@article { author = {Eftekhari, Banafsheh}, title = {Kalām Atomism in relation to Materialism and Atheism in an Analytical Approach}, journal = {Philosophy of Science}, volume = {10}, number = {20}, pages = {1-21}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0722}, eissn = {2383-0735}, doi = {10.30465/ps.2020.5743}, abstract = {The history of atomism has begun from Ancient Greek. Greek atomism was materialist, causal, and Mechanical. Atomism whether the ancient atomism or modern version (after the seventeenth century), is regarded as a materialist theory. In medieval time, in the Islamic world, an atomistic theory was offered to explain nature by mūtikallimūn, (Muʿtazila and Ašʿarī). Opposite of Greek atomists, Muslim atomists were theists and they were called mūtikallimūn for begin devoted to Islam and Quran. Nonetheless, they have developed a theory that is similar in some aspects to the other atomistic theories; however, they were radical about God’s omnipotence. In this paper, I investigate the metaphysical structure of Kalām atomism in the respect that they are based on which belief, after a brief introduction. And then I analyze that those theist theorists developed a scientific account in physics, which protected their religious beliefs. I examine how the theory results in materialism and the exclusion of metaphysics, but not entailing atheism.}, keywords = {Atomism,kalām Atomism,Materialism,Metaphysics,Physics of Kalām,atheism}, title_fa = {نسبت بین فیزیک اتم‌گرایی کلام به مادی‌گرایی و الحاد در رویکردی تحلیلی}, abstract_fa = {تاریخچه اتم‌گرایی، به یونان باستان می‌گردد. اتم‌گرایی یونان، نظریه ماتریالیستی (مادی‌گرا)، علی و مکانیکی بود. اتم‌گرایی، چه اتم‌گرایی یونان و چه اتم‌گرایی جدید (بعد از قرن هفدهم) از جهاتی یک نظریه مادی‌گرا به شمار می‌رود. در قرون وسطی در جهان اسلام نیز نوعی نظریه اتم‌گرایی برای تبیین طبیعت توسط متکلمین معتزلی و اشعری ارائه شد. بر خلاف اتم‌گرایان یونان، متکلمان مسلمان، متأله بودند و نام متکلم را از جهت پایبندی‌شان به تعالیم اسلام و قرآن یدک می‌کشند. با این وجود نظریه‌‌ای که در جهان طبیعت ارائه دادند که از جهاتی با سایر نظریات اتم‌گرایانه مشابهت دارد. این نکته جالب توجه است که اتمگرایی کلام توسط نظریه پردازانی ارائه شده‌اند که در بحث قدرت مطلقه خداوند، به شدت رادیکال هستند. در این جستار، اینجانب قصد دارم که پس از معرفی نظریه اتم‌گرایی کلام، به ساختار متافیزیکی اتم‌گرایی کلام بپردازم؛ اینکه چه اصول اعتقادی مبنای نظری متافیزیک کلام است. در ادامه، تحلیل خواهم نمود که چگونه نظریه پردازان متأله برای حفظ اصول متافیزیکی خود، نظریه ای را در فیزیک ارائه داده‌اند که به مادی‌گرایی و طرد متافیزیک در فیزیک می انجامد، ولیکن یک نظریه‌ الحادی نیست.}, keywords_fa = {اتم‌گرایی,اتمگرایی کلام,ماده‌گرایی,متافیزیک,فیزیک کلام,الحاد}, url = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5743.html}, eprint = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5743_4f54dcbaace33254b534b695da67e40f.pdf} } @article { author = {ansari bonab, maryam and Mansouri, Ali Reza}, title = {The Ontological Status of Wave Function}, journal = {Philosophy of Science}, volume = {10}, number = {20}, pages = {23-42}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0722}, eissn = {2383-0735}, doi = {10.30465/ps.2020.5667}, abstract = {Mathematical entities, in physics, are used to represent the ontology of theories. But there is a distinction between mathematical entities and physical entities which mathematics refers to, and ignoring this distinction leads to strange and false conclusions. This paper aims to realize, in a realistic interpretation, what the wavefunction, as a mathematical entity, refers to.. It is emphasized that the confusion of the wave function as a mathematical element with the physical state leads to a strange conclusion that the dimensions of the physical space are in direct correspondence with the mathematical dimensions, or the configuration space is a real physical space. Moreover,It is suggested, that determination of the ontological status of the wave function needs a theory to connect and explain the relation between local beables and quantum state.}, keywords = {wave function,Scientific realism,local beables,configuration space}, title_fa = {شأن هستی‌شناختی تابع موج}, abstract_fa = {در فیزیک برای نمایش هستی‌شناسی نظریه‌ها ازموجودات ریاضی استفاده می‌شود. اما تمایزی میان موجودات ریاضی و هستومندهای فیزیکی که ریاضیات به آن‌ها ارجاع می‌دهد وجود دارد و نادیده گرفتن این تمایز منجر به نتایج عجیب و نادرستی می‌شود. مقالۀ حاضر به این مسئله می‌پردازد که در یک تفسیر رئالیستی تابع موج به مثابۀ یک موجود ریاضی، بازنمایی چه چیزی در واقعیت فیزیکی است. تأکید می‌شود که عدم تمایز تابع موج به مثابۀ موجودی ریاضی با حالت فیزیکی منجر به این نتیجه عجیب می‌شود که ابعاد فضای فیزیکی در تناظر مستقیم با ابعاد ریاضی است یا فضای پیکربندی یک فضایِ فیزیکی واقعی است. به علاوه این پیشنهاد ارایه می‌شود که برای درک شأن هستی‌شناختی تابع موج نیازمند نظریه‌ای هستیم که بین هستارهای موضعی و حالت کوانتومی ارتباط برقرار کند.}, keywords_fa = {تابع موج,واقع‌گرایی,رئالیسم علمی,هستارهای موضعی. فضای پیکربندی}, url = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5667.html}, eprint = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5667_8707df193679a0f90bf67b9022eeaefd.pdf} } @article { author = {Hassani, seyyed Hamid Reza and Dirbaz, Asgar and Mousavi, Hadi and Shjaei Jashughani, Malek}, title = {Human Identity: Foundation of objectivity in Hermeneutical Human Siences}, journal = {Philosophy of Science}, volume = {10}, number = {20}, pages = {43-62}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0722}, eissn = {2383-0735}, doi = {10.30465/ps.2020.5744}, abstract = {مبانی روش‌شناختی پارادایم‌های عمده علوم انسانی و قضاوت در مورد اعتبار یا عدم اعتبار آنها متکی بر مبانی معرفت‌شناختی، وجودشناختی و انسان‌شناختی آن پارادایم است. آشنایی با مباحث انسان‌شناختی از دیدگاه دیلتای هم برای آشنایی با پارادایم تفسیرگرایی و هم برای شناخت پارادایم هرمنوتیکی مهم است. شناخت هویت دوگانه انسان یکی از اساسی‌ترین عناصر این پارادایم را پیش روی ما قرار می‌دهد. ارائه تصویر درستی از طبیعت انسانی و چگونگی توسعه بخشیدن به دقت ابزار عملی جریانات علمی یکی از دغدغه‌های اصلی دیلتای بود. از جمله کارهای بدیع او برقراری تعامل میان دو عنصر «طبیعت انسانی» و «تاریخی بودن» بود که تا زمان او گمان بر تعارض میان آنها می‌رفت و دیلتای آنها را در خدمت روش‌شناسی علوم انسانی درآورد. او با تبیین مبانی انسان‌شناختی، معارف به دست آمده از علوم انسانی را معتبرتر از یافته‌های علوم طبیعی می‌دانست و تلاش کرد بواسطه ثبات هویت انسانی در عین تاریخی بودن آن، اعتبار علوم انسانی را نشان دهد. این مقاله بر آن است تا به روشی تحلیلی عناصر اصلی اندیشه دیلتای به دست آید و سپس بر اساس ترکیب این عناصر نشان داده شود که چگونه عینیت علوم انسانی بر این مبنا تأمین می‌شود.}, keywords = {دیلتای,انسان از دیدگاه دیلتای,روش‌شناسی علوم انسانی,طبیعت انسانی,تاریخی بودن انسان}, title_fa = {هویت انسان؛ مبنای عینیت در علوم انسانی هرمنوتیکی}, abstract_fa = {مبانی روش‌شناختی پارادایم‌های عمده علوم انسانی و قضاوت در مورد اعتبار یا عدم اعتبار آنها متکی بر مبانی معرفت‌شناختی، وجودشناختی و انسان‌شناختی آن پارادایم است. آشنایی با مباحث انسان‌شناختی از دیدگاه دیلتای هم برای آشنایی با پارادایم تفسیرگرایی و هم برای شناخت پارادایم هرمنوتیکی مهم است. شناخت هویت دوگانه انسان یکی از اساسی‌ترین عناصر این پارادایم را پیش روی ما قرار می‌دهد. ارائه تصویر درستی از طبیعت انسانی و چگونگی توسعه بخشیدن به دقت ابزار عملی جریانات علمی یکی از دغدغه‌های اصلی دیلتای بود. از جمله کارهای بدیع او برقراری تعامل میان دو عنصر «طبیعت انسانی» و «تاریخی بودن» بود که تا زمان او گمان بر تعارض میان آنها می‌رفت و دیلتای آنها را در خدمت روش‌شناسی علوم انسانی درآورد. او با تبیین مبانی انسان‌شناختی، معارف به دست آمده از علوم انسانی را معتبرتر از یافته‌های علوم طبیعی می‌دانست و تلاش کرد بواسطه ثبات هویت انسانی در عین تاریخی بودن آن، اعتبار علوم انسانی را نشان دهد. این مقاله بر آن است تا به روشی تحلیلی عناصر اصلی اندیشه دیلتای به دست آید و سپس بر اساس ترکیب این عناصر نشان داده شود که چگونه عینیت علوم انسانی بر این مبنا تأمین می‌شود.}, keywords_fa = {دیلتای,انسان از دیدگاه دیلتای,روش‌شناسی علوم انسانی,طبیعت انسانی,تاریخی بودن انسان}, url = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5744.html}, eprint = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5744_aa1abe41fe136bf070afee343c594306.pdf} } @article { author = {Kavosh, Aryan and Golafshan, Faraz and Soleimani, Nazanin and Hosseini kazerouni, Seyedeh parnian}, title = {Phenomenological review of empathy in medicine: A critical review}, journal = {Philosophy of Science}, volume = {10}, number = {20}, pages = {63-78}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0722}, eissn = {2383-0735}, doi = {10.30465/ps.2020.5671}, abstract = {From a phenomenological perspective, we review the concept of empathy in medicine to identify the theoretical obstacles which have prevented reaching intersubjectivity and proper understanding. Where medicine has failed are: attending to subjectivities of patient and physician, recognizing the dynamic nature of empathy and acknowledging context-dependency of empathy. We also review the problematic practical consequences of this theoretical failure including serving medical paternalism, hindering medical practice, and being used as a tool for counterbalancing inadequate health budget and serving political power. Thus, using and interdisciplinary approach, we argue why the concept of empathy in medicine needs to be reviewed under the light of phenomenology and progress in line with second wave of medical humanities; put philosophy at its core to once again integrate proper understanding of the patient with the concept of medicine .}, keywords = {Empathy,Medicine,Phenomenology,intersubjectivity,medical humanities}, title_fa = {نقد و تحلیل پدیدارشناختی مفهوم همدلی در پزشکی}, abstract_fa = {در این مقاله ابتدا تلاش می‌کنیم با مروری بر سیر تاریخی پزشکی، دلیل مطرح‌شدن و کاربرد مفهوم همدلی بالینی در پزشکی را یافته و سپس ایرادات نظری این مفهوم که مانع رسیدن به بیناذهنیت و درک صحیح شده‌اند را ذکرکنیم؛ این ایرادات موارد پیش‌رو را شامل می‌شوند: عدم توجه به ذهنیت‌های پزشک و بیمار، عدم توجه به پویایی مفهوم همدلی و عدم توجه به وابستگی مفهوم همدلی به بافتار. سپس پیامدهای بالقوه نامطلوب کاربرد آن، یعنی کمک به تقویت قیم‌مآبی، اثرات نامطلوب برای طبابت و ابزاری جایگزین برای کمبود بودجه و حفظ قدرت سیاسی دولت‌ها را مطرح خواهیم‌کرد. بعد از آن با بهره‌گیری از نظرات فیلسوفان (به خصوص متفکران سنت پدیدارشناختی) و سیر علوم انسانی پزشکی، با استفاده از رویکردی بینارشته‌ای استدلال خواهیم‌کرد که چرا مفهوم همدلی در پزشکی نیازمند بازنگری است و لازم است هم‌راستا با موج دوم علوم انسانی پزشکی حرکت کند و با محور قرار‌دادن فلسفه موجب گردد تا درک صحیح از بیمار بار دیگر در مفهوم پزشکی تنیده شود.}, keywords_fa = {همدلی,پزشکی,پدیدارشناسی,بیناذهنیت,علوم انسانی پزشکی}, url = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5671.html}, eprint = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5671_e4abbba5c119b2b55fb9ec1da9610014.pdf} } @article { author = {zibakalam, saeid}, title = {Newton's Scientific Method in Words and Deeds}, journal = {Philosophy of Science}, volume = {10}, number = {20}, pages = {79-98}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0722}, eissn = {2383-0735}, doi = {10.30465/ps.2020.5668}, abstract = {Evaluating the conformity of Newton’s methodological statements with his actual practice of science is the prime goal of this article. The importance of the question is that despite much researches about Newton’s scientific method in the last quarter of a century, there is still not even a rough picture of what that method looks like. I have surmised that part of the explanation for this inscrutability lies in the fact that Newton’s words and deeds may, for good reasons, be on the whole not quite coherent. Thus, I want to raise and answer this question: Is it possible that a large share of the inscrutability of Newton’s method rests on the fact that some of Newton’s proclaimed methodological rules do not quite cohere with his practiced rules. But more so, in some cases, these two kinds of proclaimed and practiced rules may simply be inconsistent. For this, I have mainly relied on scrutiny of Newton’s two classic works, The Mathematical Principles of Natural Philosophy and Optics, and some of his relevant correspondence.}, keywords = {Newton,scientific method,Methodological rules,the ‘game of science’,hypothesizing}, title_fa = {روش علمی نیوتن در قول و فعل}, abstract_fa = {در این مقاله میخواهم سازگاری میان اقوال و اعمال روش‌شناختی نیوتن را مورد کاوش قرار دهم. اهمیت موضوع بدین علت است که ما علم‌شناسان هنوز نمی‌توانیم حدودا هم ادعا کنیم که روش علمی بزرگترین دانشمند همة اعصار را می‌شناسیم. این وضعیت ناگوار، برغم اینست که توجه به روش علمی هیچ دانشمندی باندازة عُشر توجهی که روش‌شناسان علم به روش علمی نیوتن بذل کرده‌اند نمی‌شود. بدلائل روشنی، هم نیوتن و هم اندیشه و بویژه روش علمی‌اش یکی از کانون‌های بزرگ توجه ویژه علم‌شناسان در قرن بیستم بوده است. می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا امکان دارد مهمترین مانع شناخت مجمع علیهِ روش علمی نیوتن اینست که میان قواعد روش‌شناختی اعلام‌شدة نیوتن با قواعد اعمال‌شدة وی چندان سازگاری وجود ندارد که بیشتر. در برخی مواضع این دو تعارض دارند. برای این امر، دو اثر ماندگار نیوتن در حوزة فلسفة طبیعی و برخی نامه‌های معروف وی را مورد کاوش قرار می‌دهیم.}, keywords_fa = {نیوتن,روش علمی,قواعد روش‌شناختی,’بازی علم‘,فرضیه‌سازی}, url = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5668.html}, eprint = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5668_5fab03d508b1631d23ff7f14396284c7.pdf} } @article { author = {Azizi, Ghazaleh and Samadi, Hadi}, title = {Typology of Evolutionary Approaches to Literature and interdicting an evolutionary-cognitive approach to it}, journal = {Philosophy of Science}, volume = {10}, number = {20}, pages = {99-117}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0722}, eissn = {2383-0735}, doi = {10.30465/ps.2020.5669}, abstract = {In recent decades, the life sciences have come into the world of narratives and literature with two approaches: the evolutionary and the cognitive ones. The present article, with some references to the second approach, is mainly concerned with the first one. Theories developed in evolutionary paradigm mainly consider human tendency to literature as an adaptation in the process of human evolution at different individual, group, and cultural levels. These theories are criticized in the present article. Theory of extended mind holds the relationship between mind, body and the world around us very intense. Another claim is that extended mind theory has a particular capacity for explaining literature. As a final claim, the paper deals with Evo-Devo biology and uses its explanatory abilities to explain the role of literature in human life and evolution.}, keywords = {Keyword: Literature,Evolution,Cognitive,adaptation,Extended Mind,Evo-Devo Biology}, title_fa = {رده بندی پژوهش‌های تکاملی درباره‌ی ادبیات و معرفی رویکردی تکاملی- شناختی به آن}, abstract_fa = {چکیدهدر دهه‌های اخیر علوم زیستی در قالب دو جریان به جهان روایت‌ها و ادبیات پای نهاده‌اند: رویکرد تکاملی به ادبیات و رویکرد شناختی. مقاله‌ی حاضر، با ذکر اشاره‌هایی به رویکرد دوم، عمدتا به رویکرد نخست اختصاص دارد. نظریه‌های طرح شده در ادبیات تکاملی عمدتاً گرایش انسان به ادبیات را با در نظر گرفتن فرآیند تکامل انسان، سازگاری درنظر می‌گیرند؛ سازگاری‌هایی در سطوح مختلف فردی، گروهی و فرهنگی که در مقاله‌ی حاضر، ابتدا به نقد و بررسی این نظریه‌ها می‌پردازیم. نظریه‌ی ذهن گسترش‌یافته رابطه‌ی میان ذهن، بدن، جهان پیرامون را وثیق می‌داند. دعوی دیگر مقاله آن است که نظریه‌ی ذهن امتداد ‌یافته قابلیت ویژه‌ای برای تبیین ادبیات دارد. همچنین به عنوان دعوی آخر مقاله سراغ زیست‌شناسی تکا-تکو می‌رود و از قابلیت‌های تبیینی آن برای تبیین نقش ادبیات در زندگی و تکامل انسان بهره می‌گیرد.}, keywords_fa = {کلیدواژه: ادبیات,تکامل,رویکرد شناختی,سازگاری,ذهن گسترش‌یافته,زیست-شناسی تکا-تکو}, url = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5669.html}, eprint = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5669_efb647651e6e1d7ba00721d40eb024e5.pdf} } @article { author = {fallahi, fatemeh and Mirriahi, Saeid and Soltanzadeh, Hosein and Raeissamiei, Mohammad Mehdi}, title = {The role of Trigonometric Rules in Iranian Architectural Elements From Al’Kashi’s Perspective}, journal = {Philosophy of Science}, volume = {10}, number = {20}, pages = {119-141}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0722}, eissn = {2383-0735}, doi = {10.30465/ps.2020.5670}, abstract = {Applying computational rules has a major contribution in the coordination of architectural proportions and elements. Geometry science and its applications is one of the main features in Iranian architecture. The start of its development was in the eighth and ninth centuries and continued until the tenth century. At this research for using the perspective of ninth century mathematician and thinker, Al’Kashi, is considered as measuring, calculating and regulating these elements in Timurid era. One of most important achievement of Al’Kashi is trisecting the angle and the circle which is the complimentary of the trigonometry and conic sections of Khayyam. The purpose of the research is to answer if calculations and ideas proposed by famous mathematicians such as Al’Kashi have the ability to use in architectural industry. The theoretical foundations of the current research are on this basis whether there is connection and relationship between theoretical and practical discussions of geometry and architecture. In the paper, based on the manuscripts left by Iranian mathematicians, the roots of their computational and graphical rules which the researchers consider them as the Menelaus theorem are evaluated by Python programming language in Rhino software. The results show that Al’Kashi's calculations and drawings were not just a practical-theoretical exercise and trigonometric rules have been used in static and stability of architectural features.}, keywords = {"Trigonometry and Architecture","Iranian architecture"," Al’Kashi," "Menelaus Theorem"}, title_fa = {نقش قواعد مثلثاتی در عناصر معماری ایران از دیدگاه غیاث‌الدین جمشید کاشانی}, abstract_fa = {کاربرد قواعد محاسباتی سهم عمده‌ای در هماهنگی نسبت‌ها و عناصر معماری دارد. علم هندسه و کاربرد آن یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های معماری ایران است و توسعۀ آن در معماری ایران از سده‌های هشتم و نهم آغاز شد و تا قرن دهم ادامه یافت. آنچه که از حیث مطالعات مثلثاتی عناصر معماری ایران در عصر تیموری مد نظر می‌باشد بهره‌گیری از دیدگاه‌ ریاضی‌دان و اندیشمند قرن نهم، غیاث‌الدین جمشید کاشانی1، در اندازه‌گیری، محاسبات و قاعده‌مند کردن این عناصر است. یکی از دستاوردهای غیاث‌الدین تثلیث زاویه و دایره است که تکمیل کنندۀ مثلثات و مقاطع مخروطی خیام می‌باشد. هدف این پژوهش پاسخ به این پرسش است که: آیا محاسبات و ایده‌های ریاضی‌دان ناموری چون کاشانی قابلیت به کار گرفته شدن در صنعت معماری را دارد؟ مبانی نظری پژوهش حاضر به دنبال پاسخ این سوال است که: آیا بین مباحث نظری و عملی هندسه و معماری ارتباط وجود دارد؟در این پژوهش، بر اساس نسخ به‌جا مانده از ریاضی‌دانان ایرانی، ریشۀ قواعد محاسباتی و ترسیمی‌ برخی از عناصر معماری که از نظر پژوهشگر با قضیۀ منلائوس مرتبط است، توسط زبان برنامه‌نویسی پایتون در نرم‌افزار راینو ارزیابی می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که محاسبات و ترسیمات کاشانی فقط تمرین عملی نظری نبوده و از قوانین مثلثاتی در ایستایی و پایداری عناصر معماری که تا قبل از آن برخی از آن‌ها تخریب می‌شدند استفاده شده است.}, keywords_fa = {"مثلثات و معماری"," معماری ایران","غیاث‌الدین جمشید کاشانی"," قضیۀ منلائوس"}, url = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5670.html}, eprint = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5670_9e1d5a0bf7a129eb144511a7468aa402.pdf} } @article { author = {gerami, vahid and Jahed, Mohsen and rasooli, mahmood}, title = {Analogical approach in evolutionary epistemology: A study on Michael Ruse viewpoint}, journal = {Philosophy of Science}, volume = {10}, number = {20}, pages = {143-172}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0722}, eissn = {2383-0735}, doi = {10.30465/ps.2020.5672}, abstract = {There are two main approaches on evolutionary epistemology: analogical or Spencerian approach, literal or Darwinian approach. In the first approach, one attempts to argue that process of culture and science growth is analogue to main process of organisms growth in biology which based on natural selection; while in the second approach, one attempts to argue that not only growth and evolution of animals and humans physical body is product and result of natural selection, but also growth of their mind structures is result of natural selection. The main question of this essay is that if the Ruse's claim and his arguments in rejection of analogical approach are strong enough or not. Many thinkers support this approach, including Karl Popper, Kuhn Thomas, Stephen Toulmin, Campbell Donald and David Hull. Ruse believe that although there are analogies between growth of organisms and growth of human knowledge, but there are also significant disanalogies between them which makes analogy between this two fields are weaken, so analogical approach is not defensible by Ruse. We agree with the core of Ruse's claim, that is, the analogical approach in evolutionary epistemology is implausible, but we believe that his arguments in refuting some versions of this approach such as kuhn's version and Camdell's, are failed.}, keywords = {evolutionary epistemology,analogical approach,Progress,random progress,Michael Ruse}, title_fa = {رویکرد تمثیلی در معرفت شناسی تکاملی: نقد و بررسی دیدگاه مایکل روس}, abstract_fa = {دو رویکرد اصلی در معرفت‌شناسی تکاملی وجود دارد: رویکرد تمثیلی یا اسپنسری، رویکرد تحت‌اللفظی یا داروینی. در رویکرد نخست تلاش برای نشان دادن این است که فرایند رشد فرهنگ و علم، شبیه به فرایند اصلی رشد جانداران در زیست‌شناسی و بر اساس انتخاب طبیعی است، در حالی که در رویکرد دوم تلاش برای نشان دادن این است که نه تنها رشد و تکامل فیزیکی حیوانات و انسانها، محصول و نتیجه‌ انتخاب طبیعی است، بلکه رشد ساختارهای ذهنی آنها نیز محصولِ انتخاب طبیعی است. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که آیا مدعا و استدلال های روس در رد رویکرد تمثیلی از قوّت کافی برخوردار است یا نه. اندیشمندان زیادی از این رویکرد حمایت کرده‌اند، از جمله کارل پوپر، توماس کوهن، استفن تولمین، دونالد کمبل و دیوید هال. روس بر این باور است که اگرچه میان رشد موجودات زنده و رشد معرفت بشری شباهت‌هایی وجود دارد، لکن تفاوت‌های قابل توجهی در پیشرفت و روند تصادفی میان آنها نیز وجود دارد که باعث می‌شود این رویکرد با شکست روبرو شود. ما در این نوشتار با مدعای روس مبنی بر ناکارآمد بودن معرفت‌شناسی تمثیلی موافقیم، اما بر این باوریم که استدلال‌های وی در نفی دیدگاه پاره‌ای از معتقدان به معرفت‌شناسی تمثیلی همچون کوهن و کمبل از قوت کافی برخوردار نیست.}, keywords_fa = {معرفت‌شناسی تکاملی,رویکرد تمثیلی,پیشرفت,روند تصادفی,مایکل روس}, url = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5672.html}, eprint = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5672_f81173db151b648ab901087273d12c47.pdf} } @article { author = {Muhammadi, Qasem and Ramin, Farah}, title = {Fine-tuning Argument and the Measure Challenge}, journal = {Philosophy of Science}, volume = {10}, number = {20}, pages = {173-192}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0722}, eissn = {2383-0735}, doi = {10.30465/ps.2021.33904.1479}, abstract = {With the dramatic advancement in physics and its sub-fields such as cosmology and quantum physics, teleological arguments for the existence of God, especially the fine-tuning argument came to the spotlight in theological discussions. Along with the widespread support for this argument, various challenges also have been raised against this argument by critics. The measure challenge seems to be of the most promising of these challenges. It calls into question the use of probability calculus in the argument and asserts that the axiom of ‘countable additivity’ has been violated in such probabilities and they are, hence, non-normalizable and illogical. Facing this challenge, two strategies are normally put forward by the proponents of the fine-tuning argument. The first strategy is to accept the challenge and try to circumvent it by normalizing the probabilities. The second strategy depicts non-normalizable probabilities as a usual phenomenon in various sciences such as cosmology and statistical mechanics and as such, considers it a rather justifiable anomaly in probabilities utilized in fine-tuning argument. In this article, in addition to reviewing the measure challenge as well as the two aforementioned strategies, we will discuss and defend a third strategy that has not been widely addressed by the proponents of fine-tuning argument. In this strategy, by raising ontological questions about the measure theory, we argue that the axiom of countable additivity is not a binding axiom and may be forsaken or be replaced by an alternative axiom, namely finite additivity.}, keywords = {Fine-Tuning Argument,measure theory,probability theory,non-normalizability,countable additivity}, title_fa = {برهان تنظیم ظریف و چالش «اندازه»}, abstract_fa = {با پیشرفت شگرف فیزیک و زیررشته‌های آن از قبیل کیهان‌شناسی و فیزیک کوانتوم، براهین غایت شناختی درباره‌ی وجود خدا به ویژه برهان تنظیم ظریف کیهانی در صدر مباحث الهیاتی قرار گرفت. به موازات حمایت‌های متعدد از این برهان، چالش‌های گوناگونی نیز در مورد آن از سوی منتقدین مطرح گشت. چالش اندازه یکی از برجسته‌ترینِ این چالش‌ها است که کاربست حساب احتمالات در این برهان را هدف می‌گیرد. بر اساس این چالش، حساب احتمالات توانایی تامین اصل موضوعی شمارا-جمع‌پذیری در مجموعه‌های نامتناهی را دارا نیست و از این رو حساب احتمالات به کار رفته در برهان مبتلی به مشکل هنجارناپذیری است. در مواجهه با این چالش معمولا دو راهبرد از سوی حامیان این برهان پی‌ریزی می‌شود. راهبرد اول، پذیرفتن چالش و تلاش برای دور زدن آن از طریق بهنجارسازی احتمالات است و راهبرد دوم طبیعی جلوه دادن کاربست احتمالات هنجارناپذیر در دانش‌های گوناگون از قبیل کیهان‌شناسی و میکانیک آماری است. ما در این مقاله علاوه بر بررسی چالش اندازه و نقد دو راهبرد پیش‌گفته، راهبرد سومی را که چندان توسط حامیان برهان تنظیم ظریف جدی گرفته نشده است مطرح و از آن دفاع خواهیم نمود. در این راهبرد بعد از نگاهی هستی‌شناختی به چالش اندازه نشان خواهیم داد که تامین اصل موضوعی شمارا-جمع‌پذیری لازم نیست و می‌توان به اصل شمارا‌متناهی بودن در حساب احتمالات برهان تنظیم ظریف اکتفا کرد.}, keywords_fa = {برهان تنظیم ظریف,چالش اندازه,نظریه‌ی احتمالات,هنجارپذیری احتمالات,شمارا-جمع‌پذیری}, url = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5953.html}, eprint = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5953_7814c1985b1b00d25393b4a11043724e.pdf} } @article { author = {Monajemi, Alireza and Namazi, Hamidreza}, title = {Medical/Health Humanities: Critical analysis of theoretical and practical foundations of medicine}, journal = {Philosophy of Science}, volume = {10}, number = {20}, pages = {193-216}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0722}, eissn = {2383-0735}, doi = {10.30465/ps.2021.34161.1488}, abstract = {"Medical humanities" seems to be a paradoxical phrase primarily. How these two distinct and separate fileds of knowledge have been linked is due to the problematic state of medicine. In the first part of the article, we will analyze medical humanities based on the controversies in this field, and in the second part, the critical meta-medical studies will be proposed as an alternative to medical humanities.To answer the first question, we have used the controversies studies. The contemporary trend of medical humanities began with the critique of modern medicine in the late sixties and early seventies, which was concerned with the growing development of biomedical sciences and dehumanization of medicine. The pioneers in this field found a solution that could be linking the humanities to the field of medicine. The medical humanities has established by reforming the curricula of many medical schools , and gradually expanded to clinical research and clinical practice.A careful review and analysis of medical humanities literature identified five main issues in surface layer: broad and different conceptions and definitions, discipline vs. field, multidisciplinary vs. interdisciplinary, medical humanities vs. health humanities, classical humanities vs. critical humanities and medical humanities vs. medical philosophy.In the final analysis in the deep layer, two elements can be distinguished: one is dichotomies and the other is drives or processes. Dichotomies can be classified into several general groups: methodological (instrumental-critical and concrete-integrated), epustemological (natural sciences-humanities, specialist-commoners), ontological (human-human sciences, art-science) and praxiological (health vs. clinical, care vs. cure). In the case of drives or processes, we can mention medicaliztion, bureaucratization, technicalization, ethicization, scientificization, specialization, individualization. But as we mentioned in the final analysis, both approaches has suffered from serious limitations.In the second part of the article, two questions will be addressed: What is the defensible critical approach in medical / health sciences and what are the proposed critical meta-medical studies as an alternative to medical / health sciences? Modern medicine and humanities and social sciences have the same origins, and therefore sociology, psychology, etc., as medical humanities, cannot humanize medicine. Hence, a critical theory should be considered that critiques both social sciences and medicine at the same time; Like Foucault, Gadamer and Habermas.Critical meta-medical studies, such as the cross-disciplinary umbrella, pay attention to the fundamental questions of medicine and, of course, inforce the discipline to a critical appraoch, both among themselves and towards the goal of medicine.}, keywords = {medical humanities,Controversies studies,medical philosophy,the theory of disciplines integration,Interdisciplinarity}, title_fa = {علوم انسانی پزشکی/سلامت: تحلیل انتقادی مبانی نظری و عملی پزشکی}, abstract_fa = {«علوم‌انسانی پزشکی» در وهلۀ اول عبارتی نامأنوس به نظر می‌رسد. اینکه چگونه دو حوزۀ مجزا و متمایزِ معرفتی، همنشین شده‌اند، به وضعیت پروبلماتیک پزشکی اشاره دارد. در بخش ابتدایی مقاله به تحلیل علوم‌انسانی پزشکی بر اساس روش مطالعات مناقشه‌های این حوزه خواهیم پرداخت و در بخش دوم،  حوزۀ انتقادی مطالعات فراپزشکی را به عنوان بدیل علوم انسانی پزشکی پیشنهاد خواهیم داد.  جریان معاصر علوم انسانی پزشکی با نقد پزشکی مدرن از اواخر دهۀ شصت و اوایل دهۀ هفتاد میلادی آغاز شد که دغدغه اش، گسترش روزافزون علوم زیست‌پزشکی و انسان‌زدایی پزشکی بود. پیشگامان این حوزه ، راه‌حل را در این یافتند که پیوند علوم انسانی با حوزۀ پزشکی می‌تواند گره‌گشا باشد. علوم‌انسـانی پزشکی، با بازنگری در برنامه‌های آموزشی بسیاری از دانشکده‌های پزشـکی آمریکای شمالی و اروپا پا گرفت و به‌تدریج به پژوهش‌های بالینی و طبابت نیز تسری یافت.با مرور و تحلیل دقیق پژوهش‌ها و ادبیات علوم‌انسانی پزشکی پنج مناقشه‌ اصلی شناسایی شدند: تعابیر و تعاریف گسترده و مختلف، رشته – حوزه، چندرشتگی - میان‌رشتگی، علوم انسانی پزشکی - علوم انسانی سلامت، علوم انسانی کلاسیک - علوم انسانی انتقادی و علوم انسانی پزشکی - فلسفه پزشکی. در تحلیل نهایی در لایه زیربنا دو عنصر را می‌توان از هم بازشناخت: یکی دوگانه‌ها و دیگری رانه‌ها یا فرآیندها. دوگانه‌ها را می‌توان ذیل چند گروه کلی‌تر دسته‌بندی کرد: روش‌شناختی، علم‌شناختی، هستی‌شناختی و پراکسیولوژیک. در مورد رانه‌ها یا فرآیندها می‌توان به طبی‌سازی، بوروکراتیزاسیون، تکنیکی‌سازی، اخلاقی‌سازی، علمی‌سازی تخصصی‌سازی و نیز فردی‌سازی اشاره کرد. اما همان طور که در تحلیل نهایی اشاره کرده‌ایم،  رویکرد انتقادی توفیق چندانی نیافته است.در بخش دوم مقاله به دو پرسش پرداخته ایم. پرسش نخست آنکه  رویکرد انتقادی قابل دفاع در علوم‌انسانی پزشکی/سلامت چه مقوماتی دارد و پرسش دیگر اینکه مطالعات فراپزشکی که به عنوان بدیلی برای علوم‌انسانی پزشکی/سلامت پیشنهاد شده است، چه معنا و مقوماتی دارد.پزشکی و علوم انسانی (علوم اجتماعی مدرن) از یک سنخ هستند و به همین دلیل جامعه‌شناسی، روانشناسی و انسان‌شناسی نمی‌توانند هدف علوم انسانی پزشکی یعنی انسانی کردن پزشکی را برآورده کنند. از این رو نظریۀ انتقادی‌ای‌ باید مورد توجه قرار بگیرد که همزمان علوم‌اجتماعی و پزشکی را نقد کند؛  همچون فوکو، گادامر و هابرماس . «مطالعات انتقادی فراپزشکی» همچون چتری فرارشته‌ای، باید متکفل توجه به پرسش‌های بنیادین پزشکی شود ، جریانی انتقادی میان رشته‌های علوم انسانی سلامت برقرار  و هم چنین مواجهه انتقادی به غایت و هدف  طبابت و پزشکی را تقویت کند}, keywords_fa = {علوم‌انسانی پزشکی,مطالعات مناقشه‌ها,فلسفۀ پزشکی,نظریۀ تلفیق رشتگی,میان‌رشتگی}, url = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5954.html}, eprint = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5954_c02d1b8c2218c25fcd19e6eff92d9cb8.pdf} } @article { author = {niroomand, reza and fadishaei, hamid and mohammadzadeh, elham}, title = {Deep learning technology, philosopical challenges and approaches}, journal = {Philosophy of Science}, volume = {10}, number = {20}, pages = {217-233}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0722}, eissn = {2383-0735}, doi = {10.30465/ps.2020.5673}, abstract = {Deep learning technology, philosophical challenges and approaches AbstractThe unprecedented human’s advancement in generating and storing piles of data, and exploiting such large amounts of data for building reasoning machines has manifested as a technology known as “deep learning”. This technology is inspired by the brain’s connectivity structure and is empowered by deep artificial neural networks. In spite of numerous benefits offered by their great power in reasoning like experts or creating things like skillful people, this technology imposes some ethical challenges to human’s life. This article tries to present the ethical challenges of deep learning technology that threaten humanity and tries to address them by employing a rational-philosophical approach. Although deep learning technology imposes several ethical challenges on our lives, it is still possible to benefit from big data without sacrificing our ethical values provided we gain awareness about and preparation against such challenges.KeywordsMachine Learning, Deep Learning, Artificial Neural Networks, Information ethics, philosophical challenge}, keywords = {Keywords: Machine Learning,Deep Learning,Artificial Neural Networks,Information Ethics,philosophical challenges}, title_fa = {یادگیری عمیق ماشینی؛ چالش‌های فلسفی و رهیافت‌ها}, abstract_fa = {چکیدهپیشرفت شگرف بشر در تولید و ذخیره‌سازی انبوه داده‌ها و نیز استفاده از آن‌ها در ساختن ماشین استنتاج‌گر، امروزه در قالب یک فناوری پیشرفته به نام «یادگیری عمیق ماشینی» ظهور یافته است. این فناوری با الهام از اتصالات موجود در ساختار مغز جانداران طراحی شده و از شبکه‌های عصبی مصنوعی عمیق قدرت می‌گیرد. توانایی آن در استنتاج خبره‌گونه در زمینه‌های مختلف و یا تولید آثار مشابه افراد زبردست، با وجود مزایای بسیار، انسان امروز را با چالش‌های مختلفی رو در رو می‌سازد. این نوشتار تلاش می‌کند با رویکرد نظام‌مند عقلی- فلسفی به تحلیل و معرفی چالش‌های اخلاقی یادگیری عمیق ماشینی و ارائه رهیافت مناسب در قبال هر یک از این چالش‌ها بپردازد. اگرچه یادگیری عمیق ماشینی چالش‌های قابل توجهی بر سر راه انسان قرار داده، با آگاهی و چاره اندیشی نسبت به آن‌ها، می‌توان در عین بهره بردن از مزایای چشمگیر این فناوری، ارزش‌های انسانی را نیز آگاهانه محافظت نمود.واژگان کلیدییادگیری ماشین، یادگیری عمیق، شبکه‌های عصبی مصنوعی، اخلاق اطلاعات، چالش فلسفی.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: یادگیری ماشین,یادگیری عمیق,شبکه‌های عصبی مصنوعی,اخلاق اطلاعات,چالش فلسفی}, url = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5673.html}, eprint = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5673_0f669541887c329ac1c9f4e71c90a1e8.pdf} } @article { author = {Yazdani, Homa and Paya, Ali and Nabavi, Lotfollah}, title = {The effect of sin on scientific knowledge : a case study of Stephen Moroney’s approach from a Critical Rationalist point of view}, journal = {Philosophy of Science}, volume = {10}, number = {20}, pages = {235-254}, year = {2020}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0722}, eissn = {2383-0735}, doi = {10.30465/ps.2020.5692}, abstract = {In this study, we shall assess the claim concerning the negative effect of sin and positive effect of grace on proper function of reason and cognitive faculties through the lens of the Calvinist tradition and the Reformed Epistemology. Although the noetic effect of sin has already been discussed probably by tracing the role of the non-epistemic factors in acquiring knowledge in general, approaching the issue by focusing on ‘scientific knowledge’ is novel and, to the best of my knowledge, has not been attempted before. This study will be developed by means of an evaluation of Stephen Moroney’s project. Through a critical survey of the views of a number of prominent Christian theologian, he tries to develop a model for the cognitive influence of sin. In our review of his work from the canons of Critical Rationalism, we shall try to show that Moroney's conclusions are inconsistent with his explanation of the effect of sin on the natural sciences. Our main arguments are as follows: what Moroney describes as scientific knowledge from a Christian point of view is more a technological awareness rather than scientific knowledge proper. Furthermore, it is the scientist who is affected by sin and not his scientific claim.}, keywords = {faith,sin,grace,Reason,Noetic effect,Scientific Knowledge}, title_fa = {تأثیر گناه بر معرفت علمی ؛ بررسی موردی دیدگاه استفان مورونی از منظر عقلانیت نقاد}, abstract_fa = {چکیدهدر مقالۀ حاضر با اتخاذ سنت کالونیسم و معرفت‌شناسی اصلاح‌شده، ادعای مانعیت گناهان انسانی از فعلیت صحیح عقل و عاملیت فیض الهی در تقویت قوای شناختی را بررسی می‌کنیم. شاید پیش از این و ذیل بحثِ نقش‌ عوامل غیرمعرفتی در شکل‌گیری معرفت، به تأثیر شناختی گناه نیز پرداخته شده باشد. اما اختصاص این موضوع به رشد معرفت علمی، تا آنجا که مورد اطلاع است، تازگی دارد. این بررسی در بستر پروژۀ استفان مورونی، دین‌پژوه معاصر آمریکایی، پیش خواهد رفت. او می‌کوشد با مرور نقادانۀ آراء متألهان برجستۀ مسیحی، مدلی را برای این تأثیر ترسیم کند. در نهایت نشان خواهیم داد که از منظر عقلانیت نقاد، محصول مورونی با کوشش او برای تبیین اثر گناه بر علوم طبیعی همخوانی ندارد. زیرا آنچه به عنوان معرفت علمی مسیحی معرفی کرده غالباً از جنس آگاهی فناورانه است نه علم، و این عالِم است که تحت‌تأثیر گناه قرار می‌گیرد نه مدعای علمی او.}, keywords_fa = {ایمان,گناه,فیض,عقل,اثر شناختی,معرفت علمی}, url = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5692.html}, eprint = {https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_5692_377e4ec1bffb6d3c49e63287046b9bdb.pdf} }