ORIGINAL_ARTICLE
نسبت بین فیزیک اتمگرایی کلام به مادیگرایی و الحاد در رویکردی تحلیلی
تاریخچه اتمگرایی، به یونان باستان میگردد. اتمگرایی یونان، نظریه ماتریالیستی (مادیگرا)، علی و مکانیکی بود. اتمگرایی، چه اتمگرایی یونان و چه اتمگرایی جدید (بعد از قرن هفدهم) از جهاتی یک نظریه مادیگرا به شمار میرود. در قرون وسطی در جهان اسلام نیز نوعی نظریه اتمگرایی برای تبیین طبیعت توسط متکلمین معتزلی و اشعری ارائه شد. بر خلاف اتمگرایان یونان، متکلمان مسلمان، متأله بودند و نام متکلم را از جهت پایبندیشان به تعالیم اسلام و قرآن یدک میکشند. با این وجود نظریهای که در جهان طبیعت ارائه دادند که از جهاتی با سایر نظریات اتمگرایانه مشابهت دارد. این نکته جالب توجه است که اتمگرایی کلام توسط نظریه پردازانی ارائه شدهاند که در بحث قدرت مطلقه خداوند، به شدت رادیکال هستند. در این جستار، اینجانب قصد دارم که پس از معرفی نظریه اتمگرایی کلام، به ساختار متافیزیکی اتمگرایی کلام بپردازم؛ اینکه چه اصول اعتقادی مبنای نظری متافیزیک کلام است. در ادامه، تحلیل خواهم نمود که چگونه نظریه پردازان متأله برای حفظ اصول متافیزیکی خود، نظریه ای را در فیزیک ارائه دادهاند که به مادیگرایی و طرد متافیزیک در فیزیک می انجامد، ولیکن یک نظریه الحادی نیست.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5743_4f54dcbaace33254b534b695da67e40f.pdf
2020-09-22
1
21
10.30465/ps.2020.5743
اتمگرایی
اتمگرایی کلام
مادهگرایی
متافیزیک
فیزیک کلام
الحاد
بنفشه
افتخاری
b.eftekhari@gmail.com
1
پژوهشگر در پروژه فاسیف وابسته به دانشسرای عالی و مرکز تحقیقات علمی فرانسه
LEAD_AUTHOR
ابنرشد، محمد بن احمد (1993)، تهافت التهافت، تصحیح عریبی و محمد یاسین، بیروت: دار الفکر اللبنانی.
1
الاشعری، ابوالحسن (1980)، مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، تصحیح ریتر هلموت، بیروت: دار النشر فرانتز شتاینر.
2
افتخاری، بنفشه (1397)، «ناسازگاری پیوستهگرایی هندسی و اتمگرایی کلام در آرای فخر رازی»، دوفصلنامۀ فلسفۀ علم، س ۸، ش ۱۵، بهار و تابستان .
3
افتخاری، بنفشه (1398)، «نظریۀ اتمگرایانۀ حرکت فخر رازی در تراکنش با نظریۀ حرکت ارسطویی؛ رویکردی تحلیلی»، دوفصلنامۀ فلسفۀ علم، س ۹، ش ۱۷، بهار و تابستان
4
افتخاری، بنفشه (1386)، نظریۀ جزء لا یتجزی در طبیعیات فخر رازی، رسالۀ کارشناسی ارشد، تهران: پژوهشکدۀ تاریخ علم.
5
براتی، مرتضی (1386)، «بررسی تقریر اشاعره از نظریۀ خلق از عدم»، پژوهشهای فلسفی، دورۀ ۴، ش 11.
6
پورمحمدی، نعیمه، سیدصدرالدین طاهری (۱۳۹۲)، «مقارنهگرایی (اکازیونالیزم) در مکتب دکارتی و اشعری»، پژوهشهای ادیانی، د ۱، ش ۱،
7
الجوینی، امامالحرمین، عبدالملکبن عبدالله (1995)، الارشاد الی قواطع الادله فی اصول الاعتقاد، بهتحقیق زکریا عمیرات، بیروت: دار الکتب العلمیه.
8
حسینی شاهرودی، سیدمرتضی، تکتم مشهدی (1391)، «سنخیت از دیدگاه غزالی و ابن سینا»، مطالعات اسلامی: فلسفه و کلام، س 44، ش 89، پاییز و زمستان.
9
الرازی، فخرالدین (1990)، المباحث المشرقیة فی العلم اللهیات و الطبیعیات، تصحیح محمد معتصم باللّه البغدادی، بیروت: دار الکتاب العربی.
10
الرازی، فخرالدین (1987)، المطالب العالیة من العلم الالهی، تصحیح أحمد حجازی السّقا، بیروت: دار الکتاب العربی.
11
الرازی، فخرالدین (2001)، التفسیر الکبیر، بیروت: دار احیا التراث العربی.
12
فارابی، محمد بن محمد (1996)، احصاءالعلوم، شرح علی بوملحم، بیروت: دار و مکتبة الهلال.
13
الغزالی، محمد بن محمد (1382)، تهافت الفلاسفة، بهتحقیق سلیمان دنیا، تهران: شمس تبریزی.
14
معصومیهمدانی، حسین (۱۳۶۵)، «میان فلسفه و کلام: بحثی در آراء طبیعی فخر رازی»، معارف، دورۀ ۱، ش 7.
15
نیکسرشت، ایرج (1385)، «ضرورت فرض خلأ نزد اتمیان یونان باستان»، نامه علم و دین، ش 29-32
16
Aristotle (2008), Physics, trans. Waterfield Robin (English), New York: Oxford University Press.
17
Aristotle (2018), Metaphysics, trans. W. D. Ross, Digireads.com, Online version.
18
Dhanani, Alnoor (1994), “The Physical Theory of Kalam, Atoms, Space and Void”, in: Basrian u’tazialah Cosmology, EJ. Brill Leiden (ed.), New York: Koln.
19
Eftekhari, Banafsheh (2017), An Introduction to the Book “Proving Atomism”, Phd Thesis Lyon: University of Lyon III .
20
El-Bizri, Nader (2001), “Avicenna and Essentialism”, The Review of Metaphysics, vol. 54, no. 4.
21
Guyer, Paul (2015), “Idealism”, Stanford Encyclopedia of Philosophy,
22
<https://plato.stanford.edu/entries/idealism/>.
23
Griffel, Frank (2018), “Kalām”, Encyclopedia of Medieval Philosophy, Springer
24
<https://doi.org/10.1007/978-94-024-1151-5_286-2>
25
Ibrahim, Bilal (2020), “Beyond Atoms and Accidents, Fakhr al-Dīn al-Rāzī and the New Ontology of Postclassical Kalām”, Oriens, vol. 48.
26
Lee, Sukjae (2019), “Occasionalism”, Stanford Encyclopedia of Philosophy,
27
<https://plato.stanford.edu/entries/Occasionalism/>.
28
McGinnis, Jon (2013), “Arabic and Islamic Natural Philosophy and Natural Science”, Stanford Encyclopedia of Philosophy, <https://plato.stanford.edu/entries/arabic-islamic-natural/>.
29
Pines, Sholomo (1997), Studies in Islamic Atomism, trans. Schwarz Michael, Jerusalem: The Magness Press.
30
Rashed, Marwan (2005), “Natural Philosophy”, The Cambridge Companion To Arabic Philosophy, Peter Adamson, Richard C Taylor (eds.), Cambridge: Cambridge University Press.
31
Richardson, Kara (2015), “Causation in Arabic and Islamic Thought”, Stanford Encyclopedia of Philosophy, <https://plato.stanford.edu/entries/arabic-islamic-causation>.
32
Sabra, A. I. (2009), “The Simple Ontology of Kalam Atomism: An Outline”, Early Science and Medicine, vol. 4.
33
Setia, Adi (2004), “Fakhr al-Din al-Razi on Physics and the Nature of the Physical World: a Preliminary Survey”, Islam & Science, vol. 2, no. 2.
34
Shomar, Tawfiq (2011), “Causation and Order in Islamic Kalam”, Conference: Order: God’s, Man’s and Nature’s (ISSN 2045-5577), CPNSS, LSE, UK.
35
Wolfson, Harry Austrian (1976), The philosophy of the Kalam, Cambridge: Harvard University Press.
36
ORIGINAL_ARTICLE
شأن هستیشناختی تابع موج
در فیزیک برای نمایش هستیشناسی نظریهها ازموجودات ریاضی استفاده میشود. اما تمایزی میان موجودات ریاضی و هستومندهای فیزیکی که ریاضیات به آنها ارجاع میدهد وجود دارد و نادیده گرفتن این تمایز منجر به نتایج عجیب و نادرستی میشود. مقالۀ حاضر به این مسئله میپردازد که در یک تفسیر رئالیستی تابع موج به مثابۀ یک موجود ریاضی، بازنمایی چه چیزی در واقعیت فیزیکی است. تأکید میشود که عدم تمایز تابع موج به مثابۀ موجودی ریاضی با حالت فیزیکی منجر به این نتیجه عجیب میشود که ابعاد فضای فیزیکی در تناظر مستقیم با ابعاد ریاضی است یا فضای پیکربندی یک فضایِ فیزیکی واقعی است. به علاوه این پیشنهاد ارایه میشود که برای درک شأن هستیشناختی تابع موج نیازمند نظریهای هستیم که بین هستارهای موضعی و حالت کوانتومی ارتباط برقرار کند.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5667_8707df193679a0f90bf67b9022eeaefd.pdf
2020-09-22
23
42
10.30465/ps.2020.5667
تابع موج
واقعگرایی
رئالیسم علمی
هستارهای موضعی. فضای پیکربندی
مریم
انصاری بناب
ansariph93@gmail.com
1
گروه فلسفه علم دانشکده الهیات و علوم سیاسی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات شهر تهران
LEAD_AUTHOR
علیرضا
منصوری
a_mansourius@yahoo.com
2
عضو هیأت علمی/ پژوهشگاه علوم انسانی
AUTHOR
Agassi, J. (1964), “The Nature of Scientific Problems and Their Roots in Metaphysics”, in: Critical Approaches to Science and Philosophy, Mario Bunge (ed.), Free Press of Glencoe.
1
Albert, D. Z. (1996), “Elementary Quantum Metaphysics”, in: Bohmian Mechanics and Quantum Theory: An Appraisal, J. Cushing, A. Fine and S. Goldstein (eds.), Dordrecht: Kluwer.
2
Allori , V. (2013), “Primitive Ontology and the Structure of Fundamental Physical Theories”, in: A. Ney and D. Z. Albert (eds.), The Wave Function: Essays in the Metaphysics of Quantum Mechanics, New York:, Oxford University Press.
3
Bell, J. S. (1987), Speakable and Unspeakable in Quantum Mechanics, Cambridge: Cambridge University Press.
4
Faraday, M. (1952), “Experimental Researches in Electricity”, in: Great Books of the Western World, vol. 45, Chicago: Encyclopedia Brittanica.
5
Gao, S. (2017), The Meaning of the Wave Function, Cambridge: Cambridge University Press.
6
Goldstein, S. and Zangh`ı, N. (2013), “Reality and the Role of the Wave Function in Quantum Theory”, in: A. Ney and D. Z. Albert (eds.), The Wave Function: Essays in the Metaphysics of Quantum Mechanics, New York: Oxford University Press.
7
Harman, P. M. (1982), Energy, Force, and Matter, Cambridge: Cambridge University Press.
8
Lewis, P. J. (2004), “Life in Configuration Space”, The British Journal for the Philosophy of Science, vol. 55, Issue 4.
9
Maudlin, T. (2013), “The Nature of the Quantum State”, in: The Wave function, A. Ney and D. Z. Albert (eds.), The Wave Function: Essays in the Metaphysics of Quantum Mechanics, New York: Oxford University Press.
10
Maudlin, T. (2014), New Foundations for Physical Geometry, New York: Oxford University Press.
11
Popper, K. (1963), “On the Sources of Knowledge and Ignorance”, in: Conjectures and Refutations, New York: Harper & Row Publishers.
12
Pussy, M. F., J. Barrett, and T. Rudolph (2012), “On the Reality of the Quantum State”, Nature Physics, vol. 8.
13
ORIGINAL_ARTICLE
هویت انسان؛ مبنای عینیت در علوم انسانی هرمنوتیکی
مبانی روششناختی پارادایمهای عمده علوم انسانی و قضاوت در مورد اعتبار یا عدم اعتبار آنها متکی بر مبانی معرفتشناختی، وجودشناختی و انسانشناختی آن پارادایم است. آشنایی با مباحث انسانشناختی از دیدگاه دیلتای هم برای آشنایی با پارادایم تفسیرگرایی و هم برای شناخت پارادایم هرمنوتیکی مهم است. شناخت هویت دوگانه انسان یکی از اساسیترین عناصر این پارادایم را پیش روی ما قرار میدهد. ارائه تصویر درستی از طبیعت انسانی و چگونگی توسعه بخشیدن به دقت ابزار عملی جریانات علمی یکی از دغدغههای اصلی دیلتای بود. از جمله کارهای بدیع او برقراری تعامل میان دو عنصر «طبیعت انسانی» و «تاریخی بودن» بود که تا زمان او گمان بر تعارض میان آنها میرفت و دیلتای آنها را در خدمت روششناسی علوم انسانی درآورد. او با تبیین مبانی انسانشناختی، معارف به دست آمده از علوم انسانی را معتبرتر از یافتههای علوم طبیعی میدانست و تلاش کرد بواسطه ثبات هویت انسانی در عین تاریخی بودن آن، اعتبار علوم انسانی را نشان دهد. این مقاله بر آن است تا به روشی تحلیلی عناصر اصلی اندیشه دیلتای به دست آید و سپس بر اساس ترکیب این عناصر نشان داده شود که چگونه عینیت علوم انسانی بر این مبنا تأمین میشود.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5744_aa1abe41fe136bf070afee343c594306.pdf
2020-09-22
43
62
10.30465/ps.2020.5744
دیلتای
انسان از دیدگاه دیلتای
روششناسی علوم انسانی
طبیعت انسانی
تاریخی بودن انسان
سیدحمیدرضا
حسنی
hrhasani@rihu.ac.ir
1
گروه فلسفه علوم انسانی
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
LEAD_AUTHOR
عسگر
دیرباز
a.dirbaz5597@gmail.com
2
دانش یار گروه فلسفه ،دانشکده الهیات و معارف اسلامی،دانشگاه قم،قم،ایران
AUTHOR
هادی
موسوی
hmousavi@rihu.ac.ir
3
گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
AUTHOR
مالک
شجاعی جشوقانی
malekmind@yahoo.com
4
پژوهشگاه علوم انسانی
AUTHOR
دیلتای، ویلهلم (1383)، ذات فلسفه، ترجمۀ حسن رحمانی، قم: دانشگاه مفید.
1
دیلتای، ویلهلم (1389)، تشکل جهان تاریخی در علوم انسانی، ترجمۀ منوچهر صانعی درّهبیدی، تهران: ققنوس.
2
دیلتای، ویلهلم (1394)، مقدمه بر علوم انسانی، ترجمۀ منوچهر صانعی درهبیدی، تهران: ققنوس.
3
فروند، ژولین (1372)، نظریههای مربوط به علوم انسانی، ترجمۀ علیمحمد کاردان، تهران: نشر دانشگاهی.
4
گیدنز، آنتونی (1384)، مسائل محوری در نظریۀ اجتماعی کنش، ساختار و تناقض در تحلیل اجتماعی، ترجمۀ محمدرضایی، تهران: سُعاد.
5
منتسکیو (1362)، روح القوانین، ترجمۀ علیاکبر مهتدی، تهران: امیرکبیر.
6
نیکزاد، عباس (1382)، معرفت نفس از دیدگاه حکیمان، قم: آیت عشق.
7
هیوز، استیوارت (1386)، آگاهی و جامعه، ترجمۀ عزتالله فولادوند، تهران: علمی و فرهنگی.
8
Beiser, Frederick C. (2012), The German Historicist Tradition, Oxford: Oxford University Press.
9
Dilthey, Wilhelm (1989), Introuduction to Human Sciences, Princeton: Princeton University Press.
10
Dilthey, Wilhelm (1976), Dilthey Selected Writings, Cambridg: Cambridg University Press.
11
Ingram, John K. (1901), Human Nature and Morals, London: Adam & Charles Black.
12
Lux, Michael J. (2006), Metaphysics: a Contemporary Introduction, New York and London: Rutledge.
13
Rickman, H. P. (1979), Wilhelm Dilthey Pioneer of the Human Studies, London: University of California Press.
14
Nelson, Erics (2019), “Introduction: Wilhelm Dilthey in Context”, in: Interpreting Dilthey, Eric Nelson (ed.), Cambridge: Cambridge University Press
15
Nelson, Howard (1969), Wilhelm Dilthey's philosophy of historical understanding, Netherlands: E. J. Brill.
16
Nielsen, Donald (1999), Three Faces of God, New York: University of New York Press.
17
Tye, Michael (2013), “Qualia”, Stanford Encyclopedia of philosophy, Substantive Revision.
18
Weber, M. (1964), The Theory of Social and Economic Organization, trans. A. M. Henderson and T. Parsons, New York: Free Press.
19
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و تحلیل پدیدارشناختی مفهوم همدلی در پزشکی
در این مقاله ابتدا تلاش میکنیم با مروری بر سیر تاریخی پزشکی، دلیل مطرحشدن و کاربرد مفهوم همدلی بالینی در پزشکی را یافته و سپس ایرادات نظری این مفهوم که مانع رسیدن به بیناذهنیت و درک صحیح شدهاند را ذکرکنیم؛ این ایرادات موارد پیشرو را شامل میشوند: عدم توجه به ذهنیتهای پزشک و بیمار، عدم توجه به پویایی مفهوم همدلی و عدم توجه به وابستگی مفهوم همدلی به بافتار. سپس پیامدهای بالقوه نامطلوب کاربرد آن، یعنی کمک به تقویت قیممآبی، اثرات نامطلوب برای طبابت و ابزاری جایگزین برای کمبود بودجه و حفظ قدرت سیاسی دولتها را مطرح خواهیمکرد. بعد از آن با بهرهگیری از نظرات فیلسوفان (به خصوص متفکران سنت پدیدارشناختی) و سیر علوم انسانی پزشکی، با استفاده از رویکردی بینارشتهای استدلال خواهیمکرد که چرا مفهوم همدلی در پزشکی نیازمند بازنگری است و لازم است همراستا با موج دوم علوم انسانی پزشکی حرکت کند و با محور قراردادن فلسفه موجب گردد تا درک صحیح از بیمار بار دیگر در مفهوم پزشکی تنیده شود.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5671_e4abbba5c119b2b55fb9ec1da9610014.pdf
2020-09-22
63
78
10.30465/ps.2020.5671
همدلی
پزشکی
پدیدارشناسی
بیناذهنیت
علوم انسانی پزشکی
آرین
کاوش
arian.kavosh@live.com
1
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شرکت کننده یازدهمین دوره المپیاد دانشجویی پزشکی حیطه علوم انسانی سلامت
LEAD_AUTHOR
فراز
گل افشان
faraz.glf@gmail.com
2
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شرکت کننده یازدهمین دوره المپیاد دانشجویی پزشکی حیطه علوم انسانی سلامت
AUTHOR
نازنین
سلیمانی
nazanin.soleimani97@gmail.com
3
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، شرکت کننده یازدهمین دوره المپیاد دانشجویی پزشکی حیطه علوم انسانی سلامت
AUTHOR
سیده پرنیان
حسینی کازرونی
parnian.hosseiny@gmail.com
4
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شرکت کننده یازدهمین دوره المپیاد دانشجویی پزشکی حیطه علوم انسانی سلامت
AUTHOR
منجمی، علیرضا ( ۱۳۸۵)، «آیا علومانسانی پزشکی یک رویکرد بینارشتهای است؟»، در: مجموعهمقالات کنگرۀ ملی علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
1
Agosta, L. (1984), "Empathy and Intersubjectivity Empathy", in: Empathy 1, Joseph Lichtenberg and Donald Silver (eds.), New Jersey: The Analytic Press.
2
Aring, C. D. (1958), "Sympathy and Empathy", Journal of the American Medical Association, vol. 167, no. 4.
3
Aron, L. (2013), A meeting of Minds: Mutuality in Psychoanalysis, New York: Routledge.
4
Auger, J.F. (2008), Systematic Reviews in the Social Sciences: a Practical Guide, Mark Petticrew, Helen Roberts (eds.), Oxford: Wiley-Blackwell.
5
Bærøe, K. (2015), "Medicine as Art and Science", in: Handbook of the Philosophy of Medicine, Thomas Schramme and Steven Edwards (eds.), Dordrecht: Springer.
6
Bellet, P. S., and M. J. Maloney (1991), "The Importance of Empathy as an Interviewing Skill In Medicine", Jama, vol. 266, no. 13.
7
Benjamin, J. (1998), Shadow of the Other; Intersubjectivity and Gender in Psychoanalysis, New York: Routledge.
8
Beres, D. and J. A. Arlow (1974), "Fantasy and Identification in Empathy", The Psychoanalytic, vol. 43, no.1.
9
Betzler, R. J. (2018), "How to Clarify the Aims of Empathy in Medicine", Medicine, Health, Care and Philosophy, vol. 21. no. 4.
10
Bleakley, A. (2015), Medical Humanities and Medical Education: How the Medical Humanities Can Shape Better Doctors, New York: Routledge.
11
Chalmers, D. J. (2002), Philosophy of Mind: Classical and Contemporary Readings, Oxford: Oxford University Press.
12
Cooper-White, P. (2014), "Intersubjectivity", Encyclopedia of Psychology and Religion.
13
Coplan, A. and P. Goldie (2011), Empathy; Philosophical and Psychological Perspectives, Oxford: Oxford University Press.
14
Cowley, C. (2005), "The Dangers of Medical Ethics", Journal of Medical Ethics, vol. 31, no. 12.
15
Cuff, B. M. et al. (2016), "Empathy: a Review Of The Concept, Emotion Review, vol. 8, no. 2.
16
De Waal, F. (2010), The Age of Empathy: Nature's Lessons for a Kinder Society, Broadway Books.
17
Dworkin, G. (1972), "Paternalism", The Monist, vol. 56, no. 1.
18
Engel, G. L. (1977), "The Need for A New Medical Model: A Challenge for Biomedicine", Science, vol. 196, no. 4286.
19
Foucault, M. (1973), The Birth of The Clinic: An Archaeology of Medical Perception, trans. AM Sheridan Smith, New York: Pantheon.
20
Gallagher, S., and Zahavi, D. (2013), The Phenomenological Mind, New York: Routledge.
21
Garden, R. (2007), "The Problem of Empathy: Medicine and the Humanities", New Literary History, vol. 38, no. 3.
22
Gelhaus, P. (2012), "The Desired Moral Attitude of the Physician: (I) Empathy", Medicine, Health Care and Philosophy, vol. 15, no. 2.
23
Halpern, J. (2001), From Detached Concern To Empathy: Humanizing Medical Practice, Oxford: Oxford University Press.
24
Halpern, J. (2003), "What Is Clinical Empathy?" Journal of General Internal Medicine, vol. 18, no. 8.
25
Haque, O. S. and A. Waytz (2012), "Dehumanization in Medicine: Causes, Solutions, and Functions", Perspectives on Psychological Science, vol. 7, no. 2.
26
Hayward, R. (2005), "Empathy", The Lancet, vol. 366, no. 9491.
27
Hojat, M. et al. (2011), "Physicians' Empathy and Clinical Outcomes for Diabetic Patients", Academic Medicine, vol. 86, no. 3.
28
Hooker, C. (2015), "Understanding Empathy: Why Phenomenology and Hermeneutics Can Help Medical Education and Practice", Medicine, Health Care, and Philosophy, vol. 18, no. 4.
29
Jeffrey, D. (2016), "Empathy, Sympathy, and Compassion in Healthcare: Is There a Problem? is There a Difference? Does it Matter?" Journal of the Royal Society of Medicine, vol. 109, no. 12.
30
Lakoff, G. and M. Johnson (2008), Metaphors We Live by, Chicago: University of Chicago press.
31
Macnaughton, J. (2009), "The Dangerous Practice Of Empathy", The Lancet, vol. 373, no. 9679.
32
Marshall, R. and A. Bleakley (2009), "The Death Of Hector: Pity In Homer, Empathy In Medical Education", Medical Humanities, vol. 35, no. 1.
33
Morse, J. M. et al. (1992), "Exploring Empathy: a Conceptual Fit for Nursing Practice?", The Journal of Nursing Scholarship, vol. 24, no. 4.
34
Ogden, T. (1994), Subjects of Analysis, New Jersey: Jason Aronson Book.
35
Pedersen, R. (2008), "Empathy: A Wolf In Sheep’s Clothing?" , Medicine, Health Care, and Philosophy, vol. 11, no. 3.
36
Pellegrino, E. D. (1979), Humanism and the Physician, Knoxville: University of Tennessee Press.
37
Polaschek, D. L. (2003), "Empathy and Victim Empathy", in: T. Ward, D. R. Laws, and S. M. Hudson (eds.), Sexual Deviance; Issues and Controversies, SAGE Publications.
38
Rothman, D. J. (2017), Strangers at the Bedside: a History of How Law and Bioethics Transformed Medical Decision Making, New York: Routledge.
39
Schramme, T. (2017), Goals of Medicine; Handbook of the Philosophy of Medicine, Springer.
40
Slaby, J. (2014), "Empathy’s Blind Spot", Medicine, Health Care, and Philosophy, vol. 17, no. 2.
41
Spiro, H. et al. (1996), Empathy and the Practice of Medicine: Beyond Pills and the Scalpel, New Haven: Yale University Press.
42
Stanghellini, G., & Rosfort, R. (2013), "Empathy as a Sense of Autonomy", Psychopathology, vol. 46, no. 5.
43
Stein, E. (1989), On the Problem of Empathy, trans. Waltraut Stein, Collected Works of Edith Stein, vol. 3.
44
Stempsey, W. E. (2007), "Medical Humanities and Philosophy: Is The Universe Expanding Or Contracting?" Medicine, Health Care, and Philosophy, vol. 10, no. 4.
45
Stueber, Karsten (2019), "Empathy", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.), <https://plato.stanford.edu/archives/fall2019/entries/empathy/>.
46
Svenaeus, F. (2014), "The Phenomenology of Empathy in Medicine: an Introduction, Medicine, Health Care and Philosophy, vol. 17, no. 2.
47
ORIGINAL_ARTICLE
روش علمی نیوتن در قول و فعل
در این مقاله میخواهم سازگاری میان اقوال و اعمال روششناختی نیوتن را مورد کاوش قرار دهم. اهمیت موضوع بدین علت است که ما علمشناسان هنوز نمیتوانیم حدودا هم ادعا کنیم که روش علمی بزرگترین دانشمند همة اعصار را میشناسیم. این وضعیت ناگوار، برغم اینست که توجه به روش علمی هیچ دانشمندی باندازة عُشر توجهی که روششناسان علم به روش علمی نیوتن بذل کردهاند نمیشود. بدلائل روشنی، هم نیوتن و هم اندیشه و بویژه روش علمیاش یکی از کانونهای بزرگ توجه ویژه علمشناسان در قرن بیستم بوده است. میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا امکان دارد مهمترین مانع شناخت مجمع علیهِ روش علمی نیوتن اینست که میان قواعد روششناختی اعلامشدة نیوتن با قواعد اعمالشدة وی چندان سازگاری وجود ندارد که بیشتر. در برخی مواضع این دو تعارض دارند. برای این امر، دو اثر ماندگار نیوتن در حوزة فلسفة طبیعی و برخی نامههای معروف وی را مورد کاوش قرار میدهیم.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5668_5fab03d508b1631d23ff7f14396284c7.pdf
2020-09-22
79
98
10.30465/ps.2020.5668
نیوتن
روش علمی
قواعد روششناختی
’بازی علم‘
فرضیهسازی
سعید
زیباکلام
s.zibakalam@gmail.com
1
گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
زیباکلام، سعید (۱۳۸۶ الف)، «روش علمی نیوتن در کتاب اصول»، فلسفه، س ۳۵، ش ۴.
1
زیباکلام، سعید (۱۳۸۶ ب)، «روش علمی نیوتن در علم الابصار»، فصلنامۀ پژوهشهای فلسفی ـ کلامی، س ۹، ش ۲.
2
Cohen, Bernard I. (1979), “Preface” to: Opticks or A Treatise of the Reflections, Refractions, Inflections and Colours of Light, New York: Dover Publications.
3
Cohen, Bernard I. (1995), “Newton’s Method and Newton’s Style”, in: Newton, Bernard Cohen, I. and Richard S. Westfall (eds.), Newton: Texts, Background, and Commentaries, New York: W. W. Norton and Company.
4
Cohen, Bernard I. and G. E Smith (2002), “Introduction” to: The Cambridge Companion to Newton, Bernard Cohen, I. and G. E. Smith (eds.), The Cambridge Companion to Newton, Cambridge: Cambridge University Press.
5
Cohen, Bernard I. and G. E Smith (eds.) (2002), The Cambridge Companion to Newton, Cambridge: Cambridge University Press.
6
Cohen, Bernard I. and R. S. Westfall (eds.) (1995), Newton: Texts, Background, and Commentaries, New York: W. W. Norton and Company.
7
Hall, A. R. (1983), The Revolution in Science: 1500-1750, London: Longman.
8
Jacquette, D. (1990), “Aesthetics and Natural Law in Newton’s Methodology”, Journal of The History of Ideas, vol. 51, no. 4.
9
Koyre, A. (1965/1968), Newtonian Studies, Chicago: The University of Chicago Press.
10
Kuhn, T. S. (1977), “The Function of Measurement in Modern Physical Science”, in: The Essential Tension, Chicago: The University of Chicago Press.
11
Newton, I. (1704/ 1730), Opticks, New York: Dover.
12
Newton, I. (1713/ 1726), The Principia: Mathematical Principles of Natural Philosophy, trans. I. Bernard Cohen and A. Whitman, Berkeley: University of Berkeley Press.
13
Thayer, H. S. (1953/ 1974), Newton’s Philosophy of Nature: Selections from His Writings, New York: Hafner Press.
14
ORIGINAL_ARTICLE
رده بندی پژوهشهای تکاملی دربارهی ادبیات و معرفی رویکردی تکاملی- شناختی به آن
چکیدهدر دهههای اخیر علوم زیستی در قالب دو جریان به جهان روایتها و ادبیات پای نهادهاند: رویکرد تکاملی به ادبیات و رویکرد شناختی. مقالهی حاضر، با ذکر اشارههایی به رویکرد دوم، عمدتا به رویکرد نخست اختصاص دارد. نظریههای طرح شده در ادبیات تکاملی عمدتاً گرایش انسان به ادبیات را با در نظر گرفتن فرآیند تکامل انسان، سازگاری درنظر میگیرند؛ سازگاریهایی در سطوح مختلف فردی، گروهی و فرهنگی که در مقالهی حاضر، ابتدا به نقد و بررسی این نظریهها میپردازیم. نظریهی ذهن گسترشیافته رابطهی میان ذهن، بدن، جهان پیرامون را وثیق میداند. دعوی دیگر مقاله آن است که نظریهی ذهن امتداد یافته قابلیت ویژهای برای تبیین ادبیات دارد. همچنین به عنوان دعوی آخر مقاله سراغ زیستشناسی تکا-تکو میرود و از قابلیتهای تبیینی آن برای تبیین نقش ادبیات در زندگی و تکامل انسان بهره میگیرد.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5669_efb647651e6e1d7ba00721d40eb024e5.pdf
2020-09-22
99
117
10.30465/ps.2020.5669
کلیدواژه: ادبیات
تکامل
رویکرد شناختی
سازگاری
ذهن گسترشیافته
زیست-شناسی تکا-تکو
غزاله
عزیزی
azizighazaleh1@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
هادی
صمدی
samadiha@gmail.com
2
گروه فلسفه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علیزاده، روجا و هادی صمدی (1397)، «اهمیت اصالت اثر هنری از منظر مخاطب در زیباشناسی تکاملی دنیس داتن»، مجلۀ شناخت، ش ۷۸.
1
لیکاف، جرج و مارک جانسون (1398)، استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم، ترجمۀ جهانشاه میرزابیگی، تهران: آگاه.
2
گاتشال، جاناتان (1395)، حیوان قصهگو، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: نشر مرکز.
3
مایر، ارنست (1388)، چه چیزی زیستشناسی را بیهمتا میسازد؟، ترجمۀ کاوه فیضاللهی، مشهد: جهاد دانشگاهی.
4
هایدگر، مارتین (1395)، هستی و زمان، ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
5
Boyd, Brian (2018), The Routledge Handbook of Evolution and Philosophy, Richard Joyce (ed.), New York and London: Routledge
6
Carroll, Joseph (2004), Literary Darwinism: Evolution, Human Nature and Literature, New York and London: Routledge.
7
Carroll, Joseph (2011), Reading Human Nature: Literary Darwinism in Theory and Practice, Albany: Suny Press, State University of NewYork Press.
8
Darwin, Charles (1981), The Descent of Man, and Selection in Relation to Sex, John Tyler Bonner and Robert M. May (eds.), Princeton: Princeton University Press.
9
Davies, Stephen (2016), “Evolutionary Approaches to Literature”, The Routlegdge Companion to Philosophy of Literature, Noel Carrol and John Gibson (eds.), New York and London: Routledge.
10
Kaufman, Whitley R. (2016), Human Nature and the Limits of Darwinism, New York: Palgrave Macmillan.
11
Kroon, Fred and Alberto Voltolini (2019), “Fiction”, Stanford Encyclopedia of Philosophy, <https://stanford.library.sydney.edu.au/archives/win2019/entries/fiction/>
12
Mathen, Mohan (2013), “Art and Evolution”, The Routledge Companion to Aesthetics, Berys Gaut and Dominic Mclver Lopes (eds.), New York and London: Routledge.
13
Pinker, Steven (2007), The Blank State: The Modern Denial of Human Nature, New York: Viking.
14
Pinker, Steven (2011), The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined, New York: Viking.
15
Sosis, Richard (2009), “The Adaptationist-Byproduct Debate on the Evolution of Religion: Five Misunderstandings of the Adaptationist Program”, Journal of Cognition and Culture, vol. 9, no. 3.
16
ORIGINAL_ARTICLE
نقش قواعد مثلثاتی در عناصر معماری ایران از دیدگاه غیاثالدین جمشید کاشانی
کاربرد قواعد محاسباتی سهم عمدهای در هماهنگی نسبتها و عناصر معماری دارد. علم هندسه و کاربرد آن یکی از اصلیترین ویژگیهای معماری ایران است و توسعۀ آن در معماری ایران از سدههای هشتم و نهم آغاز شد و تا قرن دهم ادامه یافت. آنچه که از حیث مطالعات مثلثاتی عناصر معماری ایران در عصر تیموری مد نظر میباشد بهرهگیری از دیدگاه ریاضیدان و اندیشمند قرن نهم، غیاثالدین جمشید کاشانی1، در اندازهگیری، محاسبات و قاعدهمند کردن این عناصر است. یکی از دستاوردهای غیاثالدین تثلیث زاویه و دایره است که تکمیل کنندۀ مثلثات و مقاطع مخروطی خیام میباشد. هدف این پژوهش پاسخ به این پرسش است که: آیا محاسبات و ایدههای ریاضیدان ناموری چون کاشانی قابلیت به کار گرفته شدن در صنعت معماری را دارد؟ مبانی نظری پژوهش حاضر به دنبال پاسخ این سوال است که: آیا بین مباحث نظری و عملی هندسه و معماری ارتباط وجود دارد؟در این پژوهش، بر اساس نسخ بهجا مانده از ریاضیدانان ایرانی، ریشۀ قواعد محاسباتی و ترسیمی برخی از عناصر معماری که از نظر پژوهشگر با قضیۀ منلائوس مرتبط است، توسط زبان برنامهنویسی پایتون در نرمافزار راینو ارزیابی میشود. نتایج نشان میدهد که محاسبات و ترسیمات کاشانی فقط تمرین عملی نظری نبوده و از قوانین مثلثاتی در ایستایی و پایداری عناصر معماری که تا قبل از آن برخی از آنها تخریب میشدند استفاده شده است.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5670_9e1d5a0bf7a129eb144511a7468aa402.pdf
2020-09-22
119
141
10.30465/ps.2020.5670
"مثلثات و معماری"
" معماری ایران"
"غیاثالدین جمشید کاشانی"
" قضیۀ منلائوس"
فاطمه
فلاحی
mehrnaz.ir@gmail.com
1
پژوهشگر دکتری تخصصی معماری، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران،
AUTHOR
سعید
میرریاحی
saiid.mirriahi@gmail.com
2
دانشیار(مدعو دانشگاه ازاد تهران مرکز) گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
حسین
سلطانزاده
h72soltanzadeh@gmail.com
3
دانشیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
AUTHOR
محمد مهدی
رئیس سمیعی
r_samiei@guilan.ac.ir
4
استادیار (مدعودانشگاه ازاد تهران مرکز)، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
AUTHOR
امینی، حسن (1392)، «تعبیر کروی هندسۀ مسطحه در بخش هندسی الاشکال الکریة منلائوس»، تاریخ علم، دورۀ 11، ش 1، ش پیاپی۱۴.
1
اوزدورال، آلپای (۱۳۸۰)، «عمر خیام و معماری»، ترجمۀ ناصر کنعانی، فرهنگ، ش 39 و 40.
2
بابایی، سعیده (1398)، «فلسفۀ تکنولوژی بورگمان: مروری انتقادی»، فلسفۀ علم، س 9، ش 2.
3
عمر خیام (1388)، رسالة فی شرح ما أشکل من مصادرات کتاب اصول اقلیدس، کتاب ماه علوم و فنون، ش 118.
4
پایا، علی و علیرضا منصوری (1397)، «علم و تکنولوژی: تفاوتها، تعاملها، و تبعات آنها»، فلسفۀ علم، س 8، ش 2.
5
خیری، علی (1389)، «قوس معماری ایرانی اسلامی در مفتاحالحساب غیاثالدین جمشید کاشانی»، کتاب ماه علوم و فنون، ش 129.
6
دوستقرین، فاطمه (1388)، «رسالۀ میرزا ابوتراب نطنزی در تثلیث زاویه»، تاریخ علم، دورۀ 7، ش 1، ش پیاپی 8.
7
سمپلونیوس، ایوونه دولد (۱۳۸۴)، «روش کاشانی برای محاسبۀ قوسها»، ترجمۀ علیرضا اشرفی و محمدرضا احمدی، آیینۀ میراث ویژۀ تاریخ علم، ش 28.
8
سوادی، فاطمه (1387)، «رسالهای فارسی دربارۀ محاسبۀ جیب یک درجه»، تاریخ علم، دورۀ 6، ش 1.
9
طاهری، جعفر (1390)، «نقد بر تحقیق و تصحیح ترجمه کتاب النجاره بوزجانی»، کتاب ماه علوم و فنون، ش 53.
10
طاهری، جعفر و هادی ندیمی (1391)، «بازخوانی میراث ابوالوفا بوزجانی در صنعات معماری»، تاریخ علم، دورۀ 10، ش 2، ش پیاپی 13.
11
طاهری، جعفر و عبدالحمید نورتقانی (1390)، «دانش ریاضیات معماری در آثار کاشانی»، کتاب ماه علوم و فنون، ش 52.
12
قربانی، ابوالقاسم (1368)، کاشانینامه: احوال و آثار غیاثالدین جمشید کاشانی، تهــران: نشر دانشگاهی.
13
کاشانی، غیاثالدین جمشید (۱۳۸۳)، رسالۀ طاق و ازج، ترجمۀ سیدعلیرضا جذبی، تهران: سروش.
14
کندی، ای. اس. (1332)، «نکتههایی دربارۀ هیأت اسلامی»، علوم اجتماعی: فرهنگ ایران زمین، ش 1.
15
مهدوی، یونس (1390)، «قضیۀ منلائوس در کتاب کشف القناع»، کتاب ماه علوم و فنون، ش 138.
16
نجیب اغلو، گلرو (۱۳۹۷)، هندسه و تزئین در معماری اسلامی (طومار توپقایی)، ترجمۀ مهرداد قیومی بیدهندی، تهران: روزنهکار.
17
ویلبر، دونالد و دیگران (۱۳۷۴)، معماری تیموری در ایران و توران، ترجمۀ کرامتالله افسر و محمد یوسف کیانی، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
18
یوشکهویچ، آدولف و بوریس روزنفلد (۱۳۵۸)، غیاثالدین جمشید کاشانی، ترجمۀ پرویز شهریاری، ماهنامۀ علمی و فرهنگی هدهد، س 1، ش 2.
19
Ozden, Denise (2015), Theory and Practice Of Geometry in Medieval Architecture in The Middle East (10th-14th Centuries), A Thesis Submitted to The Graduate School Of Social Sciences of Middle East Technical University.
20
Ozdural, Alpay (1998), “A Mathematical Sonata for Architecture: Omar Khayyam and the Friday Mosque of Isfahan”, Technology and Culture, vol. 39, no. 4.
21
Ozdural, Alpay, (2000), “Mathematics and Arts: Connections Between Theory and Practice in the Medieval Islamic World”, Historia Mathematica, vol. 27, no. 2.
22
Rutten, David (2011), Python for Rhinoceros 5, Rhinocervs, Revision 3, <http://designalyze.com/sites/default/files/tutorial_files/RhinoPythonPrimerRev3.pdf,>
23
ORIGINAL_ARTICLE
رویکرد تمثیلی در معرفت شناسی تکاملی: نقد و بررسی دیدگاه مایکل روس
دو رویکرد اصلی در معرفتشناسی تکاملی وجود دارد: رویکرد تمثیلی یا اسپنسری، رویکرد تحتاللفظی یا داروینی. در رویکرد نخست تلاش برای نشان دادن این است که فرایند رشد فرهنگ و علم، شبیه به فرایند اصلی رشد جانداران در زیستشناسی و بر اساس انتخاب طبیعی است، در حالی که در رویکرد دوم تلاش برای نشان دادن این است که نه تنها رشد و تکامل فیزیکی حیوانات و انسانها، محصول و نتیجه انتخاب طبیعی است، بلکه رشد ساختارهای ذهنی آنها نیز محصولِ انتخاب طبیعی است. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که آیا مدعا و استدلال های روس در رد رویکرد تمثیلی از قوّت کافی برخوردار است یا نه. اندیشمندان زیادی از این رویکرد حمایت کردهاند، از جمله کارل پوپر، توماس کوهن، استفن تولمین، دونالد کمبل و دیوید هال. روس بر این باور است که اگرچه میان رشد موجودات زنده و رشد معرفت بشری شباهتهایی وجود دارد، لکن تفاوتهای قابل توجهی در پیشرفت و روند تصادفی میان آنها نیز وجود دارد که باعث میشود این رویکرد با شکست روبرو شود. ما در این نوشتار با مدعای روس مبنی بر ناکارآمد بودن معرفتشناسی تمثیلی موافقیم، اما بر این باوریم که استدلالهای وی در نفی دیدگاه پارهای از معتقدان به معرفتشناسی تمثیلی همچون کوهن و کمبل از قوت کافی برخوردار نیست.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5672_f81173db151b648ab901087273d12c47.pdf
2020-09-22
143
172
10.30465/ps.2020.5672
معرفتشناسی تکاملی
رویکرد تمثیلی
پیشرفت
روند تصادفی
مایکل روس
وحید
گرامی
gerami.vahid@znu.ac.ir
1
دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی در دانشگاه زنجان
LEAD_AUTHOR
محسن
جاهد
jahed.mohsen@znu.ac.ir
2
دانشیار فلسفه و کلام اسلامی در دانشگاه زنجان
AUTHOR
محمود
رسولی
rasooli@znu.ac.ir
3
استادیار گروه معارف اسلامی در دانشگاه زنجان
AUTHOR
العلامة الحلّی، جمالالدین حسن بن یوسف (1381)، الجوهرالنضید فی شرح منطق التجرید، تصحیح محسن بیدار، قم: بیدار.
1
داوکینز، ریچارد (1396)، ژن خودخواه، ترجمۀ جلال سلطانی، تهران: مازیار.
2
پوپر، کارل (1374)، شناخت عینی، برداشت تکاملی، ترجمۀ احمد آرام، تهران: اندیشههای عصر نو.
3
فرامرز قراملکی، احد (1380)، منطق 2، تهران: دانشگاه پیامنور.
4
کوهن، توماس (1391)، ساختار انقلابهای علمی، ترجمۀ سعید زیباکلام، تهران: سمت.
5
لازی، جان (1397)، درآمدی تاریخی به فلسفۀ علم، ترجمۀ علی پایا با همکاری جلال بشارتی، تهران: سمت.
6
معمار صادقی، محمدرضا (1379)، نظریۀ شناخت تکاملی از دیدگاه مایکل روس، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، تهران: دانشکدۀ فلسفۀ علم، دانشگاه صنعتی شریف.
7
Blackburn, Simon (1996), Oxford Dictionary of Philosophy, New York: Oxford University Press.
8
Bradie, Michael (1986), “Assessing Evolutionary Epistemology”, Biology and Philosophy, vol. 1.
9
Bradie, Michael (1998), “Models and Metaphors in Science: The Metaphorical Terms”, ProtoSociology, vol. 12.
10
Bradie, Michael (2004), Naturalism and Evolutionary Epistemologies, Handbook of Epistemology, Boston: Kluwer Academic Publishers
11
Bradie, Michael (2006), “Evolutionary Epistemology”, in: The Philosophy of Science an Encyclopedia, Sarkar S Pfeifer (eds.), New York: Routledge.
12
Campbell, T. Donald (1960), “Blind Variation and Selective Retention in Creative Thought as in Other Knowledge Processes”, Psychological Review, vol. 67, no. 6.
13
Campbell, T. Donald (1974a), “Evolutionary Epistemology”, in: The Philosophy of Karl Popper, P. A. Schilpp (ed.), vol. 1, Lasalle I11: Open Court.
14
Campbell, T. Donald (1974b), “Unjustified Variation and Selective Retention in Scientific Discovery”, in: Studies in the Philosophy of Biology, F. J. Ayala and Th. Dobzhansky (eds.) London: Macmillan.
15
Darwin, Charles Robert (1871), The Descent of Man, and Selection in Relation to Sex, London: John Murray.
16
Dennett, Daniel (1990), “Memes and the Exploitation of Imagination”, Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol. 48, no. 2.
17
Dobzhansky, Teodosius (1973), “Nothing in Biology Makes Sense Except in The Light of Evolution”, American Biology Teacher, vol. 35, no. 3.
18
Hull, David (1982), “The Naked Meme”, in: Learning, Development and Culture: Essays in Evolutionary Epistemology, H. C. Plotkin (ed.), Chichester: Wiley.
19
Hull, David (1988), Science as a Progress, Chicago: University of Chicago Press.
20
Leendert, C. Van Loon (2016), “The Intelligent Behaviour of Plants”, Trends in Plants Science, vol. 21, no 4.
21
Popper, Karl (1968), The Logic of Scientific Discovery, New York: Harper.
22
Popper, Karl (1974), “Darwinism as a Metaphorical Research Programme”, in: The Philosophy of Karl Popper, P.A. Schilpp (ed.), vol. 1, Lasalla, I11: Open Court.
23
Popper, Karl (1984), “Evolutionary Epistemology”, in: Evolutionary Theory: Paths into the Future, Pollard. J. R. (ed.), London: John & Sons Ltd.
24
Rescher, Nikolas (1977), Methodological Pragmatism, Oxford: Basil Blackwell.
25
Ruse, Michael (1973), “The Value of Analogical Models in Science”, Dialogue, vol. 12, Issue 2.
26
Ruse, Michael (1983), “Darwin and Philosophy Today”, in: The Wider Domain of Evolutionary Thought, Oldroyd, D. and Langham, I. (eds.), Dordrecht: Reidel.
27
Ruse, Michael (1986), Taking Darwin Seriously: A Naturalistic Approach to Philosophy, Oxford: Blackwell.
28
Ruse, Michael (ed.) (1989), What the Philosophy of Biology is?, Netherlands: Springer.
29
Ruse, Michael (1995), Evolutionary Naturalism: Selected Essays, London and New York: Routledge.
30
Ruse, Michael (2008 a), Charles Darwin, Oxford: Blackwell.
31
Ruse, Michael (2008 b), The Evolution Wars: A Guide to the Debates, Gray House Publishing.
32
Ruse, Michael (ed.) (2009), Philosophy after Darwin: Classic and Contemporary Readings, Princeton: Princeton University Press.
33
Ruse, Michael (2012), The Philosophy of Human Evolution, Cambridge: Cambridge University Press.
34
Spencer, Herbert (1857), “Progress: Its Law and Cause”, West Minster, vol. 67, no. 132
35
Thagard, Paul (1980), “Against Evolutionary Epistemology”, in: PSA: Proceedings of the Biennial Meeting of the Philosophy of Science Association, P. Asquith and R. Giere (eds.), vol. 1, Chicago: The University of Chicago Press.
36
Toulmin, Stephen (1967), “The Evolutionary Development of Science”, American Scientist, vol. 57.
37
Toulmin, Stephen (1972), Human Understanding, Oxford: Oxford University Press.
38
ORIGINAL_ARTICLE
برهان تنظیم ظریف و چالش «اندازه»
با پیشرفت شگرف فیزیک و زیررشتههای آن از قبیل کیهانشناسی و فیزیک کوانتوم، براهین غایت شناختی دربارهی وجود خدا به ویژه برهان تنظیم ظریف کیهانی در صدر مباحث الهیاتی قرار گرفت. به موازات حمایتهای متعدد از این برهان، چالشهای گوناگونی نیز در مورد آن از سوی منتقدین مطرح گشت. چالش اندازه یکی از برجستهترینِ این چالشها است که کاربست حساب احتمالات در این برهان را هدف میگیرد. بر اساس این چالش، حساب احتمالات توانایی تامین اصل موضوعی شمارا-جمعپذیری در مجموعههای نامتناهی را دارا نیست و از این رو حساب احتمالات به کار رفته در برهان مبتلی به مشکل هنجارناپذیری است. در مواجهه با این چالش معمولا دو راهبرد از سوی حامیان این برهان پیریزی میشود. راهبرد اول، پذیرفتن چالش و تلاش برای دور زدن آن از طریق بهنجارسازی احتمالات است و راهبرد دوم طبیعی جلوه دادن کاربست احتمالات هنجارناپذیر در دانشهای گوناگون از قبیل کیهانشناسی و میکانیک آماری است. ما در این مقاله علاوه بر بررسی چالش اندازه و نقد دو راهبرد پیشگفته، راهبرد سومی را که چندان توسط حامیان برهان تنظیم ظریف جدی گرفته نشده است مطرح و از آن دفاع خواهیم نمود. در این راهبرد بعد از نگاهی هستیشناختی به چالش اندازه نشان خواهیم داد که تامین اصل موضوعی شمارا-جمعپذیری لازم نیست و میتوان به اصل شمارامتناهی بودن در حساب احتمالات برهان تنظیم ظریف اکتفا کرد.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5953_7814c1985b1b00d25393b4a11043724e.pdf
2020-09-22
173
192
10.30465/ps.2021.33904.1479
برهان تنظیم ظریف
چالش اندازه
نظریهی احتمالات
هنجارپذیری احتمالات
شمارا-جمعپذیری
قاسم
محمدی
qasem.muhammadi@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
فرح
رامین
f.ramin@qom.ac.ir
2
دانشیار گروه فلسفه، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم
AUTHOR
Barnes, A. Luke, and G. Lewis (2016), A Fortunate Universe, Cambridge: Cambridge University Press.
1
Brown, J. (2008), Philosophy of Mathematics: A Contemporary Introduction to the World of Proofs and Pictures, New York and London: Routledge.
2
Collins, Robin (2009), The Blackwell Companion to Natural Theology, William Lane Craig and J. P. Moreland (eds.),West Sussex: Blackwell.
3
De Finetti, B. (1972), Probability, Induction, and Statistics, New York: Wiley.
4
De Finetti, B. (1990), Theory of Probability: A Critical Introductory Treatment, trans. A. Machi and A. Smith, 2 vols, Chichester: John Wiley & Sons.
5
Easwaran, K. (2008), “The Role of Axioms in Mathematics”, Erkenntnis, vol. 68, no. 3.
6
Ellis, G., U. Kirchner, and W. Stoeger (2003), “Defining Multiverses”, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, <archive.org/astro-ph/0305292>.
7
Friederich, S. (2018), “Fine-Tuning”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, <https://plato.stanford.edu/archives/win2018/entries/fine-tuning/>.
8
Gibbons, G., S Hawking, and J. Stewart (1987), “A Natural Measure on the Set of All Universes”, Nuclear Physics, vol. 281.
9
Halmos, P. (1974), Measure Theory, New York: Springer.
10
Hawking, S. and D. Page (1988), “How Probable is Inflation?”, Nuclear Physics, vol. 298.
11
Holder, R. (2001b), “The Realization of Infinitely Many Universes in Cosmology ”, Religious Studies, vol. 37, no. 3
12
Holder, R. (2001a), “Fine-Tuning, Many Universe, and Design”, Science and Christian Belief, vol. 13.
13
Kirchner, U. and G. Ellis (2003), “A Probability Measure for FLRW Models”, Classical and Quantum Gravity, vol. 20.
14
Kolmogorov, A. (1956), Foundations of the Theory of Probability, trans. Nathan Morrison, New York: Chelsea Publishing Company.
15
Koperski, Jeffrey (2015), The Physics of Theism, Herausgeber: Wiley-Blackwell.
16
Koperski, Jeffrey (2005), “Should We Care about Fine-Tuning?”, The British Journal for the Philosophy of Science, vol. 56, no. 2.
17
Liddle, A. and D. Lyth. (2000), Cosmological Inflation and Large-Scale Structure, London: Cambridge University Press.
18
Maddy, P. (1988), “Believing the Axioms, I.”, Symbolic Logic, vol. 53, no. 2.
19
Manson, N. (2000), “There is No Adequate Definition of ‘Fine-tuned’ for Life”, Inquiry,vol. 43, no. 3.
20
Martin, N. and J. England (1981), “Mathematical Theory of Entropy”, in: The Encyclopedia of Mathematics and Its Applications, vol. 12, London: Cambridge.
21
McGrew, T., L. McGrew, and E. Vestrup (2001), “Probabilities and the Fine-Tuning Argument: a Sceptical View”, Mind, vol. 110.
22
Mendelson, E. (1997), Introduction to Mathematical Logic, New York: Chapman & Hall.
23
Parsons, C. (1980), “Mathematical Intuition”, Proceedings of the Aristotelian Society, vol. 80.
24
Plantinga, A. (1993), Warrant and Proper Function, New York: Oxford University Press.
25
Rees, D. (1967), “Platonism and the Platonic Tradition”, in: The Encyclopedia of Philosophy, Paul Edwards (ed.), vol. 5, New York: Macmillan.
26
Sklar, L. (1993), Physics and Chance, Cambridge: Cambridge University Press.
27
Solovay, R. (1970), “A Model of Set-Theory in Which Every Set of Reals Is Lebesgue Measurable”, Annals of Mathematics, Second Series, vol. 92, no. 1.
28
Von Plato, J. Creating (1994), Modern Probability, Its Mathematics, Physics and Philosophy in Historical Perspective, New York: Cambridge University Press.
29
Wagon, S. (1994), The Banach-Tarski Paradox, Cambridge: Cambridge University Press.
30
Weatherford, R. (1982), Foundations of Probability Theory, Boston: Routledge and Kegan Pau.
31
ORIGINAL_ARTICLE
علوم انسانی پزشکی/سلامت: تحلیل انتقادی مبانی نظری و عملی پزشکی
«علومانسانی پزشکی» در وهلۀ اول عبارتی نامأنوس به نظر میرسد. اینکه چگونه دو حوزۀ مجزا و متمایزِ معرفتی، همنشین شدهاند، به وضعیت پروبلماتیک پزشکی اشاره دارد. در بخش ابتدایی مقاله به تحلیل علومانسانی پزشکی بر اساس روش مطالعات مناقشههای این حوزه خواهیم پرداخت و در بخش دوم، حوزۀ انتقادی مطالعات فراپزشکی را به عنوان بدیل علوم انسانی پزشکی پیشنهاد خواهیم داد. جریان معاصر علوم انسانی پزشکی با نقد پزشکی مدرن از اواخر دهۀ شصت و اوایل دهۀ هفتاد میلادی آغاز شد که دغدغه اش، گسترش روزافزون علوم زیستپزشکی و انسانزدایی پزشکی بود. پیشگامان این حوزه ، راهحل را در این یافتند که پیوند علوم انسانی با حوزۀ پزشکی میتواند گرهگشا باشد. علومانسـانی پزشکی، با بازنگری در برنامههای آموزشی بسیاری از دانشکدههای پزشـکی آمریکای شمالی و اروپا پا گرفت و بهتدریج به پژوهشهای بالینی و طبابت نیز تسری یافت.با مرور و تحلیل دقیق پژوهشها و ادبیات علومانسانی پزشکی پنج مناقشه اصلی شناسایی شدند: تعابیر و تعاریف گسترده و مختلف، رشته – حوزه، چندرشتگی - میانرشتگی، علوم انسانی پزشکی - علوم انسانی سلامت، علوم انسانی کلاسیک - علوم انسانی انتقادی و علوم انسانی پزشکی - فلسفه پزشکی. در تحلیل نهایی در لایه زیربنا دو عنصر را میتوان از هم بازشناخت: یکی دوگانهها و دیگری رانهها یا فرآیندها. دوگانهها را میتوان ذیل چند گروه کلیتر دستهبندی کرد: روششناختی، علمشناختی، هستیشناختی و پراکسیولوژیک. در مورد رانهها یا فرآیندها میتوان به طبیسازی، بوروکراتیزاسیون، تکنیکیسازی، اخلاقیسازی، علمیسازی تخصصیسازی و نیز فردیسازی اشاره کرد. اما همان طور که در تحلیل نهایی اشاره کردهایم، رویکرد انتقادی توفیق چندانی نیافته است.در بخش دوم مقاله به دو پرسش پرداخته ایم. پرسش نخست آنکه رویکرد انتقادی قابل دفاع در علومانسانی پزشکی/سلامت چه مقوماتی دارد و پرسش دیگر اینکه مطالعات فراپزشکی که به عنوان بدیلی برای علومانسانی پزشکی/سلامت پیشنهاد شده است، چه معنا و مقوماتی دارد.پزشکی و علوم انسانی (علوم اجتماعی مدرن) از یک سنخ هستند و به همین دلیل جامعهشناسی، روانشناسی و انسانشناسی نمیتوانند هدف علوم انسانی پزشکی یعنی انسانی کردن پزشکی را برآورده کنند. از این رو نظریۀ انتقادیای باید مورد توجه قرار بگیرد که همزمان علوماجتماعی و پزشکی را نقد کند؛ همچون فوکو، گادامر و هابرماس . «مطالعات انتقادی فراپزشکی» همچون چتری فرارشتهای، باید متکفل توجه به پرسشهای بنیادین پزشکی شود ، جریانی انتقادی میان رشتههای علوم انسانی سلامت برقرار و هم چنین مواجهه انتقادی به غایت و هدف طبابت و پزشکی را تقویت کند
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5954_c02d1b8c2218c25fcd19e6eff92d9cb8.pdf
2020-09-22
193
216
10.30465/ps.2021.34161.1488
علومانسانی پزشکی
مطالعات مناقشهها
فلسفۀ پزشکی
نظریۀ تلفیق رشتگی
میانرشتگی
علیرضا
منجمی
monajemi.alireza@gmail.com
1
گروه فلسفه علم و فناوری
پژوهشگاه علوم انسانی
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
نمازی
hrnamazi@tums.ac.ir
2
گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
AUTHOR
اسکمبلر، گراهام (1396)، هابرماس، نظریۀ انتقادی، و سلامت، ترجمۀ حسینعلی نوذری، تهران: علمی و فرهنگی.
1
فوکو، میشل (1390)، تولد پزشکی بالینی،ترجمۀ فاطمه ولیانی، تهران: ماهی.
2
گادامر، هانس گئورگ (1394)، رازوارگی سلامت: هنر شفابخشی در عصر علم، ترجمۀ نرگس تاجیک، تهران: پگاه روزگار نو.
3
منجمی، علیرضا (1398)، «ابتنای علوم انسانی بر پزشکی بالینی: خوانشی نو از تولد کلینیک»، فلسفۀ علم، س 9، ش 1.
4
Adachi, T. (2015), “Medical Humanities”, in: Encyclopedia of Global Bioethics, Ten Have H. (ed.), Switzerland: Springer.
5
Ahlzén, R. (2007), “Medical Humanities- Arts and Humanistic Science”, Medicine, Health Care, and Philosophy, vol. 10, no.4.
6
Atkinson, S. et al. (2015), “The ‘Medical’ and ‘Health’ in a Critical Medical Humanities”, The Journal of Medical Humanities, vol. 36, no.1.
7
Baumann, A. O. et al. (1998), “Who Cares? Who Cures? the Ongoing Debate in The Provision of Health Care”, Journal of Advanced Nursing, vol. 28, no.5.
8
Bleakley, A. (2015), Medical Humanities and Medical Education: How the Medical Humanities Can Shape Better Doctors, New York: Routledge.
9
Boniolo, G. and P. P. Di Fiore (2010), “Deliberative Ethics in a Biomedical Institution: an Example of Integration between Science and Ethics”, Journal of Medical Ethics, vol. 36, no. 7.
10
Brody, H. (1985), “Philosophy of Medicine and other Humanities: Toward a holistic View”, Theoretical Medicine, vol. 6, no. 3.
11
Brody, H. (2011), “Defining the Medical Humanities: Three Conceptions and Three Narratives”, The Journal of Medical Humanities, vol. 32, no. 1.
12
Cassell, E. J. (1991), “Recognizing Suffering”, Hastings Cent Rep, vol. 21, no. 3.
13
Chiapperino, L. and, G. Boniolo (2014), “Rethinking Medical Humanities”, The Journal of Medical Humanities, vol. 35, no. 4.
14
Cole, T. R., N. S. Carlin, and R. A. Carson (2015), Medical Humanities: An Introduction, Cambridge: Cambridge University Press
15
Colls, R. and B. Evans (2008), “Embodying Responsibility: Children’s Health and Supermarket Interventions”, Environment and Planning, vol. 40, no. 3.
16
Crawford, P. et al. (2015), Health Humanities, New York: Palgrave Macmillan.
17
Evans, H. M. (2007), “Medical Humanities: Stranger at the Gate, or Long-Lost Friend?”, Medicine, Health Care, and Philosophy, vol. 10, no. 4.
18
Evans, M. H. and J. Macnaughton (2004), “Should Medical Humanities Be a Multidisciplinary or an Interdisciplinary Study?”, Medical Humanities, vol. 30.
19
Hess, D. (1997), Science Studies: An Advanced Introduction, New York: New York University Press.
20
Jones T, D. Wear, and L. D. Friedman (2014), “Introduction”, Health Humanities Reader, London: Rutgers University Press.
21
Monajemi, A. and H. Namazi (2020), “Health Lag: Medical Pphilosophy Reflects on COVID-19 Pandemi”, Journal of Medical Ethics and History of Medicine, vol. 13, Retrieved from <https://jmehm.tums.ac.ir/index.php/jmehm/article/view/918>.
22
Puustinen, R., M. Leiman, and A. M. Viljanen (2003), “Medicine and the Humanities: Theoretical and Methodological Issues”, Medical Humanities, vol. 29.
23
Sadegh-Zadeh, K. (1980), “Toward Metamedicine”, Metamedicine, vol. 1.
24
Stempsey, W. E. (2007), “Medical Humanities and Philosophy: Is the Universe Expanding or Contracting?”, Medicine, Health Care, and Philosophy, vol. 10, no. 4.
25
Ten Have, H. (1997), “From Synthesis and System to Morals and Procedure: The Development of Philosophy of Medicine”, in: R. A. Carson and C. R. Burns (eds.), Philosophy of Medicine and Bioethics, Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
26
Van Leeuwen, E. and G. K. Kimsma (1997), “Philosophy of Medical Practice: A Discursive Approach”, Theoretical Medicine, vol. 18, Issue 1-2.
27
ORIGINAL_ARTICLE
یادگیری عمیق ماشینی؛ چالشهای فلسفی و رهیافتها
چکیدهپیشرفت شگرف بشر در تولید و ذخیرهسازی انبوه دادهها و نیز استفاده از آنها در ساختن ماشین استنتاجگر، امروزه در قالب یک فناوری پیشرفته به نام «یادگیری عمیق ماشینی» ظهور یافته است. این فناوری با الهام از اتصالات موجود در ساختار مغز جانداران طراحی شده و از شبکههای عصبی مصنوعی عمیق قدرت میگیرد. توانایی آن در استنتاج خبرهگونه در زمینههای مختلف و یا تولید آثار مشابه افراد زبردست، با وجود مزایای بسیار، انسان امروز را با چالشهای مختلفی رو در رو میسازد. این نوشتار تلاش میکند با رویکرد نظاممند عقلی- فلسفی به تحلیل و معرفی چالشهای اخلاقی یادگیری عمیق ماشینی و ارائه رهیافت مناسب در قبال هر یک از این چالشها بپردازد. اگرچه یادگیری عمیق ماشینی چالشهای قابل توجهی بر سر راه انسان قرار داده، با آگاهی و چاره اندیشی نسبت به آنها، میتوان در عین بهره بردن از مزایای چشمگیر این فناوری، ارزشهای انسانی را نیز آگاهانه محافظت نمود.واژگان کلیدییادگیری ماشین، یادگیری عمیق، شبکههای عصبی مصنوعی، اخلاق اطلاعات، چالش فلسفی.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5673_0f669541887c329ac1c9f4e71c90a1e8.pdf
2020-09-22
217
233
10.30465/ps.2020.5673
کلیدواژهها: یادگیری ماشین
یادگیری عمیق
شبکههای عصبی مصنوعی
اخلاق اطلاعات
چالش فلسفی
رضا
نیرومند
niroomand_um@yahoo.com
1
گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه بجنورد
AUTHOR
حمید
فدیشه ای
fadishei@ub.ac.ir
2
گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده مهندسی دانشگاه بجنورد
AUTHOR
الهام
محمدزاده
e.mohammadzadeh@ub.ac.ir
3
معارف اسلامی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه بجنورد
LEAD_AUTHOR
فدیشهای، حمید، رضا نیرومند، و الهام محمدزاده (1395)، «چالشهای اخلاقی بزرگدادهها»، اخلاق در علوم و فناوری، س 11، ش 4، زمستان.
1
Adams, Warwick R. (2017), “High-Accuracy Detection of Early Parkinson’s Disease Using Multiple Characteristics Of Finger Movement While Typing”, Plos One, vol. 12, no. 11.
2
Agarwala, Nipun, Yuki Inoue, and Axel Sly (2017), “Music Composition Using Recurrent Neural Networks”,
3
<https://web.stanford.edu/class/archive/cs/cs224n/cs224n.1174/reports.html >
4
Anderson C. (2008), “The End of Theory: The Data Deluge Makes the Scientific Method Obsolete”, Wired Magazine; vol. 16, no. 7.
5
Goodfellow, Ian, Yoshua Bengio, and Aaron Courville (2016), Deep learning, Verlag: MIT Press.
6
Harris, Douglas (2018), “Deepfakes: False Pornography Is Here and the Law Cannot Protect You”, Duke L. & Tech, vol. 17, no. 1.
7
Helbing, D. et al (2019), “Will Democracy Survive Big Data and Artificial Intelligence?”, in: Towards Digital Enlightenment, Helbing (ed.), Zürich: Springer.
8
Helbing, D (2019), “Societal, Economic, Ethical and Legal Challenges of the Digital Revolution: From Big Data to Deep Learning, Artificial Intelligence, and Manipulative Technologies”, Towards Digital Enlightenment, Helbing (ed.), Zürich: Springer.
9
Huang, Xun, and Serge Belongie (2017), “Arbitrary Style Transfer in Real-Time with Adaptive Instance Normalization”, Proceedings of the IEEE International Conference on Computer Vision, <https://ieeexplore.ieee.org/document/8237429>.
10
Jannach, Dietmar and Malte Ludewig (2017), “When Recurrent Neural Networks Meet the Neighborhood for Session-Based Recommendation”, Proceedings of the Eleventh ACM Conference on Recommender Systems.
11
Mitchell, Thomas M. (1997), Machine learning (McGraw Hill Series in Computer Science), New York: McGraw-Hill Education Ltd.
12
Sarikaya, Ruhi (2017), “The Technology behind Personal Digital Assistants: An Overview of the System Architecture and Key Components”, IEEE Signal Processing, vol. 34, no.1.
13
Sun, Wenqing (2016) “A Preliminary Study On Breast Cancer Risk Analysis Using Deep Neural Network”, International Workshop on Breast Imaging, Springer, Cham.
14
Van den Oord, Aaron, Sander Dieleman, and Benjamin Schrauwen (2013), “Deep Content-Based Music Recommendation”, in: Advances in Neural Information Processing Systems, Burges and Bottou and Welling and Ghahramani and Weinberger (eds.),
15
<https://papers.nips.cc/paper/2013 https://papers.nips.cc/paper/2013>.
16
Wright, Sewall (1921, “Correlation and Causation”, Journal of Agricultural Research, vol. 20, no.7.
17
Yeung, K (2017), “Hypernudge: Big Data as a Mode of Regulation by Design”, Information, Communication, and Society, vol. 20, no. 1.
18
Zhang, Quan-shi and Song-Chun Zhu (2018), “Visual Interpretability for Deep Learning: A Survey”, Frontiers of Information Technology and Electronic Engineering, vol. 19, no. 1.
19
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر گناه بر معرفت علمی ؛ بررسی موردی دیدگاه استفان مورونی از منظر عقلانیت نقاد
چکیدهدر مقالۀ حاضر با اتخاذ سنت کالونیسم و معرفتشناسی اصلاحشده، ادعای مانعیت گناهان انسانی از فعلیت صحیح عقل و عاملیت فیض الهی در تقویت قوای شناختی را بررسی میکنیم. شاید پیش از این و ذیل بحثِ نقش عوامل غیرمعرفتی در شکلگیری معرفت، به تأثیر شناختی گناه نیز پرداخته شده باشد. اما اختصاص این موضوع به رشد معرفت علمی، تا آنجا که مورد اطلاع است، تازگی دارد. این بررسی در بستر پروژۀ استفان مورونی، دینپژوه معاصر آمریکایی، پیش خواهد رفت. او میکوشد با مرور نقادانۀ آراء متألهان برجستۀ مسیحی، مدلی را برای این تأثیر ترسیم کند. در نهایت نشان خواهیم داد که از منظر عقلانیت نقاد، محصول مورونی با کوشش او برای تبیین اثر گناه بر علوم طبیعی همخوانی ندارد. زیرا آنچه به عنوان معرفت علمی مسیحی معرفی کرده غالباً از جنس آگاهی فناورانه است نه علم، و این عالِم است که تحتتأثیر گناه قرار میگیرد نه مدعای علمی او.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5692_377e4ec1bffb6d3c49e63287046b9bdb.pdf
2020-09-22
235
254
10.30465/ps.2020.5692
ایمان
گناه
فیض
عقل
اثر شناختی
معرفت علمی
هما
یزدانی
homa.yazdani.65@gmail.com
1
دانشجو/دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
علی
پایا
a.paya@islamic-college.ac.uk
2
استاد کالج اسلامی، وابسته به دانشگاه میدلسکس، لندن، انگلستان استاد وابسته مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
LEAD_AUTHOR
لطف الله
نبوی
nabavi_l@modares.ac.ir
3
گروه فلسفه و منطق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
پایا، علی (1399)، علم دینی، علم بومی، و علم اسلامی: محالاندیشی یا دوراندیشی: مجموعهمقالاتی دربارۀ پروژههای ایدئولوژیک تولید علم، بههمراه دو نقد دربارۀ دیدگاه دو صاحبنظر ایرانی دربارۀ علم، تهران: دانش.
1
سوزنچی، حسین (1389)، معنا، امکان، و راهکارهای تحقق علم دینی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
2
منصوری، علیرضا و علی پایا (1398)، «رابطۀ فلسفی علوم انسانی و تکنولوژی»، فصلنامۀ روششناسی علوم انسانی، س ۲۵، ش ۹۹.
3
Hoitenga, Dewey J. (2003), “The Noetic Effects of Sin: A Review Article”, Calvin Theological, vol. 38.
4
Miller, David (2006), Out of Error, Ashgate: Surrey.
5
Moroney, Stephen K. (2000), The Noetic Effects of Sins: An Historical and Contemporary Explanation of How Sin Affects Our Thinking, Lanham, MD.: Lexington Books.
6
Paya, Ali (2019) “A Critical Rationalist Approach To Religion”, in: Islam, Modernity, and a New Millennium: Themes from a Critical Rationalist Reading of Islam, London and New York: Routledge, (This paper had been published as: Paya, Ali (2017), “A Popperian (Critical Rationalist) Approach to Religion”, in: Karl Popper and the Problem of Change, Halil Rahman Acar (ed.), Ankara: Research Institute for Philosophical Foundations of Disciplines.
7
Paya, Ali (2011). “The Misguided Conception of Objectivity in Humanities and Social Sciences”, in: The Crisis of the Human Sciences False Objectivity and the Decline of Creativity, Thorsten Botz-Bornstein (ed.), Kuwait: Gulf University for Science and Technology Publications.
8
Popper, Karl (1959), The Logic of Scientific Discovery, London: Routledge.
9
Popper, Karl (1963), Conjectures and Refutations, London: Routledge.
10
Popper, Karl (1979), Objective Knowledge: An Evolutionary Approach, New York: Oxford University Press.
11
Wainwright, William J. (1995), Reason and the Heart: A Prolegomenon to a Critique of Passional Reason, New York and London: Cornell University Press.
12
Westphal, Merold (1990), “Taking St. Paul seriously: Sin as an epistemological category”, in: Christian philosophy, Thomas Flint (ed.), Indiana: University of Notre Dame Press
13