرسد، اما خصوصا در مواردی که امکان ارائهی تبیینهای غیر طبیعتگرایانه متکی بر شواهد تجربی وجود دارد، اصرار بر طبیعتگرایی روششناختی حالت ایدئولوژیک به خود میگیرد و اصولا نزاع بر سر طبیعتگرایی روششناختی در این موارد است. در این مقاله پس از تبیین چیستی و اهمیت طبیعتگرایی روش شناختی، مسئلهی فراروی طبیعتگرایی روششناختی و لزوم تعیین محدودهی آن تبیین شده و در ادامه ارتباط آن با طبیعت گرایی هستی شناختی بیان میگردد. سپس طبیعتگرایی روششناختی مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده میشود که طبیعتگرایی روششناختی نه تنها از لحاظ الهیاتی در تعارض با امکان فاعلیت خداوند و علیت غیرمادی است که به لحاظ علمی و فلسفی هم محل سوال است و نباید آن را به صورت پیشینی پذیرفت. بر این اساس علم چنانچه به دنبال کشف حقیقت عالم است، نباید به طور پیشینی امکان بررسی نظریاتی را در مورد جهان سلب نماید که تنها متکی بر مکانیزمهای مادی نیستند و در پیدایش و پیشرفت جهان از مفاهیم فرامادی سخن میگویند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیفلسفه علم2383-0722112120210522The classical element in Islamic agronomy (Filāḥa)نقش نظام طبایعی در علم فلاحت دوره اسلامی273294608810.30465/ps.2021.23841.1334FAصادق حجتیپژوهشگرعلیرضا منصوریعضو هیأت علمی/ پژوهشگاه علوم انسانی0000-0003-1488-5754مهدی محققدانشگاه تهرانJournal Article20190227The theory of quaternary elements along with the natural system is one of the cornerstones of Greek philosophy, especially from Aristotle. With the translation and transmission of Greek sciences, this theory came to the Islamic world and formed the theoretical basis for most of the Islamic sciences. Of these, Islamic science has been widely used in the field of Islamic sciences. In this paper, we try to show the effect of this theory in two parts: scientific and technological. The part that can be considered as the development of Aristotelian naturalism based on the natural system, and the part that is in the field of technology and technology, and the natural system has an inspirational role for it.نظریۀ عناصر چهارگانه به همراه نظام طبایعی از ارکان طبیعیات فلسفه یونانی خصوصاً از ارسطو به بعد است. با ترجمه و انتقال علوم یونانی، این نظریه به جهان اسلام راه یافت و مبنای نظری غالب علوم دوره اسلامی را تشکیل داد. از آن میان در حوزه علوم کشاورزی دوره اسلامی نیز به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. در مقالۀ حاضر میکوشیم تأثیر این نظریه را در دو قسمت علمی و تکنولوژیکی نشان دهیم. قسمتی که میتوان توسعۀ طبیعیات ارسطویی بر مبنای نظام طبایعی دانست، و بخشی که در زمرۀ فن و تکنولوژی است و نظام طبایعی نقش الهامبخشی برای آن دارد.