مطابقت ذهن و عین در اندیشة ملاصدرا

صغری باباپور؛ جعفر شانظری؛ مهدی دهباشی

دوره 4، شماره 7 ، فروردین 1393، صفحه 1-20

چکیده
  از نظرملاصدرا، مسئلة مطابقت و عدم مطابقت، در علم حصولی مطرح است؛ زیرا علم حصولی صورتی از شیء در ذهن است، و صورت ذهنی باید با واقع مطابقت داشته باشد.وی بر این باور است کهماهیت واسطة بین عین و ذهن است که در هر دو مرتبة وجودی عیناً تکرار شده است. البته اشکالاتی بر نظریة ماهوی ملاصدرا وارد آمده که در نهایت حاکی از آن است که این نظریه نتوانسته ...  بیشتر

نظریه‌باری مشاهدات1 در بوتة نقد

مجید بیدارمغز؛ مرتضی صداقت آهنگری حسین‌زاده

دوره 4، شماره 7 ، فروردین 1393، صفحه 21-51

چکیده
  دیدگاهی که می‌گوید مشاهدات فاعل شناسا، وابسته به شبکة بینشی معرفتی وی، انعطاف‌پذیر بوده و از آموزش‌ها، تربیت‌ها و انتظارات او متأثر است دیرزمانی است که جایگاه ویژه‌ای را در مباحث فلسفة علم به خود اختصاص داده است. در برابر این دیدگاه، اعتقاد به وجود لایه‌ای نفوذ‌ناپذیر از مشاهدات مطرح است که از صلبیت و خلوص برخوردار بوده، ساختار ...  بیشتر

درآمدی بر تحول پارادایمی معرفت و تکوین انگارة پلورالیسم

مجید توسلی رکن‌آبادی؛ محمد شاد

دوره 4، شماره 7 ، فروردین 1393، صفحه 53-85

چکیده
  انگارة پلورالیسم، در فرایند تحول پارادایمی معرفت مدرن، نضج و گسترش یافته است. تغییر در عناصر پارادایمی، موجب جابه‌جایی‌‌های پارادایمی شده است و در رهگذر این جابه‌جایی‌‌ها، از پارادایم‌‌های عینی‌‌گرا به پارادایم‌‌های نسبی‌‌گرا، انتقادی و ترکیبی، انگارة پلورالیسم تکوین یافته و در خوانش‌‌های متفاوت هر یک از مقولة کثرت، ...  بیشتر

تحلیلی بر تبیین علمی از دیدگاه وسلی سمن

خدیجه بیگ زاده؛ سیدحسن حسینی

دوره 4، شماره 7 ، فروردین 1393، صفحه 87-107

چکیده
  سمن ادعا می‌کند که تبیین یک امر عینی، چیزی بیش از یک معرفت توصیفی است که در مورد دنیا کسب می‌شود. شاخصی که سمن برای تبیین علّی به‌عنوان تبیین علمی به دست می‌دهد بر دو اصل بنیادین استوار است: 1. نسبت آماری؛ 2. روابط علّی. چیزی که خود سمن مدعی است اگر به‌خوبی تکمیل شود کلید فهم ما از دنیا خواهد بود. در این نوشته نخست استدلال می‌کنیم که ...  بیشتر

تک‌جهانی یا چندجهانی از نظر برخی اندیشمندان مسلمان متقدم

علیرضا سبحانی؛ مهدی گلشنی

دوره 4، شماره 7 ، فروردین 1393، صفحه 109-137

چکیده
  کیهان‌شناسی در آغاز کار خود پایة مشترک فلسفه، دین، و علم بوده است. در فرهنگ اسلامی، کیهان‌شناسی یا بر محوریت خلق از عدم (دیدگاه متکلمین) استوار شده بوده، یا مبتنی بر جهانی قدیم بوده است (دیدگاه فلاسفه)، و از مسئلة چندجهانی غالباً ذکری به میان نیامده است. در اوایل دهة 1970، پس از ارائة آن‌چه «اصل انسان‌محوری» نامیده می‌شود، ایدة ...  بیشتر

تغییر جهان به‌مثابة تغییر ساختار مقوله‌بندی پارادایم‌ها

رحمان شریف زاده؛ پروین بدزی

دوره 4، شماره 7 ، فروردین 1393، صفحه 139-155

چکیده
  ادعای کوهن مبنی بر تغییر جهان به هنگام انقلاب‌های علمی، مسائل و ابهاماتی ایجاد می‌کند؛ مثلاً آیا تغییر در خود جهان رخ می‌دهد یا فقط در ذهن ما؟ آیا تغییر جهان با ثبات محرک‌های حسی سازگار است و آیا صرف تغییر ذهن (و نه خود جهان) با قیاس‌ناپذیری ادراکی قابل جمع است؟ کوهن با رویکردی کانتی ـ داروینی از شرایط پیشین دیدن جهان و تغییر ...  بیشتر

اعتبار عقلانیت آلن فرانکلین در برساخت‌گرایی معاصر

محمد مهدی صدر فراتی؛ غلامحسین مقدم حیدری

دوره 4، شماره 7 ، فروردین 1393، صفحه 157-165

چکیده
  آلن فرانکلین[i] فیزیک‌دان و فیلسوف معاصری است که دربارة آزمایش‌های فیزیکی و برساخت‌گرایی اجتماعی موضع‌هایی نسبتاً افراطی در پیش گرفته است. او با ارائة مدلی که ما آن را عقلانیت عمل‌گرایانه می‌خوانیم قصد توجیه منطق علمی و امکان وقوع آزمایش‌های فیصله‌بخش را دارد. او می‌خواهد تز «احتمال وقوع» که یکی از اصول اساسی و مهم برساخت‌گرایی ...  بیشتر