per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
فلسفه علم
2383-0722
2383-0735
2011-09-21
1
1
1
35
39
Research Paper
آرای روششناختی و فلسفی هابرماس
Habermas's Methodological and Philosophical Ideas
جواد اکبری تختمشلو
jakbarit@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فلسفة علم و فنّاوری، دانشگاه صنعتی شریف
هابرماس نظریهپردازی است که در چهارچوب سنت نظریة انتقادی گام برمیدارد و طی چند دهه حیات فکری خویش، در زمینة مقابله با انواع سلطهها بهخصوص سلطههای فکری که بهطور نامحسوسی افراد جوامع را تحت سیطرة خود قرار میدهند، تلاش کرده است. او در بخش فعالیتهای روششناختی و فلسفی خود، نقد نگاه پوزیتیویستی و علمگرایانه را که در صدد حاکمیت نگرش کمی و تکنولوژیکی بر تمامی شئونات زندگی آدمی برآمده بود، از جمله نخستین اهداف مهم خویش قرار داد. هابرماس برای این منظور، به تدوین، ارائه و تحلیل نظریة «علایق معرفتی» پرداخت. او در دورة بعدی حیات فکری خود، جهت شفافیتبخشیدن به فلسفة خویش تئوری «عقلانیت ارتباطی» را ارائه و بسط میدهد و بدینوسیله کارایی عقل را در الگوی مفاهمة متقابل تأیید، تأکید و تحلیل میکند. هابرماس بهجهت غلبه بر انتقادات وارده، در برخی آرای قبلی خود مثل نظریة صدق تجدید نظرهایی را اعمال میکند که در این مقاله، بههمراه دیدگاههای مهم معرفتشناختی و فلسفی وی، مورد بحث و بررسی واقع میگردند.
Habermas is a theorist who is active in the framework of critical theory and he has, in his intellectual life, combated against different dominations, particularly against the intellectual domination which intangibly dominates people. Among his most important goals in his methodology and philosophy was critique of scientism and positivistic attitude that were trying to spread quantitative and technological views in all facets of human life. Habermas for this purpose developed and analyzed the doctrine of "knowledge-constitutive interest". In the next period of his intellectual life, he introduced the theory of "Communicative rationality" to make transparent his philosophy, and thereby to give emphasis on the efficiency of reason in the mutual understanding pattern. Habermas renewed his previous ideas, such as his theory of truth, to overcome criticisms against him. The aforementioned points are discussed in this article along with his important epistemological and philosophical views.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_39_e6331d9778f9e0377415be3e8b5a3096.pdf
هابرماس
معرفتشناسی
علمگرایی
خوداندیشی
عقل و عقلانیت
صدق
Habermas
Epistemology
Scientism
Self-reflection
Reason
rationality
Truth
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
فلسفه علم
2383-0722
2383-0735
2011-09-21
1
1
37
59
40
Research Paper
روششناسی علمی پوپر و ارزش داوری
Popperian Scientific Methodology and Value ــ Judgment
سیدهدایت سجادی
hedayatsajadi@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فلسفه علم و فناوری، و دبیر آموزش و پرورش تهران
بهزعم پوپر، اگرچه در نهان خویش، از برخی داوریهای ارزشی متأثر شده است، اما به آن معنا نیست که خود مرتکب همان خطایی شده که پوزیتیویستها را بدان متهم کرده است. در این مقاله، ضمن پرداختن به نقش ارزشداوری در فلسفة علم پوپر، نشان داده شده است که تأثیرپذیری پوپر از ارزشداوری، فراتر از آن چیزی است که وی به آن اذعانمی کند. به نظر نگارنده، دو موضع مهم در روششناسی علمی پوپر، مستعد نفوذ ارزشها هستند: فرایند وضع و انتخاب قاعدههای روششناسی، و فرایند انتخاب گزارههای پایه. از تحلیل این دو فرایند در روششناسی علمی پوپر، این نتایج استنباط میشوند که «دانشمند، بهمثابة دانشمند ارزشداوری میکند»، و «پوپر هم خود بهمثابة یک فیلسوف علم، ارزشداوری نموده است».
Although Popper admits that in arriving at some of his proposals, he has been guided by value judgments and predilections, according to his own statements, it does not mean that he has made the same mistake of which he has accused the positivists through discussing the role of value-judgments in popper’s philosophy of science, It is argued here that value judgment’s influence on popper’s scientific methodology is further than his own admission. It seems to me, there are two important points in Popperian methodology, which are open to influx of values: the conventionalizing process of methodological rules; and the decision making process of basic statements. Upon the analyses of these two processes, following conclusions are drawn out that ‘scientists qua scientist make value-judgment’, and ‘Popper as a philosopher of science, makes value-judgment’.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_40_f48ea9e2fd0cd99af32c8541d98fb9a2.pdf
پوپر
روششناسی علمی
ارزش داوری
قاعدههای روششناسی
گزارههای پایه
Popper
Scientific Methodology
Value-judgment
Methodological rules
Basic Statements
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
فلسفه علم
2383-0722
2383-0735
2011-09-21
1
1
61
74
41
Research Paper
واقعیت فیزیکی در نظریة الکترومغناطیس کلاسیک
Physical Reality in the Classical Electromagnetism
محمود مختاری
ma_mokhtari@sbu.ac.ir
1
دانشجوی دکتری فلسفه علم و فناوری، و پژوهشگر سازمان انرژی اتمی
در خصوص مفهوم میدان در نظریة الکترومغناطیس ـ همچون دیگر مفاهیم فیزیک ـ رویکردهای مختلفی وجود دارد که عملیاتگرایی و واقعگرایی از مطرحترین آنها هستند. در این مقاله ابتدا دیدگاههای تجربهگرایانة کارنپ و بریجمن مطرح میشود و سپس نگاه واقعگرایانة مارک لنگ براساس کتاب مقدمهای بر فلسفة فیزیک (Lange, 2002) وی مورد بررسی قرار میگیرد. مارک لنگ در این کتاب به دو مسئلة اساسی میپردازد: «چرا کنش از راه دور یک مسئله است» و «چه دلایلی برای واقعی دانستن میدانها داریم؟» استدلال اصلی لنگ برای هردو مسئله، مبتنی بر فرض شهود موضعیت و ارضای این شهود است. وی فیزیک کلاسیک را در حل مسائل مربوط به وضعیت هستیشناختی انرژی، واقعیت میدان و موضعیت فضا ـ زمانی ناتوان میداند و معتقد است که همانا نظریة نسبیت اینشتین است که از عهدة این مسائل برمیآید. در این مقاله از این ادعا دفاع میشود که مفهوم واقعیت میدان در حوزة کلاسیکی صرفاً مبتنی بر یک پسزمینه و باور متافیزیکی و هستیشناسانه است، بنابراین با دیدگاه عملیاتگرایی تعدیلشده در خصوص شناخت میدان قابل جمع است.
There are several approaches to the concept of "Filed" in the classical theory of Electromagnetism; Operationalism and Realism are two important strategies in this regard. I this paper the Realistic view of Marc Lang is introduced as well as the empiricist views of Carnap and Bridgman. Lang in his famous book "An Introduction to the Philosophy of Physics" suggests two essential questions about "action at distance" and "reality of fields" and after a proper discussion conclude that the Classical Physics is not capable of dissolving the problems relating the locality and the ontology of energy and field, and it is the mission of the Special Theory of Relativity.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_41_8c642319a0b87c9067660bd8d6499300.pdf
نظریة الکترومغناطیس
موضعیت
واقعگرایی
عملیاتگرایی
مارک لنگ
Electromagnetism
00Realism
Operationalism
Locality
Marc Lang
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
فلسفه علم
2383-0722
2383-0735
2011-09-21
1
1
75
103
42
Research Paper
فرانکنشتاین یا پرومته: تحقیق در باب ذاتگرایی در تکنولوژی پزشکی
Frankenstein or Prometheus: A Study on Essentialism in the Realm of Medical Technology
مهدی معینزاده
Dr.Moinzadeh@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری فلسفه علم و فناوری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
قول به ماهیتی مستقل از ارادۀ آدمیان برای تکنولوژیِ، از سوی هر اندیشمندی که ارائه شود، تأثیرات درازدامنی بر کل منظومۀ تأملات او دربارۀ تکنولوژی بر جای مینهد. هایدگر را در زمرۀ قائلین به ماهیت مستقل برای تکنولوژی (ذاتگرایان یا essentialists) آوردهاند. رأی هایدگر به این ماهیت، مؤکد و سازگار با سایر پارههای تفکر او در باب تکنولوژی است. این قول حتی تا نهایت فلسفهورزی او دربارۀ تکنولوژی یعنی آنجا که راهی بهسوی رهایی از گشتل تکنولوژی میجوید، جاری است. مقالۀ حاضر سعی بر آن دارد که ادله و شواهد عرضهشده دربارۀ این موضوع از سوی هایدگر را بر تکنولوژی پزشکی جاری سازد. آنگاه به نقدهایی که ممکن است بر این ادله و شواهد وارد شوند، میپردازد. جستن بنیادهای آرای هایدگر در باب تکنولوژی در نخستین اثر کلاسیک وی ـ هستی و زمان ـ مطمح نظر مقاله بوده است.
Believing in a human will independent ‘essence’ for technology, will have far reaching implications for a thinker’s whole reflections on technology. Heidegger belongs to the camp of philosophers (so called ‘essentialists’) that believe in a such essence Until achieving to the ultimate aim of his thinking about technology – getting rid of Gestell – Heidegger continues to emphasize on this essence. In this essay I at first will try to correspond the reasons that Heidegger holds in favor of attaining a essence by technology with medical technology. Then I will discuss those critical standpoints with which Heidegger’s view could be confronted them.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_42_653b650e24229bda6cf58375994ad15f.pdf
هایدگر
گشتل
فلسفۀ تکنولوژی
انکشاف تکنولوژیک
تکنولوژی پزشکی
Heidegger
Gestell
philosophy of technology
Technologic disclose
Medical technology
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
فلسفه علم
2383-0722
2383-0735
2011-09-21
1
1
105
122
43
Research Paper
بررسی مفاهیم، اصول و روش دکارت در بنیانگذاری علم جدید
Descartes' Concepts, Principles and Method in Constructing Modern Science
غلامحسین مقدم حیدری
gmheidari@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فلسفه علم و فناوری، و مدرس دانشگاه صنعتی شریف
معمولاً دکارت را یکی از بنیانگذاران علم جدید میدانند. او با ابداع هندسة تحلیلی ماده را ممتد گرفت و با طرد تبیین غایتگرایانة ارسطویی تبیین مکانیکی را جایگزین آن کرد. دکارت با الهام از ریاضیات روشی را بنا کرد که بر طبق آن هر مسئلة علمی برحسب اعداد و اشکال هندسی صورتبندی گردد. او معتقد بود که کلیة واقعیات جهان مادی در چهارچوبی هندسی قابل بیان است و اختلاف اشیا در چنین جهانی تنها به سبب حرکت آنهاست. در این مقاله سعی شده است برخی از مقومات نظریة دکارت همچون ممتدبودن ماده و جسم، قوانین حرکت و روش پژوهش علمی او را بررسی شود.
Descartes was one of the key figures in the scientific revolution. Here placed Aristotle’s explain with the mechanical explain of the world. Descartes created analytic geometry, and discovered an early form of the law of conservation of momentum. He outlined his views on the universe in his Principles of Philosophy. The following essay describes the principles and methods of Descartes.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_43_f9ca897933baa28117d6dbf351f86e55.pdf
روش دکارتی
هندسة تحلیلی
قوانین حرکت
نورشناسی
کیفیات اولیه
کیفیات ثانویه
ادراکات حسی
Cartesian methodology
Analytic geometry
Laws of motion
Optics
Primary qualities
Secondary qualities
Sensory data
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
فلسفه علم
2383-0722
2383-0735
2011-09-21
1
1
123
136
44
Research Paper
پزشکی بهمثابة یک پارادایم؟
Medicine as a Paradigm?
علیرضا منجمی
monajemi@ihcs.ac.ir
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
یکی از تلاشهایی که در حوزۀ فلسفۀ طب صورت گرفت، تعمیم آموزههای فلسفۀ علم به حوزۀ پزشکی بود. در این زمینه آثار توماس کوهن بیشتر از سایر فلاسفۀ علم مورد عنایت قرار گرفت و تلاش شد براساس مفاهیم پارادیم، بحران پارادایمی، انقلاب پارادایمی، و وضعیت پزشکی در جهان امروز فهم شود. پزشکی امروز (بخوانیم مدرن) یک پارادایم است و این پارادایم اکنون دچار بحران شده است. دو نشانۀ اصلی ِاین بحران یکم، اقبال بیماران به طب مکمل، و دوم درگرفتن بحثهای فلسفی و اخلاقی در جامعۀ پزشکی هستند. به این ترتیب در این گفتار تلاش شده است با پاسخگفتن به چهار پرسش اساسی وضعیت طب مدرن فهم شود. پرسش اول در مورد ماهیت خود طب است. اینکه در این عالم مدرن، طب دقیقاً چه تعریفی دارد، نقطۀ ورود به بحث است. پرسش دوم آن است که آیا پزشکی اساساً یک پارادایم است یا بهطور بنیادین با معنایی که از پارادایم مراد میشود، ناسازگار است. به این ترتیب نشان داده میشود که طبابت پارادایم نیست و زیست ـ پزشکی به مفهوم پارادایم نزدیکتر است و زیست ـ پزشکی هم به مثابة پارادایم در بحران نیست.
One of the philosophical reflections on medicine is philosophy of science approach. Among several branches and schools in philosophy of science, Thomas Kuhn has more impact on medical philosophy. Based on the Kuhnian approach, it is proposed that modern medicine is a paradigm and at the present time it is facing a serious crisis. Two signs of this crisis are popularity of alternative medicine and spark off philosophical debate in medical society. In this article, I try to challenge this claim by asking four fundamental questions. According to the essence of medicine and the role of medicine in modern times, it is proposed that medicine does not fit well with the Kuhnian definition of paradigm. Medicine in its essence is much more a practice and the concept of paradigm is closer to biomedical science than medicine.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_44_84846584e904549b2d084194db205cb3.pdf
پارادایم
پزشکی
فلسفۀ علم
طبابت
زیست ـ پزشکی
Medicine
Paradigm
Philosophy of Medicine
biomedical sciences
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
فلسفه علم
2383-0722
2383-0735
2011-09-21
1
1
137
160
45
Research Paper
مسئلۀ اندازهگیری در مبانی فلسفی مکانیک کوانتوم
Measurement Problem in Philosophical Foundations of Quantum Mechanics
علیرضا منصوری
mansouri@ihcs.ac.ir
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
اندازهگیری در مکانیک کوانتوم یکی از وجوه افتراق اساسی آن با مکانیک کلاسیک است. در این مقاله مسئلۀ اندازهگیری، بهعنوان یک مسئلۀ مهم در مکانیک کوانتوم طرح شده است و ضمن تحلیل مبانی فلسفی آن، راهحلهایی که مدلهای مختلف نظری برای آن ارائه کردهاند بهاجمال بررسی، تحلیل و مقایسه شده است تا از رهگذر آن بهترین راهحل یا راهحلهای ارائهشده انتخاب شود.
In this Paper, Measurement Problem as one of the main dissociations of Quantum Mechanics from Classical Mechanics is discussed. By giving a brief overview of the theoretical models for solving this problem, we emphasize on philosophical considerations involved in choosing the best one.
https://philosophy.ihcs.ac.ir/article_45_0b6f26cd019979a92af5401f99fa4578.pdf
اندازهگیری
تعبیر مکانیک کوانتوم
رئالیسم
گربۀ شرودینگر
Measurement problem
Quantum mechanics interpretations
realism
Schrodinger's cat
Philosophy of Quantum Mechanics