تبیین رویت‌ناپذیری اعضا در تشریح اخلاطی

رضا غلامی؛ غلامحسین مقدم حیدری؛ علیرضا منجمی

دوره 12، شماره 1 ، شهریور 1401، ، صفحه 129-152

https://doi.org/10.30465/ps.2021.37466.1540

چکیده
  بررسی عناوین اعضای بدن و نیز شمارش آنها در متون تشریحی طب اخلاطی، نشانگر یک مساله‌ی مهم است. اینکه در این متون و در مقایسه با متون آناتومی مدرن، به تعداد درخور توجهی از اعضای بدن اشاره نشده است. این، در حالی است که این دو نتیجه‌ی متفاوت، حاصل مشاهدات یک عمل یکسان هستند: تشریح جسد. جز این، برخی از این اعضا، با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت ...  بیشتر

ایدة «تجربه‏گرایی مستقل از مشاهده» گرنت در مواجهه با تدابیر کیمیایی شامل تجربه‏های طلسماتی

امین متولیان

دوره 11، شماره 21 ، خرداد 1400، ، صفحه 169-191

https://doi.org/10.30465/ps.2021.35663.1510

چکیده
  در روی‏کردهای فلسفی به تاریخ‏نگاری که با پرسش از ماهیت «تجربه» در علوم سده‏های میانه مواجه می‏شوند، ارجاع به چارچوب‏های نظری و تجارب علمی دوره اسلامی، جایگاهی مهم دارد. بعضی از مورخان علم ریشه و اصل نظریات و روش‏های وابسته به آن در علوم سده‏های میانه و حتی دوره انقلاب علمی را برآمده ازاین چارچوب ها دانسته و بعضی دیگر، ...  بیشتر

« مشاهده » کلینیکی به مثابه عملی سیاسی

غلامحسین مقدم حیدری

دوره 7، شماره 13 ، مرداد 1396، ، صفحه 87-104

چکیده
  یکی از مباحث مهم و مناقشه برانگیز در فلسفه علم عمل «مشاهده» است. فیلسوفان تحلیلی علم از منظرهای گوناگون این موضوع را مورد بررسی قرار داده اند. آنان نشان داده اند آنچه که در امور طبیعی مشاهده می شود متاثر از اهداف و تجربه های پیشین مشاهده گر می باشد از این رو مشاهده متاثر از عوامل معرفت شناختی، معناشناختی، روانشناختی یا جامعه شناختی ...  بیشتر